Klasszikus

Az orgonista

2014.03.11. 07:32
Ajánlom
Mindössze ez a szerénynek nem éppen mondható meghatározás áll Cameron Carpenter amerikai orgonaművész neve alatt, honlapjának főoldalán. MÜPA MAGAZIN

Aztán az életrajzban tovább olvashatjuk mások dicséreteit. A Los Angeles Times kritikusa szerint például Carpenter „azon ritka muzsikusok egyike, akik megváltoztatják a hangszerjátékot... Kulturális és klasszikus zenei tabuk megdöntője. Technikailag ő a legképzettebb orgonista, akit valaha hallottam... És a legfontosabb mindezek közül, hogy a legmuzikálisabb." Repertoárja felöleli Johann Sebastian Bach és César Franck összes orgonaművét, több száz átiratot és saját kompozíciókat. Mindezek után azért jegyezzük meg, hogy még csak idén lép a krisztusi korba.

Carpenter közhelyesen szólva azon művészek közé tartozik, akiket lehet szeretni vagy gyűlölni, de hogy ne vegyünk róla tudomást, az szinte kizárt. Már a megjelenése is extravagáns, sőt sokkoló lehet sokak számára, ugyanis nem egy átlagos vidéki vagy akár városi orgonista benyomását kelti: punk hajviselet, atlétatrikó, strasszos nadrág és az elmaradhatatlan, eredetileg latin táncokra tervezett cipő. Ez utóbbi különösen lényeges, hiszen Carpenternek olyan lábtechnikája van, amelyet Fred Astaire is megirigyelne. A Juilliard Schoolban nevelkedett orgonistának magam is először a Telarc gondozásában megjelent Revolutionary (Forradalmi) című albumán csodálhattam meg virtuozitását, amely felvételen a címadó kompozíciót - egy átiratot Chopin híres Forradalmi etűdjéből - úgy adta elő, hogy a zongoradarab virtuóz, eredetileg balkézre írott szólamát az orgonaművész a pedálokra ültette át. Ezzel a lemezével Carpenter lett az első orgonista, akit valaha Grammy-­díjra jelöltek. A lemezen elhangzanak jól ismert orgonaslágerek és átiratok is, ezekből tudhatjuk meg igazán, hogy Carpenternek nem csak a megjelenése különc: nem törődik sem a hagyományos megszokott hangszínekkel, de még a szerző által javasolt regiszter-előírásokkal sem, mindezt egyéni artikulációval megspékelve.

Bár szívesen játszik a világ minden táján templomi vagy koncerttermi orgonákon, Carpenter lelkes propagátora a digitális, hordozható orgonának is: új hangszerét, az ötmanuálos „International Touring Organ"-­t (Nemzetközi Turnéorgona) éppen három nappal budapesti koncertje előtt mutatja be egész napos fesztivál keretében a New York­i Lincoln Centerben. Cameron Carpenterrel nemrég kötött lemezszerződést a Sony Classical, a kiadónál készített első albumán, az új instrumentumon szólaltatja meg sok más kompozíció mellett a Music for an Imaginary Film (Zene egy elképzelt filmhez) című új orgonaművét, amelyet budapesti koncertjén is előad. A Művészetek Palotájában ezen kívül Bach és olyan 20. századi orgonista szerzők, mint Dupré és Demessieux művei mellett Carpenter néhány merész, orgonán nehezen elképzelhető átirata szólal meg, például Szkrjabin IV., Fisz-dúr szonátája és Ravel La Valse­a. A színpadon Carpenter tehetséges showmannak is bizonyul, ráadásul szívesen tart gyerekek számára élvezetes orgona-bemutatókat, és örömmel találkozik közönségével a koncertek előtt, akár csak egy kézfogás erejéig. A budapesti érdeklődők egy beszélgetésen is részt vehetnek majd vele a koncert előtt egy órával kezdődő Előhang keretében. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.
Színház

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Vizuál

A magyar film vörös démona - Mezei Mária

A búgó hangú végzetasszonya filozófiát hallgatott az egyetemen mielőtt a színpadot és a filmet választotta. 1909. október 16-án született Kecskeméten Mezei (Mezey) Mária színésznő.
Klasszikus

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Kurtág Márta

Kurtág György felesége és ihletőtársa, Kurtág Márta zongoraművész 92 éves volt. A hírt az Editio Musica Budapest és a Slipped Disc tette közzé, továbbá a Budapest Music Center Információs Központjának oldalán is megjelent az elhalálozás dátuma.
Klasszikus fidelio klasszik

A legjobb filmzenék a Sportarénában

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának október 19-én következő adásában Hollerung Gábor beszámol a Budafoki Dohnányi Zenekar legújabb filmzenei dobásairól. Ezen kívül interjú hallható Eötvös Józseffel, Farkas Józseffel és Hábetler Andrással.
Klasszikus chopin

A zeneszerző, akinek életéről Liszt írta az első könyvet

Mindössze 39 évesen, 1849. október 17-én halt meg Fryderyk Franciszek (Frédéric Francois) Chopin, a zongorajátékot megújító lengyel zeneszerző, akinek műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezték. 
Klasszikus ajánló

Újra Liszt-napok a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban

Öt koncerttel várják az érdeklődőket október 18-án, 19-én és 21-én a Liszt Ferenc Emlékmúzeumban a névadó születésének 208. évfordulója alkalmából rendezett eseményen.
Klasszikus hegedű

Paganini ördög hegedűjének készítője, aki a monda szerint egy nő lelkét ejtette foglyul a hangszerbe

A kísérletező kedvű Guarneri hangszerei erősebb, vastagabb fából készültek, olykor teljesen különböznek egymástól formában, méretben, csak hangzásban nem: az mindegyiknél tökéletes. 1744. október 17-én halt meg Bartolomeo Giuseppe Antonio Guarneri "del Gesu", minden idők egyik legnagyobb hegedűkészítője, Stradivari egyetlen méltó vetélytársa.