Klasszikus

„Az ember nagyon rugalmas” – Beszélgetés Kobajasi Kenicsiróval

2022.05.06. 15:05
Ajánlom
Lassan ötven éve lesz, hogy az egész ország a szívébe zárta a Magyar Televízió Karmesterversenyét megnyerő japán dirigenst. Kobajasi Kenicsiró idén ismét Magyarországra látogatott, és a MÁV Szimfonikus Zenekar évadbejelentésének díszvendége volt. Itt mesélt nekünk hosszú pályája tapasztalatairól.

Melyik a legemlékezetesebb élménye a MÁV Szimfonikus Zenekarral kapcsolatban?

1974-ben a karmesterverseny első fordulójában vezényeltem a MÁV Zenekart, A sevillai borbély nyitányát játszották. Akkor dolgoztam először külföldi zenekarral, és sosem fogom elfelejteni, amikor meghallottam az első hangot, mennyire máshogy szólt, mint bármi, amit korábban hallottam.

Olyan érzés volt, mint amikor Olaszországban meglátjuk a tiszta, kék eget, amelyet egyetlen felhő sem háborít.

Miben más japán zenészekkel dolgozni, mint magyarokkal?

Japánban, mire a koncert karmestere megérkezik a zenekarhoz, már nincs sok dolga, az előkészítő próbák során a zenekar nagyjából 80%-ban elkészül a produkcióval. Magyarországon, vagy általában a külföldi zenekaroknál ez teljesen máshogy történik, amikor a karmester elkezd foglalkozni a zenészekkel, a kidolgozás még csak nagyjából 20-30%-os szinten van, de utána a muzsikusok nagyon gyors fejlődésre képesek, és egyre jobban játszanak. Tehát a magyar zenekaroknál sok ugyan a tanítani való, de éppen ezért

sokkal inkább közösen dolgozzuk ki a zenei megvalósítást, ami nagyon jót tesz a koncertnek.

MAT_8866-141102.jpg

Kobajasi Kenicsiró a MÁV Szimfonikus Zenekar évadbejelenetésén az ajándékba kapott Herendi-tállal (Fotó/Forrás: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar)

Milyen zenészekkel tud jól együttműködni?

Attól függ, hogy szólistával vagy zenekarral dolgozom-e.

Egy szólista esetén könnyen előfordulhat, hogy nézetkülönbség támad közte és a karmester között, mert valamivel kapcsolatban eltérő érzéseik vannak.

Lehet, hogy vitatkoznak is, teljesen természetes, hogy össze kell hangolni az elképzeléseket. A zenekar tagjainak viszont muszáj elfogadniuk azt, ahogyan a karmester elképzeli a darabot, követniük kell az ő interpretációját.

Hogyan viselte, hogy a pandémia miatt hosszabb ideig nem lehetett koncerteket adni?

Az ember nagyon rugalmas, minden körülményhez tudunk alkalmazkodni.

A pandémia alatt is tudtam dolgozni, kottákat tanulmányoztam, sok darabban elmélyedtem. Ha nem is tudtam zenekarral zenélni, azért sokat haladtam, és más módon tudtam fenntartani a zenei aktivitásomat.

A májusi koncertek műsorán több Mozart-darab is szerepel – miért olyan fontos önnek a zeneszerző?

Mozart egy igazi zseni, és természetesen érdemes minél többször játszani, de nem gondolom, hogy kiemelkedően sokat foglalkoznék vele. Inkább Beethoven az, aki a pályám kezdőpontja volt, és meg kell vallanom, az ő zenéjében rendkívül otthonosan érzem magam.

Igen régóta jár már Magyarországra, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit az országunkban szerzett?

Nincs egyetlen dolog, amit kiemelnék, de Magyarország számomra azért különösen fontos, mert itt lett belőlem, ismeretlen karmesterből, olyan dirigens, akit világszerte számontartanak. Igazából Magyarország nevelt engem karmesterré, és rengetegen segítettek a nemzetközi karrierem indulásában.

Ha nem győztem volna 1974-ben a versenyen, soha nem tudtam volna ilyen szinten elsajátítani az európai zenét, nem tudtam volna ennyit fejlődni.

Így mondhatom, hogy zenei értelemben olyan, mintha Magyarország a szülőanyám lenne.

Világhírű karmesterrel és ingyenes koncerttel várja a közönséget a MÁV Szimfonikus Zenekar

Kapcsolódó

Világhírű karmesterrel és ingyenes koncerttel várja a közönséget a MÁV Szimfonikus Zenekar

Közzétette 2022/23-as évadtervét a MÁV Szimfonikus Zenekar, két magyarországi bemutató, ifjúsági koncertek és elsőrangú vendégművészek színesítik a programot. Az új évadot május 14-én ingyenes, szabadtéri koncerttel köszöntik.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Klasszikus magazin

Egy ukrán dallam, amit mindenki ismer

A háború kitörése óta az ukrán kultúra is egyre jobban a figyelem középpontjába kerül, ám létezik egy zenemű, amit eddig is világszerte ismertek. Csak épp azt nem tudják, hogy a dallam forrása egy ukrán zeneszerző népdalfeldolgozása.
Klasszikus hír

Orgona mesterkurzust tart Karosi Bálint és Szabó Balázs

Közösségi programokkal, koncertekkel és az orgona rejtelmeivel várja a jelentkezőket július 4. és 9. között a Budapest Orgona Mesterkurzus. Karosi Bálint és Szabó Balázs azok jelentkezését várja, akik mind a középfokú, mind a nehéz orgonarepertoárt jól ismerik.
Klasszikus kritika

Megfontoltan, líraian

A Zongora című sorozat rendezésében Berecz Mihályt követően újabb fiatal zongorista, Palojtay János adott szólóestet a Zeneakadémián, május 4-én. Ha van bennünk kellő türelem és igény az odafigyelésre, különleges élményben lehet részünk koncertjein.
Klasszikus ajánló

Negyedszázados fennállását ünnepli a Kremerata Baltica a Concerto Budapesttel

Három koncerten, rendkívüli és izgalmas összeállítású műsorral ünnepli a 75 éves Gidon Kremert és fiatal zenészekből álló, 25 éves kamaraegyüttesét a Keller András vezette Concerto Budapest a Zeneakadémián. A koncertek műsora múlt és jelen, a Baltikum és Magyarország közt képez hidat.