Klasszikus

„Az ösztöneimre hagyatkozom”

Interjú Baráth Emőkével
2018.08.01. 08:50
Ajánlom
A Kult50 idei kiadásában helyet érdemlő Baráth Emőke a 17-18. századi énekesrepertoár specialistája. Tőlünk nyugatabbra többen ismerik, mint itthon, a váci Régi Zenei Napokon arról kérdeztük, hogy miként szerelmesedett bele ennek a kornak a muzsikájába.

Július első napjaiban mesterkurzust tartottál a váci Régi Zenei Napokon. Milyen élmény volt számodra?

Teljesen új oldalról ismertem meg magam ebben a pár napban, ugyanis ez az első alkalom, hogy tanítok. Tizennyolc résztvevő volt a kurzusomon, egészen különböző természetű énekhangok, mindegyik más feladatot állított elém. Bach h-moll miséje volt a központi téma, de lehetett hozni akár olasz műveket is a seicento időszakából.

A klasszikus zenét gyakran vádolják azzal, hogy a múltban ragadt. Régizenét hallgatva mégsincs ilyen érzésünk, mert azzal, hogy felkutatjuk azokat a darabokat, meg is újulnak.

Igen. Rengeteg feljegyzésünk van, hogy hogyan kellene ezeket játszani, de a kottákban nincs sok jelzés, tehát nagyobb az előadói szabadság – már ami a seicento zenéjét illeti.

Tehát nem vagy szigorúan historikus előadó?

De mi számít historikusnak? Szerintem a kifejezés a legfontosabb, a kifejezés és a szöveg. Az olasz zene például rendkívül retorikus, szeszélyes, rapszodikus, a szavak éppolyan fontosak benne, mint a zene, tehát azokból kell kiindulnunk. Én az ösztöneimre hagyatkozom.

barathemoke-135316.jpg

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Azt mondtad egy külföldi interjúban, hogy híresebb vagy Franciaországban, mint itthon. Mi ennek az oka?

Magyarországon nincs akkora keletje a barokk zenének. A franciáknál minden nagyobb városban van egy nagyon jól működő színház, nem csak Párizsban, hanem Lille-től Nantes-on át Marseilles-ig mindenhol. Nem beszélve a tucatnyi fesztiválról, amelyeknek csupán egyike a legnagyobb, az Aix-en-Provence. Ott a komolyzenében olyan sztárok vannak, mint máshol a könnyű műfajban. Ha Philippe Jaroussky végigmegy az utcán, felismerik az emberek. Itthon ilyet nem tapasztaltam.

És jobb a művészmenedzsment.

Persze. Az én ügynökségem is francia. Ez is annak köszönhető, hogy rengeteg ott a lehetőség.

És művészi szempontból? El kell ahhoz menni nyugatra, hogy jó régizenész legyen az emberből?

Nem. Én a Zeneakadémiát emelném ki a tanulmányaim közül, pedig egy évet Firenzében is tanultam. És persze rengeteg mesterkurzuson vettem részt, sok felvételt hallgattam, amik alapján megtanultam a stílust és a repertoárt.

Hogyan fedezted fel a régizenét?

Amikor középiskolás voltam, reggelente nagyon korán keltem, és meghallgattam a Notturno című műsor végét a Bartók Rádión. Rengeteg barokk zenét, lantzenét sugároztak, és azt vettem észre, hogy jó erre ébredni. Olyasmit éreztem, mint amilyen a szerelem.

Éreztem, hogy megnyugszom tőle, boldog, elmélkedő leszek, egyensúlyba kerülök. Helyükre kerülnek az érzelmek, de át is élem őket. Nehéz erről szavakban beszélni, de az biztos, hogy a lelkem mélyéig ér ez a zene.

Végig a régizenéről kérdeztelek. Nem zavar, hogy így tartunk téged számon?

Nem, sőt! Úgy gondolom, hogy egy énekes válasszon a repertoárból kisebb szeletet, de azt csinálja jól. Nem jó, ha egyik stílusból a másikba ugrálunk, egy bizonyos típusú énekhang nem is szól megfelelően minden korszak zenéjében. De szeretem Haydnt, Mozartot, az egész 18. századot, Schubertet, Schumannt, Debussyt, Ravelt, Messiaent.

Fiatal vagyok még, lesz időm bővíteni a repertoáromat. Mindig olyan szerzőt választok, amivel nem erőltetem meg a hangomat. Vigyázok rá, szeretnék még sokáig énekelni.

Baráth Emőkét a kultúra 50 meghatározó arcát bemutató KULT50 című kiadványunkba is beválogattuk: erről itt tudhat meg többet, illetve 20% kedvezménnyel itt rendelheti meg.

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Kapcsolódó

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Prima Primissima Díjat kapott Keller András, Hager Ritta és Gálffi László is

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott gálaesten. Mások mellett elismerésben részesült Dobai Péter költő, író, dramaturg és a Bartók Rádió is.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Klasszikus ajánló

Fesztivállal emlékeznek César Franck születésének 200. évfordulójára

A Franck Fesztivál fókuszában egy eredeti Debain-harmónium és a pesti Jézus Szíve Jezsuita Templom frissen felújított orgonája áll. A hangszereken egy kétnapos mesterkurzus után elhangzik Franck összes harmónium- és orgonaműve is.
Klasszikus hír

Pozsonyban díjazták a Magyar Rádió Gyermekkórusát

A Pozsonyban megrendezett nemzetközi kórusversenyen 16 éven aluli kategóriában a legmagasabb minősítést kapta a Magyar Rádió Gyermekkórusa, akik Walter Judit és Dinyés Soma karnagyok vezényletével adták elő műsorukat.
Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.