Klasszikus

Az űr?

2005.11.02. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a nemrégiben helyreállított Festetics Palota díszterme adott otthont október 20-án este a francia Diotima Vonósnégyes hangversenyének, amely kortárs művek bemutatója mellett egyben tisztelgés volt az idén hetven esztendős német zeneszerző, Helmut Lachenmann előtt, többek között a komponista III. vonósnégyesének előadásával.

A szünettel két részre osztott műsor első felében két ifjabb francia pályatárs, Michael Lévinas és Joel-Francois Durand egy-egy kvartettje szerepelt. A szünet után Anton Webern op. 5-ös Öt tétel vonósnégyesre című kompozíciója hangzott el, majd az említett Lachenmann-mű zárta a koncertet. A nagy sikerre való tekintettel az előadók ráadásként megismételték Webern darabjának 3. tételét. A szokásostól eltérően – s így részemről is Lachenmannra helyezve a hangsúlyt – ezúttal időben visszafelé haladva értékelném az elhangzott produkciókat.

Jól emlékszem még, amikor másodikos zeneakadémista koromban valósággal fizikai fájdalmat okozott a német szerző egy – talán vonóstrióra komponált – opusza. Zenéjét különösen kíméletlennek, szinte embertelennek éreztem, annyi eredményt mégis elért nálam az ősz mester, hogy nevét alaposan az emlékezetembe véstem. Az eltelt évek alatt nem találkoztam darabjaival, és bár az én hozzáállásom is változott, mégis bizonyos szorongással néztem e koncert elé. Emellett persze egyfajta kihívásnak is tekintettem. Ezek után meglepő, ugyanakkor némileg várható is volt, hogy a legtöbbször kifejezetten provokatívnak mondott Lachenmann belőlem épp a tetszést provokálta ki. Hogy mi maradt meg bennem III. vonósnégyeséből a különböző, a szokványostól eltérő játékmódokon (például a nem a húron, vagy nem annak megszokott helyén történő vonójáték) és az ezek által keltett hanghatásokon kívül? Zenéjének valóban megragadó eseményszerűsége, drámaisága. Hogy miről szó ez a mű, nem értem pontosan, de valamiről szól: ennek a hangzásvilágnak kifejezőereje és nem csekély emocionális hatása van.

Akárcsak Webern még kifinomultabban expresszív zenéjének. A koncert második fele mutatott rá e drámai történések fontosságára a zenében, és arra is, hogy az igazi tehetségek bármilyen anyagba életet tudnak lehelni, akár tetszik nekem az az anyag, akár nem.
Ezt a teremtőerőt, kisugárzást hiányoltam szinte teljesen a hangversenyt indító két ősbemutatóból. Lévinas egyhangú tematikája, a hagyományos hangszínek, hangzások már-már kötelező kerülése valamiféle laboratóriumi légkört kölcsönzött a darabnak, Durand műve pedig – ellenkező előjellel, mégis – hasonló hatást váltott ki. Zenei anyaga határozottan gazdagabb volt karakterekben, talán túlságosan is sokféle, de hiányzott belőle a kohézió, karaktereiből az egyéniség átütő ereje.

A közreműködő négy fiatalember összeszokott játéka a művek minőségétől függetlenül változatlanul intenzív, sőt, sokszor magával ragadó volt. Közülük a mélyhegedűs Franck Chevalier hangja nyújtott külön élményt. Szívesen meghallgattam volna tőlük valamit a még idősebb pályatársak (Beethoven, netán Brahms, esetleg Debussy) muzsikájából, ugyanis a koncert második felének minden pozitívuma ellenére mindvégig úgy éreztem magam, mind Madách hőse Az ember tragédiája XIII. színében:

„... Először a virág tűnt el szemünkből,
Aztán az erdők rezgő lombjai;
A jól ismert táj száz kedves helyével
Jellem nélküli síksággá lapult.
Mi érdekes volt, minden elmosódott.”

(2005. október 20. 19:30, Festetics Palota – Budapesti Őszi Fesztivál – A Diotima Vonósnégyes koncertje (tagjai: Nicolas Miribel, Naaman Sluchin, Franck Chevalier, Pierre Morlet); Lévinas: Vonósnégyes; Durand: Vonósnégyes; Webern: Öt tétel vonósnégyesre, op. 5; Lachenmann: III. vonósnégyes – Grido)

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.