Klasszikus

Az űr?

2005.11.02. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a nemrégiben helyreállított Festetics Palota díszterme adott otthont október 20-án este a francia Diotima Vonósnégyes hangversenyének, amely kortárs művek bemutatója mellett egyben tisztelgés volt az idén hetven esztendős német zeneszerző, Helmut Lachenmann előtt, többek között a komponista III. vonósnégyesének előadásával.

A szünettel két részre osztott műsor első felében két ifjabb francia pályatárs, Michael Lévinas és Joel-Francois Durand egy-egy kvartettje szerepelt. A szünet után Anton Webern op. 5-ös Öt tétel vonósnégyesre című kompozíciója hangzott el, majd az említett Lachenmann-mű zárta a koncertet. A nagy sikerre való tekintettel az előadók ráadásként megismételték Webern darabjának 3. tételét. A szokásostól eltérően – s így részemről is Lachenmannra helyezve a hangsúlyt – ezúttal időben visszafelé haladva értékelném az elhangzott produkciókat.

Jól emlékszem még, amikor másodikos zeneakadémista koromban valósággal fizikai fájdalmat okozott a német szerző egy – talán vonóstrióra komponált – opusza. Zenéjét különösen kíméletlennek, szinte embertelennek éreztem, annyi eredményt mégis elért nálam az ősz mester, hogy nevét alaposan az emlékezetembe véstem. Az eltelt évek alatt nem találkoztam darabjaival, és bár az én hozzáállásom is változott, mégis bizonyos szorongással néztem e koncert elé. Emellett persze egyfajta kihívásnak is tekintettem. Ezek után meglepő, ugyanakkor némileg várható is volt, hogy a legtöbbször kifejezetten provokatívnak mondott Lachenmann belőlem épp a tetszést provokálta ki. Hogy mi maradt meg bennem III. vonósnégyeséből a különböző, a szokványostól eltérő játékmódokon (például a nem a húron, vagy nem annak megszokott helyén történő vonójáték) és az ezek által keltett hanghatásokon kívül? Zenéjének valóban megragadó eseményszerűsége, drámaisága. Hogy miről szó ez a mű, nem értem pontosan, de valamiről szól: ennek a hangzásvilágnak kifejezőereje és nem csekély emocionális hatása van.

Akárcsak Webern még kifinomultabban expresszív zenéjének. A koncert második fele mutatott rá e drámai történések fontosságára a zenében, és arra is, hogy az igazi tehetségek bármilyen anyagba életet tudnak lehelni, akár tetszik nekem az az anyag, akár nem.
Ezt a teremtőerőt, kisugárzást hiányoltam szinte teljesen a hangversenyt indító két ősbemutatóból. Lévinas egyhangú tematikája, a hagyományos hangszínek, hangzások már-már kötelező kerülése valamiféle laboratóriumi légkört kölcsönzött a darabnak, Durand műve pedig – ellenkező előjellel, mégis – hasonló hatást váltott ki. Zenei anyaga határozottan gazdagabb volt karakterekben, talán túlságosan is sokféle, de hiányzott belőle a kohézió, karaktereiből az egyéniség átütő ereje.

A közreműködő négy fiatalember összeszokott játéka a művek minőségétől függetlenül változatlanul intenzív, sőt, sokszor magával ragadó volt. Közülük a mélyhegedűs Franck Chevalier hangja nyújtott külön élményt. Szívesen meghallgattam volna tőlük valamit a még idősebb pályatársak (Beethoven, netán Brahms, esetleg Debussy) muzsikájából, ugyanis a koncert második felének minden pozitívuma ellenére mindvégig úgy éreztem magam, mind Madách hőse Az ember tragédiája XIII. színében:

„... Először a virág tűnt el szemünkből,
Aztán az erdők rezgő lombjai;
A jól ismert táj száz kedves helyével
Jellem nélküli síksággá lapult.
Mi érdekes volt, minden elmosódott.”

(2005. október 20. 19:30, Festetics Palota – Budapesti Őszi Fesztivál – A Diotima Vonósnégyes koncertje (tagjai: Nicolas Miribel, Naaman Sluchin, Franck Chevalier, Pierre Morlet); Lévinas: Vonósnégyes; Durand: Vonósnégyes; Webern: Öt tétel vonósnégyesre, op. 5; Lachenmann: III. vonósnégyes – Grido)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.
Zenés színház

Frankó Tünde: „Kedves pikantériát ad...”

Egy művésznek az a legfontosabb, hogy a törekvéseiben a színháza partner legyen - állítja Frankó Tünde. A Palotakoncertek fellépőit bemutató sorozatunkban a népszerű primadonna válaszolt kérdéseinkre.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény. A hagyományos szombat esti zenés gyertyaúsztatás mellett számtalan, a Duna köré szerveződő játék, táncház, koncert - többek között a Muzsikás, Vujicsics Együttes, Zuboly, Guca Partyzans, Dalabai, Herczku Ágnes és Nikola Parov Quartet - várja a Szentendrére látogatókat.
Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.