Klasszikus

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

2021.10.26. 10:55
Ajánlom
Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.

Ama nap, a harag napja,
e világot lángba dobja:
Dávid és Szibilla mondja.

Mily irtózat fog az lenni,
ha a Bíró elfog jönni
mindent híven számbavenni.

Harsonának szörnyü hangja
hull a millió sirhantra
kit-kit a Trón elé hajtva.

Tommaso da Celano:
Ének az utolsó ítéletről

Giuseppe Verdi munkásságából a legtöbbeknek alighanem az operák jutnak eszébe, pedig

az olasz mester ugyan kevesebb számú, ám értékében el nem maradó egyházi művet is írt pályája során.

Halottak napja környékén rendszeresen felcsendül Requiemje, de kései darabja, a himnuszok és imádságok szövegére készült Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) kényes kórusszólamaival szintén képes éteri magasságokba ragadni a hallgatóságot.

A középkori halotti mise a zenetörténet számtalan szerzőjét megihlette, elsősorban a második tétel, a kezdősora alapján a Dies irae címen emlegetett középkori himnusz izgatta a legtöbbek fantáziáját. Tommaso da Celano Ének az utolsó ítéletről című műve grandiózus látomásban tárja fel a végítélet borzalmait és a túlvilági lélek rettegéseit. Verdi monumentális zenei témát társít a tételhez, erősen ritmikus bevezetővel, hatalmas futamokkal, kirobbanó kórusbelépéssel.

Alighanem a valaha írt egyik legnagyobb hatású zenei részletet alkotta meg, aki egyszer hallotta, soha többé nem felejti el.

Verdi Requiemje azonban nem csupán grandiózus hatásáról és lehengerlő fortéiról híres. Egészen kamarazenei jellegű megoldásai is vannak, például a Quid sum miser tétel fafúvóskíséretes tercettje, mely a lélek finomabb rezzenéseire irányítja a figyelmet. A befejezés pedig sok kérdést vet fel, az örök haláltól való megszabadulást kérő Libera me tétel a szoprán szólista és a kórus nyugtalan suttogásával zárul.

Vajon remélhetünk-e megváltást ilyen végkövetkeztetés után, vagy csupán a rettegés és a bizonytalanság marad?

Mivel a Requiem zenei anyaga sok hasonlóságot mutat az operákéval, általában olyan előadók szólaltatják meg, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek Verdi dalműveit illetően. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar koncertjét a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti fogja vezényelni, a szólisták pedig a romantikus operarepertoár avatott tolmácsolói, Bakonyi Anikó, Szántó Andrea, Fekete Attila és Cser Krisztián lesznek.

Gyász és vigasz – a Nemzeti Filharmonikusok koncertje
Verdi: Requiem

Időpont: október 28. 19:30
Helyszín: Müpa

Vezényel: Giacomo Sagripanti
Közreműködik: Bakonyi Anikó, Szántó Andrea, Fekete Attila és Cser Krisztián

Fejléckép: Giacomo Sagripanti (fotó: Amati Bacciardi / Nemzeti Filharmonikusok)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.
Klasszikus magazin

A játéktól az áhítatig – Francis Poulencre emlékezünk

Hatvan éve hunyt el Francis Poulenc zeneszerző, a Hatok csoport tagja, aki sokáig vidám, szellemes vagy éppen frivol műveivel hívta fel magára a figyelmet, ám pályája második szakaszában a vallási témájú alkotások váltak uralkodóvá.
Klasszikus ajánló

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.