Klasszikus

Az emberi hang a legnagyobb csoda

2016.01.04. 07:56
Ajánlom
Somos Csaba január 1-jétől tölti be a Nemzeti Énekkar vezető karnagyi posztját. A kórusvezetővel kinevezéséről, elképzeléseiről és a szakma aktuális kérdéseiről beszélgettünk.

- Kinevezésed előtt az egyetemi munka kötötte le az idődet. Hogyan értékeled ezt az időszakot?

- A Magyar Rádió Zenei Együtteseinél eltöltött évek után megtisztelő volt, hogy szinte másnap jelezte a Zeneakadémia rektorhelyettese, Kutnyánszky Csaba, hogy számítanának a munkámra. Belevetettem magam az egyetemi életbe, Erdei Péter tanár úr távozása után megbíztak az Alma Mater kórus vezetésével is.

Somos Csaba

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

A mai napig nagyon élvezem ezt a közeget, örömömre szolgál az a figyelem, amivel a Zeneakadémia kitünteti nemcsak a hallgatókból álló zenekarát, de az Alma Mater kórust is. Az új felállásban, bár elsőbbséget élvez majd a Nemzeti Énekkar, az egyetemi munka a szívügyem marad.

- A Nemzeti Énekkar élére pályáztatás nélkül választottak ki. Hogyan fogadtad a kinevezést?

- Az új karnagyot a Nemzeti Filharmonikusok vezetésének szakmai döntése alapján jelölték ki. A jelölteknek persze át kellett esniük egyfajta megmérettetésen. A márciusi DLA koncertemre, amelyre a Miskolci Szimfonikusok mellett a Nemzeti Énekkart kértem fel közreműködőnek, éppen jókor került sor. A hangversenyen kortárs magyar a cappella művek, majd egy oratórium hangzott el, vagyis igyekeztem karmesterként és karvezetőként is megmutatni magam.

- Milyen kihívásokkal tekintesz az új feladatra?

- Szükségszerűnek vélem, hogy egyszerre több aspektusból közelítsünk a kórus felé. Különösen fontos ez a Nemzeti Énekkar esetében, akiknek számos oratorikus felkérésnek kell eleget tenniük, de más, akár operaprodukciókban is részt kell venniük, gondoljunk csak a Wagner-napokra. Ez a széles skála engem egész életemben vonzott.

Somos Csaba

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Kiss-Kuntler Árpád)

Diplomáim után két színháznál voltam karmester és zeneigazgató, mielőtt a Rádióhoz kerültem. Így az előbb említett különböző műfajokat igen közel érzem magamhoz. Az énekhang az, ami leginkább vonz és éltet, ez számomra a legkönnyebben megfejthető csoda!

- Az első néhány hónapban Antal Mátyással dolgozol majd együtt.

- Nem kell nagy műhelytitkokat keresni. Rendkívül európai megoldás az, hogy egy olyan kiváló művész, mint Antal Mátyás, aki hosszú időn keresztül magas nívón vezette az együttest, átmenettel távozik és tapasztalatokat adhat át, nekem pedig van időm, hogy bepillanthassak egy nagy gépezet fogaskerekeinek működésébe.

Somos Csaba

  • Született 1970. szeptember 8-án Szolnokon.
  • Első diplomáját 1994-ben a Zeneakadémia karvezetés szakán szerezte. Tanárai: Jobbágy Valér és Erdei Péter
  • 1993-1998-ig a Zeneakadémia karmester-képzőjét végzi. Tanárai: Lukács Ervin és Gál Tamás
  • Karmesteri diploma hangversenyét 1998-ban abszolválja.
  • Mesterkurzusokat végzett Jürgen Jürgens, Johannes Moesus, és Jurij Szimonov irányításával.
  • 1992-2009-ig (2 év megszakítással) a Vasas Művészegyüttes Énekkarának karnagya.
  • 2002-ben megalapítja a Vass Lajos Kamarakórust, melyet a mai napig vezet.
  • Kamarakórusával számtalan hazai és nemzetközi verseny helyezettje. Többek között 2002-ben a görögországi Prevezában I. Díjat, 2009-ben a macedóniai Ohrid-ben I. díjat és legutóbb a 2014-ben a Velencében rendezett "Venezia in Musica" nemzetközi kórusversenyen I. díjat és Nagydíjat nyert. Több mint 20 éve rendszeres vendég karmestere és karnagya számos magyar szimfonikus zenekarnak és hivatásos kórusnak, gyakran zsűrizik versenyeken, fesztiválokon.
  • 2000-2003-ig a debreceni Csokonai Színház karmestere, 2004-től zeneigazgatója.
  • 2004-2007-ig a Pécsi Nemzeti Színház zeneigazgatója.
  • 2009-2013-ig a Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagya.
  • 2012-től a Kóta Művészeti Bizottságának elnöke.
  • 2013-tól a Zeneakadémia tanára és Alma Mater Kórusának karnagya.
  • Karmesterként vendégszerepelt a Salernoi Filharmonikus Zenekarnál /Olaszország/ és a Szakatai Filharmonikus Zenekarnál /Japán/.
  • Karnagyként sikeresen vendégszerepelt többek között Spanyolországban, Olaszországban, Oroszországban, Romániában, Görögországban, Macedóniában, Ausztriában, Németországban. 2002-ben Rubányi-díjat, 2014-ben Liszt-díjat kapott.

- Milyen új elképzeléseid vannak?

- A kórus profilja markánsan ki van jelölve, a legfontosabb koncepció számomra a minőség, hogy minden megjelenés olyan színvonalon és felkészülés mellett valósuljon meg, hogy a zene átütő ereje minden pillanatban érvényesülni tudjon. A zenekarral való együttműködés kihívás, hiszen Kocsis Zoltán zeneigazgató egy rendkívül izgalmas személyiség, akinek az elképzelései mindig új irányba mutatnak. Az önálló műsorainkat tekintve fontosnak tartom, hogy szélesítsük az a cappella repertoárt. A zeneakadémiai munkámból adódóan szoros kapcsolatot építettem ki a kortárs szerzők minden korosztályával, így a legfiatalabbakkal is, amelyet ezután is ápolni szeretnék.

Somos Csaba

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Toozok)

- A kortárs darabok bemutatása felelősség is. Milyen tapasztalataid vannak?

- Az elmúlt években, különösen a Rádiónál arra törekedtem, hogy minél több jó kortárs zene kerüljön színpadra. Sok esetben tematikus koncerteket állítottam össze. A Vass Lajos Kamarakórussal legutóbb egy Dante-hangversenyünk volt, ahol nyolc zeneszerzőt kértem fel, hogy Dante-szövegekre írjanak műveket. Tavaly a Debreceni Kodály Kórussal új francia szövegek megzenésítését vittük színre Vajda János, Soltész Árpád vagy Hollós Máté műveivel.

- Az előadói gyakorlat változóban van, amit több nemzetközi verseny már szentesített is. Fel tudja venni ebben a versenyt Magyarország?

- Valóban szükség van arra, hogy megújuljon az előadói gyakorlat. Nem azt mondom, hogy feltétlenül a mozgás és a performanszok felé kell eltolódnunk, talán nem is véletlen, hogy utóbbi nem igazán megy nekünk. Kettészakadt a hazai gyakorlat, amit generációs hatások is befolyásolnak, ugyanakkor mindkettőnek megvan a létjogosultsága. Nagyon közel tartva magunkhoz a tradíciókat merni kell továbblépni a kodályi útról ahhoz, hogy a jövőben újra erősek lehessünk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Barátom nem volt a sötét nyomor napjaiban” – Izsó Miklós színházi szabadságharcai

Trianon után sok erdélyi magyar művész menekült a román üldöztetések elől az anyaországba. De arra is volt példa, hogy egy magyar állampolgárságú színész-rendező önként vállalta, hogy Kolozsvárott marad és a magyarság szellemi fennmaradásáért küzd. Izsó Miklós nevét mégsem őrzik sem szobrok, sem emléktáblák. Pedig színészpedagógusként olyan nagyságokat adott a magyar színháztörténetnek, mint Kiss Manyi vagy Tompa Pufi.
Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Bogányi Gergely szólójával tér vissza a Müpa színpadára a MÁV Szimfonikus Zenekar

Június 24-én Ligeti András vezényletével a MÁV Szimfonikus Zenekar Bartók, Schumann és Csajkovszkij műveit tolmácsolja, a zeneszerző és zongoravirtuóz Bogányi Gergely szólójával.
Klasszikus ajánló

Nyáresti koncertek Budapest egyik legszebb történelmi emlékhelyén

Nyolc koncert, a szimfonikus zenekarok mellett a 100 Tagú Cigányzenekar és a Budapest Bár fellépése is várja az érdeklődőket a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválon július 1. és 29. között.
Klasszikus Nők a zenében

A magyar zenetanárnő, aki generációkat tanított meg szorongás nélkül hegedülni

Havas Kató a saját bőrén tapasztalta meg, milyen káros hatással van egy muzsikusra a szorongás, a megfelelési kényszer és a lámpaláz. Egy balatoni cigányprímás, egy amerikai találkozás és egy majdnem félbeszakadt karrier hatására dolgozta ki hegedűoktatási módszerét, amelynek központi jelszava volt a természetesség, a könnyedség és a belülről fakadó elegancia.
Klasszikus ajánló

Szabadtéri programokkal indul újra az Óbudai Társaskör

Július 9-én a Budapesti Vonósok háromnapos sorozatával nyit az Óbudai Társaskör, majd koncertekkel és zenés összeállításokkal várja a közönséget az Óbudai Nyár keretében. Vendégük lesz többek közt Bősze Ádám, Dés László és a Sárik Péter Trió.
Klasszikus ajánló

Barokk muzsikától a dallamos kortárs zenéig - 11 éves az Anima Musicae

A 11 éves Anima Musicae korszakokon átívelő műsorral készül születésnapi koncertjére. Locatelli, Haydn, Dohnányi és Wolf Péter műveivel, valamint Balog József virtuóz zongoraművésszel köszöntik a közönséget és az élet visszatértét június 20-án este, a Nádor Teremben.