Klasszikus

Az emberség elfojtott hangja – Lajtha Lászlóra emlékezik a Szent István Filharmonikusok

2023.01.19. 10:40
Ajánlom
Tavaly ünnepeltük Lajtha László születésének 130. évfordulóját, idén pedig éppen hatvan éve, hogy a neves zeneszerző és népdalgyűjtő itthagyott minket. Ebből az alkalomból a komponista 1950-ben írott, címének megfelelően hányattatott sorsú műve hangzik el, a Mise a szorongattatás napjaiban.

A II. világháborút követő rövid felívelés alatt itthon és külföldön egyaránt szép sikereket elérő Lajtha László számára 1950-re minden összeomlott. Pedig barátai figyelmeztették, mikor 1948-as londoni útjáról indult haza, hogy ne térjen vissza Magyarországra, ám a zeneszerzőben – részben hazaszeretetből, részben jóhiszeműségből – fel sem merült, hogy külföldön maradjon. Nagyot kellett csalódnia, útlevelet tizennégy évig nem kapott, nem találkozhatott külföldön komoly tudományos pályát befutó fiaival, létbizonytalanság, elszigeteltség és folyamatos ellenőrzések közepette élte életét. Ebben a nagyon sötét időszakban, mindössze április és július között született meg Missa in diebus tribulationis (Mise a szorongattatás napjaiban) című alkotása. Bár a zeneszerző vallásos volt, eddig mindössze egyetlen egyházi művet komponált, egy 1926-ban írott motettát,

az ötvenes években azonban két miséje mellett egy Magnificatot és a Nadia Boulanger-nak ajánlott Három Mária-himnuszt is megírta.

Sajátos lázadás volt ez részéről a kor vallásellenességével szemben, és bár református létére a katolikus szertartásszövegre alkotta műveit, azokat aligha szánta liturgikus előadásra, a Mise a szorongattatás napjaiban nagy apparátusával nem is lenne alkalmas erre a célra, inkább szimbolikus jelentőséggel bírt a magasabb jóba vetett hit a félelem és a szenvedések éveiben.

A Mise 1957-ig lapult Lajtha fiókjában, mikor Kelemen Magda, a Rádió fiatal szerkesztője kereste fel a zeneszerzőt, akit még zeneakadémiai éveiből ismert. Elmondta neki, hogy Vermes István brácsaművész, az akkori zenei szerkesztő szeretné olyan komponisták műveit bemutatni, akik az utóbbi években háttérbe szorultak. Lajtha az 1950-es Misét küldte el Vermesnek, aki azonban így válaszolt:

Mondja meg Lajthának, hogy hiába mentett meg 1944-ben, ha most tönkre akar tenni.

A második világháborúban ugyanis a zeneszerző szerzett búvóhelyet több üldözött muzsikusnak, így Vermesnek is, akit még a Nemzeti Zenedében tanított. Ám a Misét kritikus hangvételű címe miatt így is túl kockázatos lett volna bemutatni. Mikor Kelemen Magda megvitte az üzenetet, Lajtha egy feltétellel egyezett bele a címváltoztatásba, ha meg tudja neki mondani, milyen ritkán alkalmazott hangnemben íródott a mű. Így a darab végül Mise fríg hangnemben címmel szerepelt műsoron, mikor először felcsendült a Rádióban, közönség nélkül. Az ötvenes évek után pedig jóformán teljesen feledésbe ment, 1989-ben hangzott el végül közönség előtt, ekkor készült belőle lemezfelvétel – ahogy a mostani hangversenyen, Záborszky Kálmán és a Szent István Filharmonikusok adták elő (még Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus néven). Azóta szerencsére már több alkalommal is hallhatta a közönség ezt a különleges hangvételű művet, mely híven mutatja meg, hogyan képes az emberi lélek a külső világ fenyegetése elől a hit védőfalai mögé visszavonulni.

A koncert második felében a Lajtha László életében egyik legfontosabb zeneszerző, Mozart kerül műsorra. „Lajthának Mozart volt a világ eleje, közepe, vége, ő volt a mindene, őt tartotta a legnagyobb zseninek. Ha Mozartról beszélt, a lelkesedéstől szinte magán kívül volt” – idézte fel Erdélyi Zsuzsanna néprajztudós, a komponista egykori munkatársa. Az 1786 decemberében írt C-dúr zongoraverseny hangzik majd el, melynek Berecz Mihály játssza a szólóját. A további szerzők a kerek évfordulóban osztoznak Lajthával, a kétszáz éve született Petőfi Sándor négy versét Hirtling István színművész adja elő.

Százötven éve született és száz éve hunyt el Kacsóh Pongrác, akinek legismertebb műve, a János vitéz a Petőfi-évfordulóhoz is kapcsolódik,

ebből Bagó dala hangzik majd el, a szívbemarkoló dallamával mindenki számára ismerős Egy rózsaszál szebben beszél... A zeneszerző két évvel későbbi, Rákóczi című darabja már jóval ritkábban kerül színre, pedig a bemutatót követő méltatások elismerően szóltak róla, sőt egyenesen operai igényűnek nevezték a mű zenéjét, még ha dramaturgiáját illetően meg is oszlottak a vélemények. A közönség leginkább a koncerten is felcsendülő tenorslágerrel találkozhatott, a Rákóczi megtérésével, amely ezen az estén Fekete Attila tolmácsolásában hangzik majd el.

(A Lajtha-mű keletkezéstörténetének forrásai: Solymosi Tari Emőke tanulmánya és műismertetője, valamint Ozsvárt Viktória tanulmánya.)

Emlékezés nagyjainkra – a Szent István Filharmonikusok koncertje
január 29. 18:30, Müpa

Lajtha: Missa in tono phrygio / Missa in diebus tribulationis, 1950 (Mise fríg hangnemben / Mise a szorongattatás napjaiban), op. 50

Mozart: C-dúr zongoraverseny, K. 503
Petőfi: Szülőföldemen, Csokonai, Szeptember végén, A tintásüveg
Kacsóh: János vitéz – „Egy rózsaszál szebben beszél” (Bagó dala, II. felvonás)
Kacsóh: Rákóczi megtérése (részlet a Rákóczi című daljátékból)

Közreműködik: Berecz Mihály (zongora), Hirtling István (színművész), Fekete Attila (tenor)
Vezényel: Záborszky Kálmán

Fejléckép: Lajtha László és a Mise a szorongattatás napjaiban kottája (forrás: Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola, Zenetudományi Intézet)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Milyen jövőt építünk így?” – erős videóban áll ki a gyermekekért és az oktatásért a Radnóti Színház

A videóban megjelenik Erdős Virág József Attila-díjas költő, író is, akinek Szóljatok című, ikonikus versét mondják el a művészek.
Zenés színház

Öt fiatal művésszel elindult a Marton Éva Nemzetközi OperaStúdió

Négy magyar és egy osztrák énekes részvételével megkezdte első félévét a Magyar Állami Operaház kétéves szakmai továbbképzése, amelynek fővédnöki tisztségét a világhírű drámai szoprán látja el.
Klasszikus

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Színház

A Hippolyt, a lakájjal indítja új évadát a dunaújvárosi Bartók Színház

A társulat hét új bemutatót tart, klasszikus és kortárs művek, valamint családi és gyerekelőadások egyaránt színre kerülnek a 2024/2025-ös szezonban.
Klasszikus

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Nemcsak koncerteznek, mesterkurzust is tartanak idén a Concerto Budapest sztárfellépői

Mesteriskola, világsztárok, A Hegedű Ünnepe, tematikus napok – a Concerto Budapest a 2024/25-ös évadban is izgalmas, sokrétű programkínálattal várja a közönséget a Zeneakadémián és a Müpában.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kelemen Pál gordonkaművész

Kelemen Pál 1970-től 1999-ig a Liszt Ferenc Kamarazenekar csellistája volt, az együttessel több mint száz lemezfelvételt készített, emellett az ő nevéhez fűződik Magyarország első magán koncertközvetítő irodája is. A művész hetvenkilenc éves volt.
Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.