Klasszikus

Az Európai Zenekarok Fórumának Kiáltványa

2005.08.08. 00:00
Ajánlom
A Francia Zenekari Szövetség kezdeményezésére nemrég Strasbourgban, az Európai Parlament épületében gyűltek össze az európai zenekarok és zenekari szövetségek képviselői, hogy az Európai Zenekari Fórum keretében megvitassanak néhány, mindnyájukat érintő témát. A repertoárépítéstől a turnékon át a közönség megnyeréséig és a művészek mobilitásáig nagyon sok mindenről szó esett a plenáris és a szekcióüléseken.

A konferencia végén egyhangúlag elfogadták annak a manifesztumnak a szövegét, amelyet az Európai Unió, illetve a tagállamok vezetőinek címeztek, felszólítva őket a művészetek és a kultúra fejlődésének hathatósabb támogatására. A konferencia előkészítésében és a manifesztum szövegezésében a francia, a brit, a német és a finn zenekari szövetség képviselői mellett aktívan részt vett a Magyar Szimfonikus Zenekarok szövetségének társelnöke, Kovács Géza is. A manifesztum szövege az alábbiakban olvasható.

Az Európai Zenekarok Fórumának Kiáltványa

Az Európai Zenekarok Fórumának kezdeményezésére mi, a résztvevő Zenekarok, kinyilvánítjuk abbéli meggyőződésünket, hogy:

1. A művészet és a kultúra nem elhagyható luxuscikk, hanem a teljes és tartalmas emberi élet nélkülözhetetlen része.
2. Az évszázadokon átívelő és egész Európát átszelő művészeti kölcsönhatások alapvetően határozták meg az egyes tagállamok civilizációjának és kultúrájának fejlődését, az Európai Unió gyarapodását.
3. Az Európai Unió jelenlegi és leendő tagállamai közös felelősséget viselnek saját régiójuk és hazájuk kultúrájának és művészeti életének gondozásáért. Emellett – az Unión belül – közös a felelősségük az Európát felölelő, sőt, határain is túlnyúló együttműködés folyamatosságának és kiegyensúlyozottságának fenntartásáért, a művészetek és a kultúra támogatásáért.

Hangsúlyozottan felkérjük az Európai Uniót és tagállamait, hogy a kulturális sokszínűség megőrzése és elősegítése érdekében tegyék magukévá a következő elveket:
- Csupán a piaci kereslet és nyereségesség szempontjai alapján megvalósíthatatlan lenne az igazi kulturális sokszínűség, amely ezért erőteljes védelmet kíván, hogy ezáltal ellenállhasson a piaci erők nyomásának.
- Szükség van a művészek és a kulturális intézmények közpénzből történő finanszírozására is, mivel csak így lehet megőrizni a nem nyereségalapú kulturális és művészeti tevékenységek gazdagságát és változatosságát.
- A kulturális szervezetek akkor végezhetnek eredményes munkát, ha érdekeik előmozdítása és tevékenységük megkönnyítése érdekében szerteágazó kapcsolatokat és működőképes szakmai hálózatokat alakítanak ki, valamint részt vesznek a társadalmi párbeszédben.

Ezen elvek megvalósítása érdekében:
- Az Európai Unió fokozza közvetlen kulturális és művészeti finanszírozási tevékenységét, tekintse azt prioritásnak.
- Az Európai Unió, illetve jelenlegi és leendő tagállamai haladéktalanul foganatosítsanak intézkedéseket a kulturális mobilitást akadályozó tényezők, például a kettős adóztatás megszüntetésére.
- Az Európai Unió gondoskodjon arról, hogy a mobilitás ne válhasson hátránnyá a művészek egy része számára a különböző EU-tagállamok eltérő gazdasági ereje miatt.

És ami a zenei életet illeti:
- Az EU írjon elő zeneoktatást – különösen hangszeres oktatást – a nemzeti tantervek alapelemeként, mégpedig minden iskolai korosztály számára.
- Támogassa a komolyzene és a zenekari előadások megjelenését a különböző médiumokban.
- Ösztönözze új zeneművek létrejöttét és előadását.
- Segítse egy egész Európát felölelő koncerthelyszín-hálózat kialakítását.
- Támogassa a kulturális sokszínűséget.

Ezen felhívásunkat az Európai Zenekarok Fórumának kezdeményezésére az Európai Uniónak és minden jelenlegi és leendő tagállamának címezzük, annak felismerésével, hogy nekünk, Zenekaroknak, aktív szerepet kell betöltenünk a civil társadalom életében.

Strasbourg, Franciaország, 2005. június 24.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.