Klasszikus

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

2021.10.26. 10:55
Ajánlom
Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.

Ama nap, a harag napja,
e világot lángba dobja:
Dávid és Szibilla mondja.

Mily irtózat fog az lenni,
ha a Bíró elfog jönni
mindent híven számbavenni.

Harsonának szörnyü hangja
hull a millió sirhantra
kit-kit a Trón elé hajtva.

Tommaso da Celano:
Ének az utolsó ítéletről

Giuseppe Verdi munkásságából a legtöbbeknek alighanem az operák jutnak eszébe, pedig

az olasz mester ugyan kevesebb számú, ám értékében el nem maradó egyházi művet is írt pályája során.

Halottak napja környékén rendszeresen felcsendül Requiemje, de kései darabja, a himnuszok és imádságok szövegére készült Négy szent ének (Quattro pezzi sacri) kényes kórusszólamaival szintén képes éteri magasságokba ragadni a hallgatóságot.

A középkori halotti mise a zenetörténet számtalan szerzőjét megihlette, elsősorban a második tétel, a kezdősora alapján a Dies irae címen emlegetett középkori himnusz izgatta a legtöbbek fantáziáját. Tommaso da Celano Ének az utolsó ítéletről című műve grandiózus látomásban tárja fel a végítélet borzalmait és a túlvilági lélek rettegéseit. Verdi monumentális zenei témát társít a tételhez, erősen ritmikus bevezetővel, hatalmas futamokkal, kirobbanó kórusbelépéssel.

Alighanem a valaha írt egyik legnagyobb hatású zenei részletet alkotta meg, aki egyszer hallotta, soha többé nem felejti el.

Verdi Requiemje azonban nem csupán grandiózus hatásáról és lehengerlő fortéiról híres. Egészen kamarazenei jellegű megoldásai is vannak, például a Quid sum miser tétel fafúvóskíséretes tercettje, mely a lélek finomabb rezzenéseire irányítja a figyelmet. A befejezés pedig sok kérdést vet fel, az örök haláltól való megszabadulást kérő Libera me tétel a szoprán szólista és a kórus nyugtalan suttogásával zárul.

Vajon remélhetünk-e megváltást ilyen végkövetkeztetés után, vagy csupán a rettegés és a bizonytalanság marad?

Mivel a Requiem zenei anyaga sok hasonlóságot mutat az operákéval, általában olyan előadók szólaltatják meg, akik nagy tapasztalattal rendelkeznek Verdi dalműveit illetően. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar koncertjét a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti fogja vezényelni, a szólisták pedig a romantikus operarepertoár avatott tolmácsolói, Bakonyi Anikó, Szántó Andrea, Fekete Attila és Cser Krisztián lesznek.

Gyász és vigasz – a Nemzeti Filharmonikusok koncertje
Verdi: Requiem

Időpont: október 28. 19:30
Helyszín: Müpa

Vezényel: Giacomo Sagripanti
Közreműködik: Bakonyi Anikó, Szántó Andrea, Fekete Attila és Cser Krisztián

Fejléckép: Giacomo Sagripanti (fotó: Amati Bacciardi / Nemzeti Filharmonikusok)

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Vizuál

5 érdekesség az új Woody Allen-filmről

A 86 éves örökifjú Woody Allen újra elbűvölő filmet készített. A filmtörténeti hommage-nak és keserédes vígjátéknak is egyaránt kiváló filmje, a Rifkin fesztiválja az év vége egyik legjobb moziélményének ígérkezik.
Zenés színház

Régi-új mesék – Beszélgetés Székely Krisztával

A Hoffmann meséinek van terjedelmes mennyiségű hiteles kézirata, kritikai kiadása, de nincs definitív verziója. Fodor Géza „ismeretlen remekmű”-nek nevezte Offenbach befejezetlenül maradt operáját, amelyre – szintén Fodort idézve – önmagában nem, csak interpretációtörténetileg tekinthetünk. Ezt a történetet írja tovább az Opera előadása, amelyet Székely Kriszta rendez.
Zenés színház

Polyák Lilla 20 év után távozik a Madách Színházból

A színésznő a hírt Facebook-oldalán jelentette be, köszönetet mondva a színház dolgozóinak az eddigi közös munkáért.
Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.
Klasszikus interjú

„A zene az egészséges mentális lét kulcsa” – beszélgetés Hollerung Gáborral

Hollerung Gábor Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész karmesterrel, a Budafoki Dohnányi Zenekar ügyvezető zeneigazgatójával beszélgettünk zenei pályájának alakulásáról, a zenekar sikereiről, valamint a fiatal generáció zenei neveléséről.