Klasszikus

Az opera a társadalmi közérzet mintája

2005.01.23. 00:00
Ajánlom
Az opera meghalt, de mivel ma is társasági esemény, sőt világshow, a régi formákba még költözhet új élet. Operamesék a Nemzeti Színházban. A magyar történelem az operák történetén keresztül.

Selmeczi György zeneszerző operákat ír. Az igazsághoz tartozik, hogy félkész operákat, amelyeket maga elől is gondosan eldug a fiókjába, nehogy kedve legyen egyszer befejezni őket. Imádja az operát, de úgy véli, hogy mára meghalt – azazhogy mégsem véli teljesen így, mert hiszen zongoristaként, karmesterként és rendezőként mániákusan próbálja rávenni a nézőket az opera elfogadására, egy önmagát túlélt műfaj megszerettetésére.

Most éppen a Nemzeti Színházban van egy sorozata Operamesék címmel, amelyben Jordán Tamással beszélget a színpadon, és a beszélgetést operarészletek illusztrálják. Most akkor hisz ebben a műfajban vagy sem? Talán mindegy is. A kérdés megválaszolásánál fontosabb számára a szeretet, amit mondhatunk függésnek is.

– Az opera tulajdonképpen a jelenség szintjén is izgat; az operát valamelyest a társadalmi közérzet mintavételeként érzékelem. Rögeszmém, hogy az opera valamelyest annak a művészi teljességnek a megnyilatkozása, amely még nem vesztette el a hadállásait korunk zenei, művészeti közéletében. Az opera természetesen nemcsak műforma, nemcsak műfaj, nemcsak színpadi játék, hanem társadalmi esemény, társadalmi jelenség, és mint társadalmi jelenség élte túl önnön korát.

Mindig foglalkoztatott, hogy az opera az egyetlen befejezett történetű művészeti ág. Az opera születésének a pillanatát ismerjük, és ismerni vélem a halálának a pillanatát is. Valóban véget ért valahol a Berg Lulu, Kékszakállú, Woyzeck időszakában, s az ami utána következett, az valamiféle nosztalgiashow – és ezt nem feltétlenül pejoratíve mondom. Ez a rendkívüli, világszerte tapasztalható operaőrület, ez kitermelheti természetesen, ha nem is a műfaj megújulását, de nyelvileg a régi műfajt új nyelven beszélőknek a társaságát, ami valamit legalábbis ígér.

(Bognár Éva intejúja nyomán)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.