Klasszikus

Az improvizácó a zenész legfontosabb eszköze

2008.04.28. 00:00
Ajánlom
Az olasz improvisso (váratlan) szóból eredő kifejezés tulajdonképpen az élet minden területére alkalmazható. Lényeges hogy tudjuk mit is jelent, mi áll a kifejezés mögött: a váratlan helyzetek megoldása, reagálás a megadott tudás alapján.

Fontos kiemelni, hogy megfelelő háttértudás nélkül nem lehet improvizálni. Zenei vonatkoztatásban ismerni kell az adott stílust, megfelelő technikai, illetve dallamvilági felkészültség segítségével.

A jazz zenében mindennaposak a rögtönzések. Tulajdonképpen a stílus alap alkotó eleme, míg a komolyzene sokkal kötöttebb (bár e stílus bizonyos korszakaiban is feltűnik az improvizáció). Ugyan lejegyzett zenéről beszélhetünk, mégis minden koncert más. Szinte lehetetlen kétszer egymás után lejátszani ugyanúgy egy zenei motívumot. Ez teszi egyedivé, megismételehtettlenné ezt a művészeti formát.

A jazzkoncerten "születő" darabok, bár kötöttek, tele vannak improvizatív elemekkel. Azonnali visszajelzést kapunk mikor először találkozunk a közönséggel. Szinte érezzük milyen a hangulat a színpad körül és ehhez kell bizonyos mértékben az előadásmódunkat is igazítani. Ha a művész kísérettel koncertezik, fel kell készülni a kísérő zenész, zenészek viselkedéseinek, hangulatának, stressztűrő képességeinek változásaira.

Tulajdonképpen a szólista, bármennyire is a középpontot képviseli a színpadon, a teljes darab alatt improvizál, hisz bár a zenekar őt kíséri, az egy a tömeg ellen felállásban neki kell alkalmazkodnia. Természetesen a karmester feladata hogy "zökkenő mentesen" élvezze a koncertet a közönség és a művészek. Az improvizációra való felkészülés elengedhetetlen kelléke a merészség. Tudni kell elszakadni a kottától és átlépni egy másik világba.

Ezt a világot magunk építjük fel a már eddigi tapasztalatok alapján. Egészen kis korban észrevehető az improvizáció fontossága. A kisgyerek lát valamit és otthon megpróbálja utánozni a mozdulatokat, cselekvéseket. Zenei példaként az ütős irodalomban egyre többször alkalmazott zeneszerzői kívánság az improvizáció.

A háttéranyag az eddig megtanult művek, technikai felkészülés mely segítségével szabadon "játszatunk" a hangszereken. Nélküle a változatosságot veszítjük el. Igazán íze az improvizációnak akkor lehet, ha az ember nem azt adja elő melyet begyakorolt, és emiatt koncerthelyzetben lehet, hogy ront, hanem a szabad rögtönzés. Szabadon játszhat és tudja, hogy abban a pillanatban nincs felelőssége, nincs rontási lehetősége, teljesen önmaga lehet. Ez a szabadság érzése!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Könyv

Pernye és fű – ősszel érkezik Závada Pál új regénye

Október 8-án a Magvető Kiadó gondozásában jelenik meg a Kossuth-díjas író legújabb regénye, amelynek története és karakterei ugyan fiktívek, ám a benne szereplő interjúk valóságosak – azokat Sipos András rendezővel készítették Statárium című, 1989-es filmjükhöz.
Színház

Elhunyt Szatmári Liza

Az Aase- és Gobbi Hilda-díjas színésznő július 20-án, életének 97. évében hunyt el. Szatmári Liza hetvenhárom éve volt a Vígszínház tagja, halálhírét a társulat közölte.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.