Klasszikus

„Az ember nagyon rugalmas” – Beszélgetés Kobajasi Kenicsiróval

2022.05.06. 15:05
Ajánlom
Lassan ötven éve lesz, hogy az egész ország a szívébe zárta a Magyar Televízió Karmesterversenyét megnyerő japán dirigenst. Kobajasi Kenicsiró idén ismét Magyarországra látogatott, és a MÁV Szimfonikus Zenekar évadbejelentésének díszvendége volt. Itt mesélt nekünk hosszú pályája tapasztalatairól.

Melyik a legemlékezetesebb élménye a MÁV Szimfonikus Zenekarral kapcsolatban?

1974-ben a karmesterverseny első fordulójában vezényeltem a MÁV Zenekart, A sevillai borbély nyitányát játszották. Akkor dolgoztam először külföldi zenekarral, és sosem fogom elfelejteni, amikor meghallottam az első hangot, mennyire máshogy szólt, mint bármi, amit korábban hallottam.

Olyan érzés volt, mint amikor Olaszországban meglátjuk a tiszta, kék eget, amelyet egyetlen felhő sem háborít.

Miben más japán zenészekkel dolgozni, mint magyarokkal?

Japánban, mire a koncert karmestere megérkezik a zenekarhoz, már nincs sok dolga, az előkészítő próbák során a zenekar nagyjából 80%-ban elkészül a produkcióval. Magyarországon, vagy általában a külföldi zenekaroknál ez teljesen máshogy történik, amikor a karmester elkezd foglalkozni a zenészekkel, a kidolgozás még csak nagyjából 20-30%-os szinten van, de utána a muzsikusok nagyon gyors fejlődésre képesek, és egyre jobban játszanak. Tehát a magyar zenekaroknál sok ugyan a tanítani való, de éppen ezért

sokkal inkább közösen dolgozzuk ki a zenei megvalósítást, ami nagyon jót tesz a koncertnek.

MAT_8866-141102.jpg

Kobajasi Kenicsiró a MÁV Szimfonikus Zenekar évadbejelenetésén az ajándékba kapott Herendi-tállal (Fotó/Forrás: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar)

Milyen zenészekkel tud jól együttműködni?

Attól függ, hogy szólistával vagy zenekarral dolgozom-e.

Egy szólista esetén könnyen előfordulhat, hogy nézetkülönbség támad közte és a karmester között, mert valamivel kapcsolatban eltérő érzéseik vannak.

Lehet, hogy vitatkoznak is, teljesen természetes, hogy össze kell hangolni az elképzeléseket. A zenekar tagjainak viszont muszáj elfogadniuk azt, ahogyan a karmester elképzeli a darabot, követniük kell az ő interpretációját.

Hogyan viselte, hogy a pandémia miatt hosszabb ideig nem lehetett koncerteket adni?

Az ember nagyon rugalmas, minden körülményhez tudunk alkalmazkodni.

A pandémia alatt is tudtam dolgozni, kottákat tanulmányoztam, sok darabban elmélyedtem. Ha nem is tudtam zenekarral zenélni, azért sokat haladtam, és más módon tudtam fenntartani a zenei aktivitásomat.

A májusi koncertek műsorán több Mozart-darab is szerepel – miért olyan fontos önnek a zeneszerző?

Mozart egy igazi zseni, és természetesen érdemes minél többször játszani, de nem gondolom, hogy kiemelkedően sokat foglalkoznék vele. Inkább Beethoven az, aki a pályám kezdőpontja volt, és meg kell vallanom, az ő zenéjében rendkívül otthonosan érzem magam.

Igen régóta jár már Magyarországra, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit az országunkban szerzett?

Nincs egyetlen dolog, amit kiemelnék, de Magyarország számomra azért különösen fontos, mert itt lett belőlem, ismeretlen karmesterből, olyan dirigens, akit világszerte számontartanak. Igazából Magyarország nevelt engem karmesterré, és rengetegen segítettek a nemzetközi karrierem indulásában.

Ha nem győztem volna 1974-ben a versenyen, soha nem tudtam volna ilyen szinten elsajátítani az európai zenét, nem tudtam volna ennyit fejlődni.

Így mondhatom, hogy zenei értelemben olyan, mintha Magyarország a szülőanyám lenne.

Világhírű karmesterrel és ingyenes koncerttel várja a közönséget a MÁV Szimfonikus Zenekar

Kapcsolódó

Világhírű karmesterrel és ingyenes koncerttel várja a közönséget a MÁV Szimfonikus Zenekar

Közzétette 2022/23-as évadtervét a MÁV Szimfonikus Zenekar, két magyarországi bemutató, ifjúsági koncertek és elsőrangú vendégművészek színesítik a programot. Az új évadot május 14-én ingyenes, szabadtéri koncerttel köszöntik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Színház

Ismét meghirdették a független előadóművészeket támogató Staféta pályázatot

Október 31-ig lehet jelentkezni a főváros által meghirdetett pályázatra, amely az önálló munkásságuk elején járó előadó-művészek és előadó-művészeti formációk vezetői számára biztosít további megmutatkozási lehetőséget és anyagi forrást.
Plusz

Izgalmas kapcsolódások, inspiráló újdonságok és közönségkedvencek várnak októberben a MOMkultban

Oscar-díjas filmek betétdalai nagyzenekarral, Budapestről szóló utcadalok, Bach és magyar népzene táncházban a Danubia Zenekar és Pál István Szalonna és bandája összefogásával – mutatjuk, milyen koncertek közül válogathatunk októberben a MOMkult műsorán.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Vizuál

Amszterdamban és Tallinnban kezdi nemzetközi fesztiválkörútját Lakos Nóra új filmje

Először versenyez magyar családi film A-kategóriás fesztiválon: Lakos Nóra Véletlenül írtam egy könyvet című alkotását ugyanis beválogatták a rangos Tallinn Black Nights Nemzetközi Filmfesztivál ifjúsági versenyprogramjába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Kurtág és Beckett küzdelme a szavakért általános érvényű” – Ajtony Csaba karmester, a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar művészeti vezetője

Október 12-én ismét Budapesten lép fel a három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar: legújabb programjuk az emberi kultúra alapkövét, a beszédet, a szavakat veszi górcső alá a BMC-ben.
Klasszikus interjú

Gabriela Scherer: „Bensőséges pillanatokban az ember nem lehet túl hangos”

Első alkalommal jár Budapesten az utóbbi években egyre több nagy operaházban feltűnő svájci szoprán, Gabriela Scherer. Számos német és olasz hősnő után most a földöntúli Szent Erzsébet szerepében hallhatjuk, október 9-én, a Liszt Ünnep nyitókoncertjén.
Klasszikus ajánló

Válogatott vonósnégyeseket hoz Magyarországra a MERITA projekt

A MERITA – Európai Kamarazenei Együttműködés keretében érkezik Magyarországra két izgalmas műsor-összeállítású vonósnégyes: a Skazka Kwartet a Fonóban ad koncertet október 12-én, a PuraCorda a BMC színpadán látható október 21-én.
Klasszikus hír

Neves internetes médiadíjért versenyez a Concerto Budapest közvetítése

Magyar komolyzenei, filmes és internetes világsiker: a Concerto Budapest 2024-es Mozart-napjának élő közvetítését beválasztották a 14. Lovie Awards döntőjébe.
Klasszikus ajánló

Christoph Eschenbach lép fel a MÁV Szimfonikus Zenekarral

Az együttes hatalmas megtiszteltetésnek tekinti, hogy a zenei élet egyik legizgalmasabb karmester-egyéniségének vezényletével két hangversenyt is adhat Budapesten, október 26-án, a Zeneakadémián, 27-én pedig a Pesti Vigadóban.