Klasszikus

Az énekhang nem tűri az erőszakot

2002.11.08. 00:00
Ajánlom
Fekete Gyula győztes operája

Nem vitás, az október 26-i dátum mágnesként vonzza a magyar operabemutatókat. 1969-ben ezen a napon mutatták be Petrovics Emil Bűn és bűnhődés című háromfelvonásosát, négy évvel később pedig Szokolay Sándor Sámsonját. Idén tovább bővült a lista, mégpedig Fekete Gyula A megmentett város című operájával. Fekete Gyula - aki többek között Bozay Attilánál tanult - egyike volt azoknak, akik a szerző halála után befejezték az 1999-es millenniumi operapályázaton győztes Bozay-opera hangszerelését. A megmentett város ugyanezen a pályázaton az egyfelvonásos kategóriában bizonyult a legjobbnak. Az Eörsi István azonos című "komitragédiájából" készült librettót a dráma írója és a zeneszerző közösen alkotta meg, az operaházi bemutató karmestere Kesselyák Gergely, rendezője Halász Péter volt. Fekete Gyula zeneszerzőt A megmentett városról kérdeztük.

- Miért esett a választása erre a darabra, amely sokak szerint nem igazán operának való?

- Eörsi műve az első pillantásra talán kevéssé tűnik alkalmasnak operai feldolgozásra, a darab ugyanakkor nagyon erőteljes. A történet a középkori Itáliában játszódik, ám mondanivalója - kivált Kelet-Európában - sajnos mindig is időszerű volt, ma is az. (Egy kisváros lakói addig-addig jelentgetik fel egymást, amíg győz az erőszak, minden felnőtt elpusztul, csak a gyerekek maradnak életben.) A librettó dramaturgiai statikusságát nem vitatom, de számomra pont ez jelentette a legnagyobb művészi kihívást: a szoborszerűen merev jellemeket a zene öltözteti fel, a hátborzongatóan egyenes vonalú cselekménnyel a muzsika sokszínűsége áll szemben. Úgy érzem, a jelmezek és a rendezés is sikerrel hangsúlyozta ezt az ellenpontot.

- Ha már az ellenpontot említi: a komor történethez képest a zene megdöbbentően lírai, nyelvezetében ugyanakkor merészen eklektikus. A partitúrában találunk szabályos da capo áriát ugyanúgy, mint szembeötlően puccinis megoldásokat...

- Igen, ugyanez általánosságban is érvényes: túlságosan egyértelmű lett volna "csúnya zenét" írni a "csúnya történethez". A stílus eklektikussága pedig szintén tudatos. Részben ez is a darab időtlenségét kívánja érzékeltetni, részben pedig nem tudok és nem is kívánok teljesen elszakadni attól az operai örökségtől, amely Monteverditől Wagnerig, Mozarttól Pucciniig máig meghatározza ezt a műfajt. Nem baj, ha a hallgatónak A megmentett város Vilmosának nadrágszerepéről azonnal a Figaro Cherubinja jut az eszébe, ahogy az sem baj, ha - ahogy remélem - belefeledkezik egy szép ívű dallamba. Az énekhang különben is különleges bánásmódot igényel, nem tűri az erőszakot. Sok opera bukott már el azon, hogy a zeneszerző hangszerként, absztakt módon kezelte az énekhangot, ahelyett, hogy dallamokat írt volna rá. A bel canto nem egy zenetörténeti fogalom, hanem az emberi hang természetes megnyilvánulása. Nem szégyen Bellinit, Verdit vagy Puccinit tanulmányozni, ha az ember az operakomponálás rejtelmeivel szeretne megismerkedni. Az eklektikusságot pedig talán a kor levegője is hordozza: a nyolcvanas évek végén még voltak olyan zeneszerző-személyiségek, akiknek a művei stiláris szempontból meghatározó jelentőségűek voltak - legalábbis számomra. Ma már nincs ilyen út, pontosabban fogalmazva: az út keresése, az utak sokfélesége maga az út.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Online olvasóklubot indít a Líra Könyv Ruff Orsolya és Grisnik Petra vezetésével

Január 30-án startol el a Líra Könyv új beszélgetős műsora, az első alkalommal Grisnik Petra beszélget Grecsó Krisztiánnal. A szerzőtől nekünk is lehetőségünk nyílik kérdezni. 
Színház

A magyar kultúra napján mutatják be a Debrecen 175 drámapályázat nyertes műveit

„A debreceniek, a szindarabokon keresztül a város rejtözködő múltját megismerve, joggal lesznek büszkék a debreceniségükre” – mondta Meskó Zsolt, a drámapályázat győztese.
Jazz/World

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Könyv

Meghirdették a Szép Magyar Könyv versenyt!

Szépirodalom, gyermek és ifjúsági, ismeretterjesztő, szakkönyv, valamint sok más kategóriában is kiderülhet, mi volt 2024 legszebb kiadványa. Tavaly 63 kiadó és kulturális intézmény vett részt a szakmai versenyen.
Vizuál

Elhunyt Csáji Attila festőművész

A Munkácsy-Mihály-díjas alkotót, az MMA rendes tagját, volt alelnökét életének nyolcvanhatodik évében érte a halál – osztotta meg a hírt a köztestület.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.