Klasszikus

Az oktatás alappillérei között kell lennie a zenei nevelésnek is

2019.08.06. 09:25
Ajánlom
Hornyák Balázs fuvolaművész az elmúlt években a zenei szektor számos területén dolgozott, legtöbb projektje valamilyen formában a tehetséggondozáshoz és zenei neveléshez kötődik. Mesterkurzusokat szervez, zenés előadásokat tart fiataloknak és tehetségtámogató programot koordinál.

Mióta foglalkoztatja a művészeti oktatás?

Pályámat zenekari művészként kezdtem, de a zenekari feladatok ellátása mellett folyamatosan  tanítottam. Volt olyan időszak az életemben, amikor egyéb feladataim mellett csak nagyon kevés oktatást tudtam vállalni, de a művészeti nevelés   mindig szerves része volt az életemnek.

Az oktatás és nevelés fontosságát és lényegét fiatalon megértettem, és azt gondolom, legyen szó bármilyen zenével kapcsolatos projektről, az alappillérei között kell lennie a zenei nevelésnek.

Mit érez a legnagyobb sikerének a zenei tehetséggondozó munkában?

Minden korosztály esetében és mindenkinél személy szerint más és más a cél és ehhez mérten mást definiálhatunk sikerként. Aki oktatással foglalkozik jól tudja, hogy a különböző korosztályoknál a rövid és középtávú célok nem azonosak. A fiatalokkal eltöltött minőségi idő meghozza a gyümölcsét. Vannak olyan növendékeim, akiket egészen fiatal koruk óta ismerek és a mai napig visszajárnak hozzám akár hangszerórára, akár egy-egy problémás élethelyzetben bizalommal fordulnak hozzám. Természetesen öröm azokról a növendékekről hallani, akik zenei pályán maradtak és megtalálták számításukat.

A zenei versenyek a siker fokmérői?

A versenyekre való felkészülés nagyon hasznos, de az eredmény nem minden esetben a tehetség fokmérője.

Egy-egy impulzust viszont adhat és a versenytapasztalat segítheti fontos döntések meghozatalát is a zenei pályán.

6 tanács Várdai Istvántól hangszeres versenyzőknek

Kapcsolódó

6 tanács Várdai Istvántól hangszeres versenyzőknek

A világhírű magyar gordonkaművész a Strad számára írt blogbejegyzésben szolgál hasznos tanácsokkal a nála fiatalabbaknak.

Nem csak gyakorlatban, hanem elméletben is sokat foglalkozott tehetséggondozással. Milyen tapasztalatai vannak az intellektuális tehetséggondozó munkában?

Tíz évvel ezelőtt kerültem először kapcsolatba a tehetséggondozó munkával. Akkor egy hátrányos helyzetű fiatalokat támogató országos alapítványnál dolgoztam tehetségfejlesztő mentorként. Feladataim közé tartozott, hogy a legjobb fejlesztőpedagógusokat megkeressem a programban résztvevő fiatalok számára és megszervezzem az iskolán kívüli munkájukat. Ezen kívül abban az időben a Magyar Géniusz Program munkatársa voltam, külföldi jó gyakorlatokat publikáltam magyar és angol nyelven tehetségtámogatással foglalkozó szakemberek számára. Az elmúlt években szakértőként is dolgoztam a MATEHETSZ Európai Tehetségközpontnak és az Európai Tehetségtanács munkájában is részt vettem.

A Kamara Akadémia Egyesület projektvezetőjeként tehetségtámogató programot is irányít. Kik a program résztvevői és milyen céljai vannak?

A Kamara Akadémia Egyesület Várdai István csellóművész elnökletével működő szervezet, amely azt tűzte ki célul, hogy iskolán kívüli fejlesztéseket szervez, bemutatkozási lehetőségeket biztosít kiemelkedő képességű tehetséges fiataloknak és egy mentorprogramot hoz létre. Nagy öröm számomra, hogy részt vállalhatok ebben a munkában, hiszen kiváló művész kollégákkal dolgozom együtt, akik mentorként hatalmas inspirációt jelentenek a programban résztvevő fiataloknak.

HB3-161455.jpeg

Hornyák Balázs

Említene pár nevet a mentorok közül?

Várdai István csellóművész, Szűcs Máté brácsaművész, Baráti Kristóf hegedűművész és Fejérvári Zoltán zongoraművész vesz részt a fiatal tehetségek kiválasztásában, fejlesztésében és mentorálásban. Rajtuk kívül számos külföldi művésszel tervezünk a jövőben közös munkát, illetve az idei évben is sok nemzetközileg ismert szaktekintély segítője az általunk vezetett tehetséggondozó munkának. Ezen kívül nagy jelentősége van a hasonló profillal működő szakmai szervezetekkel kötött együttműködéseknek.

Milyen programokat szerveztek eddig és mire készülnek a közeljövőben?

Januárban beválogatást tartottunk és kiválasztottunk hét tehetséges fiatalt, akik részt vesznek az idei pilot programunkban. Őket mesterkurzusokra hívjuk, koncerteket szervezünk számukra és folyamatosan mentoráljuk őket. Hiszek abban, hogy a személyes impulzusok és a bizalmon alapuló munka hosszútávon meghozza gyümölcsét. Mint minden oktatási projektben itt sem  lehet azonnali eredményt várni, de ki kell alakítani egy olyan struktúrát, amely komplex iskolán kívüli fejlesztést és támogatást  nyújt a fiatalok számára.

A szakmai fejlesztésnek fontos pillérei a zenéléshez kapcsolódó, de nem hangszertechnikai ismeretek átadását célzó fejlesztések. Az idei évben például Stachó László a Gödöllőn megrendezett hegedű és brácsa mesterkurzus hallgatóinak figyelmi és gyakorlásmódszertani tréninget tartott.  A jövőben szeretnénk foglalkozni zenei munkaképesség gondozással és művészet menedzsmenttel is a szakmai napokon. Tavasszal az egyesület képviseletében a Pécsi Tudományegyetemmel együttműködésben Fejérvári Zoltán és Szűcs Máté zongora, brácsa és kamarazenei kurzust tartott. A háromnapos rendezvényen a kurzus részvevői és a művész-tanárok közös koncertet is adtak a Pécsi Tudományegyetem Zeneművészeti Intézetében.

Az említetteken kívül fellépési lehetőségeket is szervezünk a mentoráltak számára, június elején a Magyar Rádió Márványtermében koncerteztek, augusztusban a Kaposfesten mutatkoznak majd be a fiatalok.

HB1-161456.jpeg

Hornyák Balázs

Az elmúlt évadban számos ifjúságnak szóló zenés előadást és koncertet tartott. Mi a közös és mi különbözik a fiatal korosztályt célzó gazdagító programokban?

Alapvetően, mint minden koncerten és zenés előadáson a legfontosabb, hogy akármilyen korosztálynak játszom, komolyan kell venni a feladatot, a projektet és a közönséget. A fiatalok a legőszintébb kritikusok. Nagyon szeretek például a Müpa gyermekprogramjain játszani, mert mindig változik az interaktív koncertek közönsége és a korosztály is. Ezért flexibilisnek kell lenni, és gyorsan kell reagálni a váratlan helyzetekre, csakúgy, mint a rendhagyó énekórákon, ahol az elhangzó zenékről mesélni, beszélgetni kell. Nagyon szép feladat mind közül a MENSA HungarIQa tehetséges fiataljaival dolgozni. A MENSA célja, hogy összefogja a magas intelligenciájú embereket, tekintet nélkül korukra, nemükre, származásukra vagy társadalmi helyzetükre.  Az 1946-ban Angliában alapított nemzetközi egyesület magyarországi szervezete olyan programot működtet, amelyben lehetősége van a kivételes képességekkel rendelkező gyerekeknek különböző műveltségi területet megismertető foglalkozásokon részt venni. Az itt tartott első zenés előadásomon hatalmas élmény volt és meglepett a gyerekek átlagon felüli gyors gondolkozása, tájékozottsága és a foglalkozásokon való aktív részvételük.

Tehát a zenei nevelés nem csupán a zenei pályára készülők kiváltsága. Küldetésnek tekinti a közönség nevelését is?

A közönséget nehezen lehet nevelni, de jó közönséget kinevelni annál inkább lehet.

Különbözőképpen hallgatunk zenét és különböző zenéket kedvelünk, de mégis fontos, hogy érthetővé és elérhetővé kell tenni a minőségi zenét. Természetesen nekem is vannak a zenében preferenciáim, de ettől függetlenül úgy gondolom, hogy felelősségünk a mai munkánkban az, hogy holnap kiből fog állni a közönségünk és lesz-e egyáltalán. Ezért az oktatás és nevelés szerepe minden szinten és minden művészeti projektben kiemelt fontosságú.

Milyen meghívásai vannak a közeljövőben?

Már most nyáron sokan megkerestek, hogy a következő évadban hozzunk létre közös projekteket, időm függvényében természetesen próbálok ezeknek eleget tenni. Ami nagyon fontos, hogy szeptember végére meghívást kaptam az Európai Zenei Tanácstól, hogy ősszel vegyek részt a 6. World Forum on Music nevű rendezvényen Párizsban. Hatalmas öröm és megtiszteltetés, hogy a rendezvényen való részvételemet, sikeres pályázatom után az NKA is támogatja.

Zenei tehetségtámogató programot indít a Kamara Akadémia Egyesület

Kapcsolódó

Zenei tehetségtámogató programot indít a Kamara Akadémia Egyesület

A hétvégén meghallgatást tartott a Kamara Akadémia Egyesület (KAE). Tizenegy fiatal művészjelöltet hívtak meg a 2019-es évben induló tehetségtámogató program első meghallgatására.

Inspiráció és kapcsolatépítés – Az Európai Zenei Tanács ösztöndíj programja

Inspiráció és kapcsolatépítés – Az Európai Zenei Tanács ösztöndíj programja

Hornyák Balázs fuvolaművész 2016 óta vesz részt az Európai Zenei Tanács (EMC) ösztöndíj programjában, amely fiatal zenei szakemberek munkáját hivatott segíteni. Az elmúlt két évben számos konferencián és kultúrpolitikai rendezvényen megfordult az EMC tagjaként. Fuvolaművészként aktívan koncertezik, tanít és nemzetközi művészeti projektek résztvevője. Az ösztöndíj program tapasztalatairól kérdeztük.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.
Vizuál

A metronóm kérlelhetetlensége – megnéztük az Ennio Morricone-filmet

Egy monumentális életműhöz monumentális portré illik: Giuseppe Tornatore dokumentumfilmje a maga két és fél órájával töményen, sűrítve mutatja meg, miért is lehet kizárólag szuperlatívuszokban beszélni Ennio Morriconéról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Délelőtt is sztárszólisták várják a közönséget az MVM karácsonyi koncertjén

A nagy érdeklődés miatt az MVM Karácsonyi Koncert napján, december 18-án délelőttre újabb hangversenyt hirdettek a szereplők, melyen szintén a hangszeres szólisták legnagyobbjai léptek fel.
Klasszikus interjú

„Az intuíció vezet” – Beszélgetés Tabajdi Ádám orgonaművésszel

Tabajdi Ádám az orgonistavilág sokoldalú alakja. Kívül-belül ismeri a hangszert és irodalmát, gyakornok volt a párizsi Notre-Dame-ban, számos rangos, nemzetközi versenyen szerepelt már sikerrel és előkészületben van egy átiratának kottás kiadása. Az MVM Zrt. jóvoltából Junior Prima Díjjal kitüntetett művész azt is elárulta, mit gondol a versenyekről, és milyen orgonát választana magának.
Klasszikus videó

Három nyelven csendül fel a Csendes éj a Danubia Zenekar és a Máltai Szimfónia videójában

Hátrányos helyzetű gyerekekkel rögzítették a Csendes éj című klasszikus karácsonyi dalt, amely lovári, angol és magyar nyelven csendül fel Lakatos Mónika, Nótár Mary és Takács Nikolas, valamint a Szent Efrém Férfikar közreműködésével.
Klasszikus hír

Elmarad Nina Stemme áriaestje a Müpában

Az intézmény tájékoztatása alapján a világhírű svéd szoprán lemondta december 7-re tervezett Wagner-estjét, így a koncertre szóló jegyeket az intézmény visszaváltja.
Klasszikus ajánló

Kállai Ernő lesz az Anima Musicae vendége

December 9-én egy újabb zseniális művész, Kállai Ernő foglalja el az Anima Musicae kamarazenekar koncertmesteri székét a Nádor Teremben, ahol szólójátékával is megajándékozza a közönséget.