Klasszikus

Az űr?

2005.11.02. 00:00
Ajánlom
A Budapesti Őszi Fesztivál keretében a nemrégiben helyreállított Festetics Palota díszterme adott otthont október 20-án este a francia Diotima Vonósnégyes hangversenyének, amely kortárs művek bemutatója mellett egyben tisztelgés volt az idén hetven esztendős német zeneszerző, Helmut Lachenmann előtt, többek között a komponista III. vonósnégyesének előadásával.

A szünettel két részre osztott műsor első felében két ifjabb francia pályatárs, Michael Lévinas és Joel-Francois Durand egy-egy kvartettje szerepelt. A szünet után Anton Webern op. 5-ös Öt tétel vonósnégyesre című kompozíciója hangzott el, majd az említett Lachenmann-mű zárta a koncertet. A nagy sikerre való tekintettel az előadók ráadásként megismételték Webern darabjának 3. tételét. A szokásostól eltérően – s így részemről is Lachenmannra helyezve a hangsúlyt – ezúttal időben visszafelé haladva értékelném az elhangzott produkciókat.

Jól emlékszem még, amikor másodikos zeneakadémista koromban valósággal fizikai fájdalmat okozott a német szerző egy – talán vonóstrióra komponált – opusza. Zenéjét különösen kíméletlennek, szinte embertelennek éreztem, annyi eredményt mégis elért nálam az ősz mester, hogy nevét alaposan az emlékezetembe véstem. Az eltelt évek alatt nem találkoztam darabjaival, és bár az én hozzáállásom is változott, mégis bizonyos szorongással néztem e koncert elé. Emellett persze egyfajta kihívásnak is tekintettem. Ezek után meglepő, ugyanakkor némileg várható is volt, hogy a legtöbbször kifejezetten provokatívnak mondott Lachenmann belőlem épp a tetszést provokálta ki. Hogy mi maradt meg bennem III. vonósnégyeséből a különböző, a szokványostól eltérő játékmódokon (például a nem a húron, vagy nem annak megszokott helyén történő vonójáték) és az ezek által keltett hanghatásokon kívül? Zenéjének valóban megragadó eseményszerűsége, drámaisága. Hogy miről szó ez a mű, nem értem pontosan, de valamiről szól: ennek a hangzásvilágnak kifejezőereje és nem csekély emocionális hatása van.

Akárcsak Webern még kifinomultabban expresszív zenéjének. A koncert második fele mutatott rá e drámai történések fontosságára a zenében, és arra is, hogy az igazi tehetségek bármilyen anyagba életet tudnak lehelni, akár tetszik nekem az az anyag, akár nem.
Ezt a teremtőerőt, kisugárzást hiányoltam szinte teljesen a hangversenyt indító két ősbemutatóból. Lévinas egyhangú tematikája, a hagyományos hangszínek, hangzások már-már kötelező kerülése valamiféle laboratóriumi légkört kölcsönzött a darabnak, Durand műve pedig – ellenkező előjellel, mégis – hasonló hatást váltott ki. Zenei anyaga határozottan gazdagabb volt karakterekben, talán túlságosan is sokféle, de hiányzott belőle a kohézió, karaktereiből az egyéniség átütő ereje.

A közreműködő négy fiatalember összeszokott játéka a művek minőségétől függetlenül változatlanul intenzív, sőt, sokszor magával ragadó volt. Közülük a mélyhegedűs Franck Chevalier hangja nyújtott külön élményt. Szívesen meghallgattam volna tőlük valamit a még idősebb pályatársak (Beethoven, netán Brahms, esetleg Debussy) muzsikájából, ugyanis a koncert második felének minden pozitívuma ellenére mindvégig úgy éreztem magam, mind Madách hőse Az ember tragédiája XIII. színében:

„... Először a virág tűnt el szemünkből,
Aztán az erdők rezgő lombjai;
A jól ismert táj száz kedves helyével
Jellem nélküli síksággá lapult.
Mi érdekes volt, minden elmosódott.”

(2005. október 20. 19:30, Festetics Palota – Budapesti Őszi Fesztivál – A Diotima Vonósnégyes koncertje (tagjai: Nicolas Miribel, Naaman Sluchin, Franck Chevalier, Pierre Morlet); Lévinas: Vonósnégyes; Durand: Vonósnégyes; Webern: Öt tétel vonósnégyesre, op. 5; Lachenmann: III. vonósnégyes – Grido)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

10+1 magyar jazzlemez, amit hallanod kell idén

Összeszedtük az elmúlt hónapok legfontosabb megjelenéseit a magyar jazzben: Lukács Miklós, a Subtones, Dés András, a Modern Art Orchestra és Juhász Gábor, valamint egy külföldi csapat tisztelgése Bartók előtt – a Fidelio válogatásában.
Színház

Trokán Péter Székesfehérvárra szerződött - Évadnyitót tartott a Vörösmarty Színház

Az Ember tragédiája 2-vel kezdődik az új évad a Vörösmarty Színházban, ezt követően azonban bőven lesz alkalma az önfeledt szórakozásra a nézőknek a Boeing, Boeing, leszállás Párizsban című bohózat, a Mágnás Miska, vagy a Koccanás megtekintésével.
Zenés színház

Parkfoglaló gála Jonas Kaufmannal

Az Eiffel Műhelyház körüli hatalmas park ad otthont annak a nagyszabású gálaműsornak, amelyen az Opera művészei és napjaink legnépszerűbb tenorja, Jonas Kaufmann lépnek a közönség elé augusztus 19-én.
Zenés színház

„Ez az a szívdobbanás, ami bennünk is él”

Az idei gálán két testvér, két virtuóz zenész, a Jávorkai Brothers is lenyűgöző produkciókkal várja majd az Oroszlános Udvarba érkező közönséget. Jávorkai Sándor és Jávorkai Ádám - egy hegedűművész és egy gordonkaművész –-, akik számos más díj mellett 2009-ben Ausztriában az Év Művészei címet is elnyerték – a Budavári Palotakoncertek kapcsán az általuk megszólaltatott különleges hangszerek történetei mellett többek között az operettel kapcsolatos gondolataikat is megosztották velünk.
Színház

Augusztus 23-ig lehet szavazni a Kaszás Attila-díj jelöltjeire

Az idei három jelölt: Csankó Zoltán (Győri Nemzeti Színház), Földes Tamás (Budapesti Operettszínház) és Vlahovics Edit (szombathelyi Weöres Sándor Színház). A szavazatok a díj megújult honlapján adhatók le augusztus 23-án éjfélig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Különleges koncertpárral indítja új évadát a Zeneakadémia

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar közös hangversenyén a Kossuth-díjas Balázs János szólójával hallható Rahmanyinov összes zongoraversenye és a virtuóz Paganini-variációk augusztus 18-án és 19-én a Nagyteremben. A vendégkarmester a kanadai Charles Olivieri-Munroe lesz.
Klasszikus ajánló

Fesztivál egy nappali szobában – Kezdődik az Altalena Zenei Fesztivál

Szerdától hamisítatlan szalonhangulattal és a klasszikus zenei élet legkiválóbb előadóival várja közönségét az Altalena Zenei Fesztivál. A kamarazenéé és a szólóhangszereké a főszerep, de a programban néptáncos-népzenés est és zenés beszélgetések is helyet kapnak.
Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.