Klasszikus

„Az ösztöneimre hagyatkozom”

Interjú Baráth Emőkével
2018.08.01. 08:50
Ajánlom
A Kult50 idei kiadásában helyet érdemlő Baráth Emőke a 17-18. századi énekesrepertoár specialistája. Tőlünk nyugatabbra többen ismerik, mint itthon, a váci Régi Zenei Napokon arról kérdeztük, hogy miként szerelmesedett bele ennek a kornak a muzsikájába.

Július első napjaiban mesterkurzust tartottál a váci Régi Zenei Napokon. Milyen élmény volt számodra?

Teljesen új oldalról ismertem meg magam ebben a pár napban, ugyanis ez az első alkalom, hogy tanítok. Tizennyolc résztvevő volt a kurzusomon, egészen különböző természetű énekhangok, mindegyik más feladatot állított elém. Bach h-moll miséje volt a központi téma, de lehetett hozni akár olasz műveket is a seicento időszakából.

A klasszikus zenét gyakran vádolják azzal, hogy a múltban ragadt. Régizenét hallgatva mégsincs ilyen érzésünk, mert azzal, hogy felkutatjuk azokat a darabokat, meg is újulnak.

Igen. Rengeteg feljegyzésünk van, hogy hogyan kellene ezeket játszani, de a kottákban nincs sok jelzés, tehát nagyobb az előadói szabadság – már ami a seicento zenéjét illeti.

Tehát nem vagy szigorúan historikus előadó?

De mi számít historikusnak? Szerintem a kifejezés a legfontosabb, a kifejezés és a szöveg. Az olasz zene például rendkívül retorikus, szeszélyes, rapszodikus, a szavak éppolyan fontosak benne, mint a zene, tehát azokból kell kiindulnunk. Én az ösztöneimre hagyatkozom.

barathemoke-135316.jpg

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Azt mondtad egy külföldi interjúban, hogy híresebb vagy Franciaországban, mint itthon. Mi ennek az oka?

Magyarországon nincs akkora keletje a barokk zenének. A franciáknál minden nagyobb városban van egy nagyon jól működő színház, nem csak Párizsban, hanem Lille-től Nantes-on át Marseilles-ig mindenhol. Nem beszélve a tucatnyi fesztiválról, amelyeknek csupán egyike a legnagyobb, az Aix-en-Provence. Ott a komolyzenében olyan sztárok vannak, mint máshol a könnyű műfajban. Ha Philippe Jaroussky végigmegy az utcán, felismerik az emberek. Itthon ilyet nem tapasztaltam.

És jobb a művészmenedzsment.

Persze. Az én ügynökségem is francia. Ez is annak köszönhető, hogy rengeteg ott a lehetőség.

És művészi szempontból? El kell ahhoz menni nyugatra, hogy jó régizenész legyen az emberből?

Nem. Én a Zeneakadémiát emelném ki a tanulmányaim közül, pedig egy évet Firenzében is tanultam. És persze rengeteg mesterkurzuson vettem részt, sok felvételt hallgattam, amik alapján megtanultam a stílust és a repertoárt.

Hogyan fedezted fel a régizenét?

Amikor középiskolás voltam, reggelente nagyon korán keltem, és meghallgattam a Notturno című műsor végét a Bartók Rádión. Rengeteg barokk zenét, lantzenét sugároztak, és azt vettem észre, hogy jó erre ébredni. Olyasmit éreztem, mint amilyen a szerelem.

Éreztem, hogy megnyugszom tőle, boldog, elmélkedő leszek, egyensúlyba kerülök. Helyükre kerülnek az érzelmek, de át is élem őket. Nehéz erről szavakban beszélni, de az biztos, hogy a lelkem mélyéig ér ez a zene.

Végig a régizenéről kérdeztelek. Nem zavar, hogy így tartunk téged számon?

Nem, sőt! Úgy gondolom, hogy egy énekes válasszon a repertoárból kisebb szeletet, de azt csinálja jól. Nem jó, ha egyik stílusból a másikba ugrálunk, egy bizonyos típusú énekhang nem is szól megfelelően minden korszak zenéjében. De szeretem Haydnt, Mozartot, az egész 18. századot, Schubertet, Schumannt, Debussyt, Ravelt, Messiaent.

Fiatal vagyok még, lesz időm bővíteni a repertoáromat. Mindig olyan szerzőt választok, amivel nem erőltetem meg a hangomat. Vigyázok rá, szeretnék még sokáig énekelni.

Baráth Emőkét a kultúra 50 meghatározó arcát bemutató KULT50 című kiadványunkba is beválogattuk: erről itt tudhat meg többet, illetve 20% kedvezménnyel itt rendelheti meg.

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Kapcsolódó

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Telex: Szexuális zaklatás ügyében folyik vizsgálat az SZFE-n

A lap értesülései szerint az egyetemen belső vizsgálat indult, mivel egy osztályvezető férfitanár meg nem engedhető kommentárokkal illette a diáklányok külsejét, alakját. Cikkünk frissült az SZFE reakciójával!
Klasszikus

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Színház

A vég kezdete? – vérbeli házastársi dráma debütál a Rózsavölgyi Szalonban

Új bemutatóval ünnepli alapításának tizenkettedik évfordulóját a Rózsavölgyi Szalon. Kovács Patrícia és Schmied Zoltán főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében mutatják be David Eldridge Bármit mondhatsz című darabját április 11-én.
Jazz/World

Mit jelent európainak lenni? – interjú Oláh Krisztián zongoraművésszel, a Ludus Europae zeneszerzőjével

Az idei JazzFest Budapest egyik legizgalmasabb programja a Ludus Europae című, huszonhét szereplős darab, amelynek ősbemutatója április 30-án pontban éjfélkor lesz a budapesti Merlin Színházban.
Zenés színház

„A klasszikus zenében a sokoldalúság gyanakvást szül” – interjú José Curával

A karmesterként és zeneszerzőként is aktív művésszel a a VeszprémFestre tervezett, argentin dalokra és operaáriákra épülő koncertjének műsoráról, a zenei sokoldalúságról és a társadalmi felelősségvállalásról is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Képeslap Itáliából – olasz zeneszerzők művei csendülnek fel a MÁV Szimfonikus Zenekar koncertjén

Április 18-án a Müpában ad koncertet a MÁV Szimfonikus zenekar, az est során Rossini, Respighi, illetve Paganini műveit hallhatja a közönség. Az együttest Antonello Allemandi dirigálja, közreműködik Kelemen Barnabás. A zenekar a hangverseny részeként köszönti Fodor Ákos nagybőgőművészt. 
Klasszikus ajánló

Elisabeth Leonskaja áprilisban ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében

Két koncerttel és a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzussal érkezik Elisabeth Leonskaja a Concerto Budapesthez ezen a tavaszon.
Klasszikus ajánló

Szimfonikus zsenik koncertje a BFZ-vel és a sztárkarmester Paavo Järvivel

Paavo Järvi édesapja elismert észt karmester volt, egykori szovjet nyaralójukban a kis Paavo időnként összefutott Sosztakoviccsal, Rosztropoviccsal, Arvo Pärttel, Hacsaturjánnal, vagy Emil Gilelsszel.
Klasszikus ajánló

A világhírű Chamber Orchestra of Europe koncertjével indul április 29-én a 44. Budapesti Tavaszi Fesztivál

Magyarország EU-s csatlakozásának 20. évfordulóját ünnepli az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje, amit a világhírű Chamber Orchestra of Europe ad Perényi Miklós gordonkaművész közreműködésével.
Klasszikus hír

Május 5-ig várják a jelentkezéseket a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyre

A Fesztivál Akadémia Budapest nyári programsorozatának keretében, július 4-14. között ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt, amelyre az egész világról várják a résztvevőket.