Klasszikus

„Az új hajlék végre elkészült” – 110 éves a Zeneakadémia főépülete

2017.05.12. 16:07
Ajánlom
1907. május 12-én nyitotta meg kapuit a Korb Flóris és Giergl Kálmán tervei alapján készült szecessziós palota.

A Zeneakadémiát 1875-ben alapította Liszt Ferenc, az ő elnöksége mellett Erkel Ferenc igazgatásával indult meg a tanítás Liszt Hal téri lakásán, 5 tanárral és 39 növendékkel. Ennek a lakásnak azóta nyoma sincs, mivel a Hal tér – amely valóban a halpiac helyszíne volt – Liszt házával együtt az Erzsébet híd pesti hídfőjének építési munkálatai során eltűnt.

A Zeneakadémia

A Zeneakadémia (Fotó/Forrás: Koszticsák Szilárd / MTI)

A lakást az intézmény gyorsan kinőtte, így

négy évre rá az Andrássy út és a Vörösmarty utca sarkán található épületbe költözött az oktatás,

melyet később és azóta is Régi Zeneakadémiaként emlegetünk. Ráadásul egy darabig a színművészeti felsőfokú képzés (Színészeti Iskola) is itt folyt. Mihalovich Ödön igazgatósága alatt – aki harminckét éven keresztül vezette az intézményt – egyre több új szakot sikerült indítania a Zeneakadémiának még több tanárral és kiváló növendékkel, így nem kevés lobbizás után 1904-ben újra építkezésbe kezdhettek, ezúttal a Gyár utcában, amelynek egy szélesebb szakaszát az épület átadásakor nevezték el Liszt Ferenc térnek, így tisztelegve az alapító elnök előtt.

Négynapos ünnepségsorozat hangsúlyozta az esemény fontosságát, amelyeken az intézmény tanárai és tehetséges diákjai mutatkozhattak meg.

Még ebben az évben kezdte meg oktatói működését Bartók Béla és Kodály Zoltán,

ugyancsak 1907-ben alapították meg a Zeneakadémia zenekarát, 1908-ban pedig a legendás kamarazenetanárrá vált Weiner Leó is csatlakozott a tanári karhoz.

 A megnyitóról a következőképpen emlékezett meg a Zeneközlöny 1907. június 3-i számában:

(...) Az új hajlék, mely egy pompás palota, végre elkészült

s felavató ünnepségei most folynak le. Maga a megnyitási ünnepély május 12-én a déli órákban volt. Előkelő közönség gyűlt össze a fényes hangverseny-teremben. Ott láttuk a kormány tagjait, politikai és művészi életünk legelőkelőbbjeit. Mihalovich Király-himnuszának elhangzása után gróf Apponyi Albert kultuszminiszter mondott ünnepi beszédet. Nagy tetszéssel fogadott szónoklatában többek között ezeket mondta: »(...)

A Zeneakadémia nagyterme

A Zeneakadémia nagyterme (Fotó/Forrás: MTI)

Mi a zeneművészetnek a legmagasabb fokra való emelésére megteremtettük az első intézetet.

Most tovább kell haladnunk a megkezdett úton. Arra kérem önöket, kísérjék figyelemmel az intézet fejlődését. Bár válságos gazdasági és szociális életünk, mégis arra kell törekednünk, hogy ebben a hazában a zenésznemzedék feltalálhassa megélhetését. (...) Legyünk rajta tehát mindannyian, hogy az intézet minél szélesebb alapon részesítse az egész ország közönségét a zeneművészet élvezetében«.”

A Zeneakadémia karzata

A Zeneakadémia karzata (Fotó/Forrás: MTI)

A Zeneközlöny beszámolt továbbá a nyitókoncert fellépőiről és műsoráról is. Többek között elhangzott Mihalovich III. szimfóniájának „Ünnepi hangok” című utolsó tétele, Koessler János A megdicsőültekhez című gyászódája, akiről nemcsak mint nagyszerű tanárról áradozott a lap, hanem mint „invenciózus, nagytehetségű” zeneszerzőről is. Majd természetesen az alapítók, Liszt, Erkel és Volkmann kompozíciói is terítékre kerültek,

utóbbi zongoraversenyének szólistája pedig az újonnan kinevezett zongoratanár, Bartók Béla volt.

A többi koncerten is a nagy tanárok műveit, illetve játékát lehetett hallani, ezek közül kiemelkedett Hubay Jenő kvartettjének Beethoven- és Goldmark-produkciója, de nagy sikerrel zajlott a negyedik estén a volt tanítványok hangversenye is. Micsoda pezsgő zenei élet... Nem is kívánhatunk mást a Zeneakadémiának, mint további hasonlóan nagyszerű koncertekben gazdag újabb 110 évet!

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Plusz

Új remény – Művészek a rákkal küzdő magyar kajakosért

A Fidelio kezdeményezésére művészek is segítik Tóth Róbert ifjúsági Európa- és többszörös magyar bajnok kajakos gyógykezelését. Már felajánlotta segítségét Miklósa Erika, Polyák Lilla, Náray Erika és Józan László. A Fidelio örömmel fogadja a további művész támogatókat!
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.