Klasszikus

„Az ösztöneimre hagyatkozom”

Interjú Baráth Emőkével
2018.08.01. 08:50
Ajánlom
A Kult50 idei kiadásában helyet érdemlő Baráth Emőke a 17-18. századi énekesrepertoár specialistája. Tőlünk nyugatabbra többen ismerik, mint itthon, a váci Régi Zenei Napokon arról kérdeztük, hogy miként szerelmesedett bele ennek a kornak a muzsikájába.

Július első napjaiban mesterkurzust tartottál a váci Régi Zenei Napokon. Milyen élmény volt számodra?

Teljesen új oldalról ismertem meg magam ebben a pár napban, ugyanis ez az első alkalom, hogy tanítok. Tizennyolc résztvevő volt a kurzusomon, egészen különböző természetű énekhangok, mindegyik más feladatot állított elém. Bach h-moll miséje volt a központi téma, de lehetett hozni akár olasz műveket is a seicento időszakából.

A klasszikus zenét gyakran vádolják azzal, hogy a múltban ragadt. Régizenét hallgatva mégsincs ilyen érzésünk, mert azzal, hogy felkutatjuk azokat a darabokat, meg is újulnak.

Igen. Rengeteg feljegyzésünk van, hogy hogyan kellene ezeket játszani, de a kottákban nincs sok jelzés, tehát nagyobb az előadói szabadság – már ami a seicento zenéjét illeti.

Tehát nem vagy szigorúan historikus előadó?

De mi számít historikusnak? Szerintem a kifejezés a legfontosabb, a kifejezés és a szöveg. Az olasz zene például rendkívül retorikus, szeszélyes, rapszodikus, a szavak éppolyan fontosak benne, mint a zene, tehát azokból kell kiindulnunk. Én az ösztöneimre hagyatkozom.

barathemoke-135316.jpg

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Azt mondtad egy külföldi interjúban, hogy híresebb vagy Franciaországban, mint itthon. Mi ennek az oka?

Magyarországon nincs akkora keletje a barokk zenének. A franciáknál minden nagyobb városban van egy nagyon jól működő színház, nem csak Párizsban, hanem Lille-től Nantes-on át Marseilles-ig mindenhol. Nem beszélve a tucatnyi fesztiválról, amelyeknek csupán egyike a legnagyobb, az Aix-en-Provence. Ott a komolyzenében olyan sztárok vannak, mint máshol a könnyű műfajban. Ha Philippe Jaroussky végigmegy az utcán, felismerik az emberek. Itthon ilyet nem tapasztaltam.

És jobb a művészmenedzsment.

Persze. Az én ügynökségem is francia. Ez is annak köszönhető, hogy rengeteg ott a lehetőség.

És művészi szempontból? El kell ahhoz menni nyugatra, hogy jó régizenész legyen az emberből?

Nem. Én a Zeneakadémiát emelném ki a tanulmányaim közül, pedig egy évet Firenzében is tanultam. És persze rengeteg mesterkurzuson vettem részt, sok felvételt hallgattam, amik alapján megtanultam a stílust és a repertoárt.

Hogyan fedezted fel a régizenét?

Amikor középiskolás voltam, reggelente nagyon korán keltem, és meghallgattam a Notturno című műsor végét a Bartók Rádión. Rengeteg barokk zenét, lantzenét sugároztak, és azt vettem észre, hogy jó erre ébredni. Olyasmit éreztem, mint amilyen a szerelem.

Éreztem, hogy megnyugszom tőle, boldog, elmélkedő leszek, egyensúlyba kerülök. Helyükre kerülnek az érzelmek, de át is élem őket. Nehéz erről szavakban beszélni, de az biztos, hogy a lelkem mélyéig ér ez a zene.

Végig a régizenéről kérdeztelek. Nem zavar, hogy így tartunk téged számon?

Nem, sőt! Úgy gondolom, hogy egy énekes válasszon a repertoárból kisebb szeletet, de azt csinálja jól. Nem jó, ha egyik stílusból a másikba ugrálunk, egy bizonyos típusú énekhang nem is szól megfelelően minden korszak zenéjében. De szeretem Haydnt, Mozartot, az egész 18. századot, Schubertet, Schumannt, Debussyt, Ravelt, Messiaent.

Fiatal vagyok még, lesz időm bővíteni a repertoáromat. Mindig olyan szerzőt választok, amivel nem erőltetem meg a hangomat. Vigyázok rá, szeretnék még sokáig énekelni.

Baráth Emőkét a kultúra 50 meghatározó arcát bemutató KULT50 című kiadványunkba is beválogattuk: erről itt tudhat meg többet, illetve 20% kedvezménnyel itt rendelheti meg.

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Kapcsolódó

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Ők az idei Junior Prima Díjasok színház- és filmművészet kategóriában

„Senki sem születik egyedülálló művésznek, hanem a családjának, környezetének és nem utolsósorban persze önmaga kitartó, kemény munkájának köszönhetően válhat azzá” – vallja Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója, aki a szeptember 14-i díjátadó ünnepségen hat fiatal művésznek adta át a színház- és filmművészet kategória pénzjutalommal is járó Junior Prima Díját.
Színház

A sudár mosonmagyaróvári naiva – Rujder Vivien portréja

A budapesti Katona József Színház fiatal művésze Junior Prima Díjat vehetett át szeptember 14-én. A Takarékbank Zrt. támogatásával megvalósuló díjátadón Rudolf Péter, a Vígszínház igazgatója méltatta Rujder Vivien tehetségét.
Színház

Ragyogó és huncut angyal – Mentes Júlia Virginia portréja

Zenésszínész-osztályában végzett, de nem zenés színészként gondol magára. Alakításai a szakma nagyjait is meggyőzik, tehetségét szeptember 14-én a Takarékbank Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal ismerték el.
Színház

Szívesen látják el szerepekkel – Gyöngyösi Zoltán portréja

A Vígszínház művészének szakmai szempontból igazán jól indult az évad: másfél hete komoly színészi helyzetben bizonyíthatott, amikor a Szerelmek városa főszerepében lépett színpadra, kiváló teljesítménnyel, szeptember 14-én pedig Junior Prima Díjat vehetett át a Takarékbank Zrt. jóvoltából. Az elismerést Máté Gábor, a Katona József Színház igazgatója adta át.
Színház

Kíváncsian villanó, világos szempár – Rózsa Krisztián portréja

Mohácsi János nem visz színre olyan darabot a Miskolci Nemzeti Színházban, amelyben Rózsa Krisztián ne kapna szerepet – nem véletlenül. A fiatal színművész tehetségét a Takarékbank Zrt. támogatásával Junior Prima Díjjal ismerték el szeptember 14-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Rabulejtő átváltozások szóban, képen és hangban

A HERBSTGOLD Fesztivált 2017 óta rendezik meg minden év szeptemberében Kismartonban, az idén szeptember 15-től 26-ig. A Fesztivál mottója, Metamorfózisok, új művészeti vezetője, Julian Rachlin hegedűművész.
Klasszikus hír

Indul a Zeneakadémia új évada: Liszt Fesztivált és Bartók Világversenyt rendeznek

A Zeneakadémia koncertjei védettségi igazolvány nélkül látogathatók, de a maszk viselése ajánlott.
Klasszikus interjú

Nagyon hiányzott a közönség – Beszélgetés Érdi Tamással

Először játszik Budapesten a járványhullámok után Érdi Tamás. Szeptember 19-én az Óbudai Társaskörben Mozart A-dúr zongoraversenyét és D-dúr Koncertrondóját adja elő az Óbudai Kamarazenekarral. A Prima Primissima-díjas művész eddig huszonhét országban koncertezett – most utazásról, az elmúlt másfél évről és sok másról mesélt.
Klasszikus ajánló

Évadnyitás Bartókkal és Ránki Fülöppel

A Nemzeti Filharmonikusok szeptember 25-ei évadnyitó hangversenyén a Müpában, Bartók Béla három arcát felvillantva, a pályája három szakaszába nyújtanak betekintést.
Klasszikus ajánló

Berlin-Budapest tengely

Szeptember 17. és 30. között megújult formában folytatódik a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös tematikus fesztiválja, amelynek középpontjába ez alkalommal nem egy ország, hanem egy város – Berlin – áll.