Klasszikus

"Az ismeretlen motivál"

2015.01.11. 06:58
Ajánlom
A modern fuvola virtuóza, az amerikai Claire Chase az UMZE Kamaraegyüttessel szerepel este a BMC-ben. A koncerten három magyarországi bemutató is elhangzik Vajda Gergely irányításával. A koncertről és a kortárs zenéről a fiatal fuvolaművésszel beszélgettünk. INTERJÚ

- Először jár Magyarországon. Milyen a kapcsolata a magyar kultúrával?

- Meglehetősen új számomra ez az ország, de amit az elmúlt héten tapasztaltam amióta Budapesten vagyok, kifejezetten lenyűgözött. Rajongok a városért, és minden igazán érdekes, amit eddig itt láttam és hallottam. Az esti koncertre több napon keresztül próbáltunk. Úgy érzem, hogy ez alatt az idő alatt nagyon sokat tanultam kiváló muzsikustársaimtól, ami által közelebb kerülhettem magához a magyar kultúrához is. Mindig is vonzott az ismeretlen, ezért foglalkozom kortárs zenével. A zene világán keresztül különös és az ember számára ismeretlen érzéseket tapasztalhatunk meg, olyanokat, amelyeknek valójában a tudatában vagyunk, de a komolyzene segítségével tudjuk azokat a felszínre hozni. Szemlélődőnek tartom magam, mint előadóművészt azok a jelenségek motiválnak, melyekről tudjuk, hogy léteznek, de egyelőre nem érhetjük meg. Talán ez az érzésem ebben a pillanatban a magyar zenével és a magyar kultúrával kapcsolatban is.

- Mely darabokban hallhatja Önt a közönség?

- David Lang művén kívül minden kompozícióban van szerepem. Az UMZE Kamaraegyüttessel összeállított közös program egy igen különös párosítás, amely megeleveníti mind a magyar, mind pedig az amerikai kortárs zenét. Előadjuk Eötvös Péter Psy és Sári József Nászzene című alkotását, valamint David Lang child című művének bemutatójára is sor kerül. Marcos Balter és Felipe Lara mindketten brazil származású, de New Yorkban élő alkotók, akik szintén az elmúlt évben komponálták most bemutatandó darabjukat. Különös kihívás ezeket a műveket előadni, hiszen az a megtiszteltetés ért, hogy az alkotók nekem ajánlották a darabjaikat. Előkerül még egy fiatal Londonban élő japán komponista műve is. A darabok nagy része tehát magyarországi premier vagyis nem csak számomra, de a közönségnek és az együttesnek is új. Örülök azonban, hogy egy koncerten tudunk ízelítőt adni az amerikai és a magyar kortárs repertoárból.

- Miért a kortárs zenét választotta profilként? Más, hagyományos értelemben vett klasszikus zenét is játszik?

- Közel áll hozzám minden, ami képes az újdonság erejével hatni. Természetes, hogy mint minden zenésznek, nekem is foglalkoznom kellett  a hagyományos értelemben vett klasszikusokkal. Ezeket a műveket most is repertoáron tartom, de számomra elsődleges, hogy egy darab előadása által képesek legyünk megújulni és magát a művet is újraértelmezni. Úgy vélem, hogy egy bizonyos szinten helytelen különbséget tenni magas és alacsony kultúra között. Ugyanúgy meg lehet találni az értéket más és más műfajokban is. A kortárs zenét éppen ezért tartom nagyon különlegesnek, hiszen megpróbálja ötvözni a különböző műfajokat: úgy a jazzt mint akár a népzenét, nem beszélve arról a tényről, hogy néhány századdal korábban gyakorlatilag csak a kortárszene fogalma létezett.

- Ön több kortárs kezdeményezésnek is részese. Mit kell tudnunk a Density 2036-ról?

- Edgard Varese 1936-ban Georges Barrere számára komponált egy szóló fuvoladarabot. A szólista ezen a koncerten játszott először platinából készült fuvolán, amelynek anyagsűrűsége 21,5 gramm/cm3 volt. Innen a darab elnevezése: Density 21.5. Bach a-moll partitája mellett számomra ez a mű a zeneirodalom másik alappillére. A Density 2036 nem más, mint egy felhívás a kortárs szerzők részére. Nagyon sokat gondolkodtam azon, milyen lesz a 21. század emblematikus zenei alkotása. A 18. század legnagyszerűbb művét, úgy érzem, megtaláltam Bach alkotásában, a 20. századét pedig a Density 21.5-ben. A szóban forgó projekt pedig azt tűzte ki célul, hogy megtalálja saját századunk klasszikus zenei csúcspontját. Ez egy nagyszerű lehetőség a fiatal komponisták számára, és természetesen az sem másodlagos, hogy a fuvola mint hangszer megtartsa, vagy éppen visszanyerje az őt megillető szerepet a szólóhangszerek között. Újra és újra be kell bizonyítani, hogy ez a hangszer is képes a virtuozitásra és az erő közvetítésére.

- Nem csak művész, de aktivista is. Mit jelent ez az Ön számára?

Ez egyfajta társadalmi felelősségvállalás. A közös zenélésnek nagyon sok pozitívumát látom mind az emberekre, mind pedig magára a műfajra. Ha valakik együtt zenélnek, nem csak új művek jöhetnek létre, de az előadásmódok is változhatnak. Az Inernational Contemporary Ensemble tizenöt éve alakult, és azt mondhatom, hogy mára olyanok vagyunk mint egy család. Ez egy tanulási folyamat, egyszer fent, egyszer pedig lent. És ez így természetes.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Az évad legjobb művészi produkcióit díjazta a Radnóti Színház

Megtartotta évadzáró társulati ülését a Radnóti Színház, ahol Kováts Adél igazgató összegezte az elmúlt évadot, valamint kihirdette a következő új bemutatóit.
Klasszikus

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Könyv

Tarolt a Semmelweis a Magyar Mozgókép Fesztiválon

Huszonkét kategóriában hirdettek nyertest hazánk legnagyobb filmes szemléjén. Koltai Lajos Semmelweis című történelmi drámája összesen hat – köztük a legjobb film és a legjobb rendező – kategóriában diadalmaskodott.
Vizuál

Zsigmond Gábor lesz a Magyar Nemzeti Múzeum új főigazgatója

A döntést Demeter Szilárd, a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke Csák János kulturális és innovációs miniszter jóváhagyásával jelentette be.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Klasszikus hír

Molnár Anna neves izraeli kortárs zenei együttessel lép fel

Az Israel Contemporary Players június 22-án ad koncertet Tel-Avivban, az elsősorban szintén kortárs zenei produkcióiról ismert mezzoszoprán Steve Reich Tehillim című művében működik közre.
Klasszikus hír

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus interjú

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.