Klasszikus

„Az ösztöneimre hagyatkozom”

Interjú Baráth Emőkével
2018.08.01. 08:50
Ajánlom
A Kult50 idei kiadásában helyet érdemlő Baráth Emőke a 17-18. századi énekesrepertoár specialistája. Tőlünk nyugatabbra többen ismerik, mint itthon, a váci Régi Zenei Napokon arról kérdeztük, hogy miként szerelmesedett bele ennek a kornak a muzsikájába.

Július első napjaiban mesterkurzust tartottál a váci Régi Zenei Napokon. Milyen élmény volt számodra?

Teljesen új oldalról ismertem meg magam ebben a pár napban, ugyanis ez az első alkalom, hogy tanítok. Tizennyolc résztvevő volt a kurzusomon, egészen különböző természetű énekhangok, mindegyik más feladatot állított elém. Bach h-moll miséje volt a központi téma, de lehetett hozni akár olasz műveket is a seicento időszakából.

A klasszikus zenét gyakran vádolják azzal, hogy a múltban ragadt. Régizenét hallgatva mégsincs ilyen érzésünk, mert azzal, hogy felkutatjuk azokat a darabokat, meg is újulnak.

Igen. Rengeteg feljegyzésünk van, hogy hogyan kellene ezeket játszani, de a kottákban nincs sok jelzés, tehát nagyobb az előadói szabadság – már ami a seicento zenéjét illeti.

Tehát nem vagy szigorúan historikus előadó?

De mi számít historikusnak? Szerintem a kifejezés a legfontosabb, a kifejezés és a szöveg. Az olasz zene például rendkívül retorikus, szeszélyes, rapszodikus, a szavak éppolyan fontosak benne, mint a zene, tehát azokból kell kiindulnunk. Én az ösztöneimre hagyatkozom.

barathemoke-135316.jpg

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófi)

Azt mondtad egy külföldi interjúban, hogy híresebb vagy Franciaországban, mint itthon. Mi ennek az oka?

Magyarországon nincs akkora keletje a barokk zenének. A franciáknál minden nagyobb városban van egy nagyon jól működő színház, nem csak Párizsban, hanem Lille-től Nantes-on át Marseilles-ig mindenhol. Nem beszélve a tucatnyi fesztiválról, amelyeknek csupán egyike a legnagyobb, az Aix-en-Provence. Ott a komolyzenében olyan sztárok vannak, mint máshol a könnyű műfajban. Ha Philippe Jaroussky végigmegy az utcán, felismerik az emberek. Itthon ilyet nem tapasztaltam.

És jobb a művészmenedzsment.

Persze. Az én ügynökségem is francia. Ez is annak köszönhető, hogy rengeteg ott a lehetőség.

És művészi szempontból? El kell ahhoz menni nyugatra, hogy jó régizenész legyen az emberből?

Nem. Én a Zeneakadémiát emelném ki a tanulmányaim közül, pedig egy évet Firenzében is tanultam. És persze rengeteg mesterkurzuson vettem részt, sok felvételt hallgattam, amik alapján megtanultam a stílust és a repertoárt.

Hogyan fedezted fel a régizenét?

Amikor középiskolás voltam, reggelente nagyon korán keltem, és meghallgattam a Notturno című műsor végét a Bartók Rádión. Rengeteg barokk zenét, lantzenét sugároztak, és azt vettem észre, hogy jó erre ébredni. Olyasmit éreztem, mint amilyen a szerelem.

Éreztem, hogy megnyugszom tőle, boldog, elmélkedő leszek, egyensúlyba kerülök. Helyükre kerülnek az érzelmek, de át is élem őket. Nehéz erről szavakban beszélni, de az biztos, hogy a lelkem mélyéig ér ez a zene.

Végig a régizenéről kérdeztelek. Nem zavar, hogy így tartunk téged számon?

Nem, sőt! Úgy gondolom, hogy egy énekes válasszon a repertoárból kisebb szeletet, de azt csinálja jól. Nem jó, ha egyik stílusból a másikba ugrálunk, egy bizonyos típusú énekhang nem is szól megfelelően minden korszak zenéjében. De szeretem Haydnt, Mozartot, az egész 18. századot, Schubertet, Schumannt, Debussyt, Ravelt, Messiaent.

Fiatal vagyok még, lesz időm bővíteni a repertoáromat. Mindig olyan szerzőt választok, amivel nem erőltetem meg a hangomat. Vigyázok rá, szeretnék még sokáig énekelni.

Baráth Emőkét a kultúra 50 meghatározó arcát bemutató KULT50 című kiadványunkba is beválogattuk: erről itt tudhat meg többet, illetve 20% kedvezménnyel itt rendelheti meg.

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Kapcsolódó

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.