Klasszikus

Az improvizácó a zenész legfontosabb eszköze

2008.04.28. 00:00
Ajánlom
Az olasz improvisso (váratlan) szóból eredő kifejezés tulajdonképpen az élet minden területére alkalmazható. Lényeges hogy tudjuk mit is jelent, mi áll a kifejezés mögött: a váratlan helyzetek megoldása, reagálás a megadott tudás alapján.

Fontos kiemelni, hogy megfelelő háttértudás nélkül nem lehet improvizálni. Zenei vonatkoztatásban ismerni kell az adott stílust, megfelelő technikai, illetve dallamvilági felkészültség segítségével.

A jazz zenében mindennaposak a rögtönzések. Tulajdonképpen a stílus alap alkotó eleme, míg a komolyzene sokkal kötöttebb (bár e stílus bizonyos korszakaiban is feltűnik az improvizáció). Ugyan lejegyzett zenéről beszélhetünk, mégis minden koncert más. Szinte lehetetlen kétszer egymás után lejátszani ugyanúgy egy zenei motívumot. Ez teszi egyedivé, megismételehtettlenné ezt a művészeti formát.

A jazzkoncerten "születő" darabok, bár kötöttek, tele vannak improvizatív elemekkel. Azonnali visszajelzést kapunk mikor először találkozunk a közönséggel. Szinte érezzük milyen a hangulat a színpad körül és ehhez kell bizonyos mértékben az előadásmódunkat is igazítani. Ha a művész kísérettel koncertezik, fel kell készülni a kísérő zenész, zenészek viselkedéseinek, hangulatának, stressztűrő képességeinek változásaira.

Tulajdonképpen a szólista, bármennyire is a középpontot képviseli a színpadon, a teljes darab alatt improvizál, hisz bár a zenekar őt kíséri, az egy a tömeg ellen felállásban neki kell alkalmazkodnia. Természetesen a karmester feladata hogy "zökkenő mentesen" élvezze a koncertet a közönség és a művészek. Az improvizációra való felkészülés elengedhetetlen kelléke a merészség. Tudni kell elszakadni a kottától és átlépni egy másik világba.

Ezt a világot magunk építjük fel a már eddigi tapasztalatok alapján. Egészen kis korban észrevehető az improvizáció fontossága. A kisgyerek lát valamit és otthon megpróbálja utánozni a mozdulatokat, cselekvéseket. Zenei példaként az ütős irodalomban egyre többször alkalmazott zeneszerzői kívánság az improvizáció.

A háttéranyag az eddig megtanult művek, technikai felkészülés mely segítségével szabadon "játszatunk" a hangszereken. Nélküle a változatosságot veszítjük el. Igazán íze az improvizációnak akkor lehet, ha az ember nem azt adja elő melyet begyakorolt, és emiatt koncerthelyzetben lehet, hogy ront, hanem a szabad rögtönzés. Szabadon játszhat és tudja, hogy abban a pillanatban nincs felelőssége, nincs rontási lehetősége, teljesen önmaga lehet. Ez a szabadság érzése!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.