Klasszikus

Az opera a társadalmi közérzet mintája

2005.01.23. 00:00
Ajánlom
Az opera meghalt, de mivel ma is társasági esemény, sőt világshow, a régi formákba még költözhet új élet. Operamesék a Nemzeti Színházban. A magyar történelem az operák történetén keresztül.

Selmeczi György zeneszerző operákat ír. Az igazsághoz tartozik, hogy félkész operákat, amelyeket maga elől is gondosan eldug a fiókjába, nehogy kedve legyen egyszer befejezni őket. Imádja az operát, de úgy véli, hogy mára meghalt – azazhogy mégsem véli teljesen így, mert hiszen zongoristaként, karmesterként és rendezőként mániákusan próbálja rávenni a nézőket az opera elfogadására, egy önmagát túlélt műfaj megszerettetésére.

Most éppen a Nemzeti Színházban van egy sorozata Operamesék címmel, amelyben Jordán Tamással beszélget a színpadon, és a beszélgetést operarészletek illusztrálják. Most akkor hisz ebben a műfajban vagy sem? Talán mindegy is. A kérdés megválaszolásánál fontosabb számára a szeretet, amit mondhatunk függésnek is.

– Az opera tulajdonképpen a jelenség szintjén is izgat; az operát valamelyest a társadalmi közérzet mintavételeként érzékelem. Rögeszmém, hogy az opera valamelyest annak a művészi teljességnek a megnyilatkozása, amely még nem vesztette el a hadállásait korunk zenei, művészeti közéletében. Az opera természetesen nemcsak műforma, nemcsak műfaj, nemcsak színpadi játék, hanem társadalmi esemény, társadalmi jelenség, és mint társadalmi jelenség élte túl önnön korát.

Mindig foglalkoztatott, hogy az opera az egyetlen befejezett történetű művészeti ág. Az opera születésének a pillanatát ismerjük, és ismerni vélem a halálának a pillanatát is. Valóban véget ért valahol a Berg Lulu, Kékszakállú, Woyzeck időszakában, s az ami utána következett, az valamiféle nosztalgiashow – és ezt nem feltétlenül pejoratíve mondom. Ez a rendkívüli, világszerte tapasztalható operaőrület, ez kitermelheti természetesen, ha nem is a műfaj megújulását, de nyelvileg a régi műfajt új nyelven beszélőknek a társaságát, ami valamit legalábbis ígér.

(Bognár Éva intejúja nyomán)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.