Klasszikus

Az utolsó hangverseny

Kritika Boris Berezovsky és a Concerto Budapest koncertjéről
2020.11.11. 16:40
Ajánlom
Az orosz zongoraművész Liszt két zongoraversenyét adta elő – karmester nélkül –, előtte pedig a Keller Quartettel muzsikált. Ez volt a zenekar utolsó hangversenye – azon a napon, amikor a rendezvénytilalmat bejelentették.

Minden harmadik széken ültek csak a Zeneakadémián, a terem annál erősebben zengett. Azon gondolkodom, hogy milyen érzés lehet a Boris Berezovskyval kvintetté bővülő Keller Vonósnégyesnek színpadra lépni ezen a hétfői napon, amikor bejelentették a koncertek, színházi előadások és egyéb rendezvények szerdától életbe lépő tiltását; az egyre súlyosodó járványhelyzet árnyékában, miközben az ülések kétharmadán tiltó ikon látható. Nem könnyű.

124321087_10157199781117024_6089036995204571941_o-144545.jpg

A Keller Quartet és Boris Berezovsky (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

Brahms egyetlen zongoraötösével kezdődött a koncert, ezzel a szerző által sokszor újrafogalmazott művel. Energikus, váratlan fordulatokkal és hangnemváltásokkal teli darab, amely Beethovennek megannyi zenei ötletet köszönhet, de annál többet a romantikus korszellemnek. Meglehetősen tömött hangzású darab, így az áttetszőséget nem segítette a töredékközönséggel kongó terem, ami nehezen hallhatóvá tette a szólamokat. Az viszont igen, hogy gyönyörű brácsaszólamot játszott Homoki Gábor, Fenyő László pedig szépen frazírozva zengette a csellót. Keller András keveset figyelt a többiekre mint primárius, igaz, régóta összeszokott muzsikusokról beszélünk. Arra talán többen kíváncsiak voltak, hogy a húzónév, Berezovsky mit csinál a darabban. Semmi különöset, mondhatnánk, és ez ebben az esetben méltatás:

az orosz művész játékára elsősorban a megkapó természetesség volt jellemző.

Ráadásként Dvořák A-dúr kvintettjének felszabadult, örömteli Scherzóját hallottuk, s nekem feltűnt, hogy a megérdemelt tapsot épp Berezovsky élvezi ki legkevésbé.

124430702_10157199784832024_4188720180203968509_o-144545.jpg

Boris Berezovsky és a Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

Az orosz, aki szerencsére évről évre ellátogat hozzánk, többnyire a Concerto Budapest meghívására, a szünet után mindkét Liszt-zongoraversenyt eljátszotta. Karmester nélkül szólalt meg a versenymű, a zongorista arccal a közönség felé fordult. Berezovsky valójában igen keveset dirigált, nem is volt rá szükség. A színpadi elrendezés a közönség számára is izgalmas volt, hiszen mindenki jól láthatta ezt a nagy, medveszerű figurát – ha a kezeit nem is –, de úgy hallottam, még inspirálóbb volt a zenekarnak. Környei Zsófia koncertmester (aki nem mellesleg a kvartett második hegedűje is) nagyszerűen tartotta egyben az együttest,

akik annál jobban figyeltek egymásra, a zenére, és ragyogóan szóltak.

(Egy, a koncertet megelőzően megjelent interjúban kérdezték Berezovksyt a karmesternélküliségről, akkor azt mondta: „Az emberek hajlamosak túlbecsülni a karmester szerepét, az utóbbi évtizedekben mindenképpen. A Liszt-zongoraversenyek esetében is ugyanúgy működik minden, mintha egy kamarazenekarral vagy vonósnégyessel játszanék. (…) Ha pedig megvan az összhang, akkor onnantól minden természetes.”)

124295818_10157199785472024_4950507790669492011_o-144544.jpg

Boris Berezovsky és a Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

A hézagos nézőtér okozta visszhangosság, amely a zongoraötösnek nem tett jót, a zenekarnak már inkább: tovább növelte az együttes hangerejét.

Berezovsky úgy tolmácsolta az Esz-dúr zongoraverseny első szakaszának cadenzáját, mintha improvizálna, s ez a pillanatnyiság, ez az intenzív jelenlét az egész második félidőt meghatározta.

A középső szakasz pizzicatós-triangulumos scherzója élénk volt és feszes (a triangulumost egyébként a szólista mellé ültették ebben a műben), a zárórész bombasztikus.

124427563_10157199786067024_5727045669791370256_o-144544.jpg

Boris Berezovsky és a Concerto Budapest (Fotó/Forrás: Posztós János / Zeneakadémia)

Nem ok nélkül csodálkoztam a műsorszerkesztésen: két Liszt-concerto egymás után. A két művet a szerző egy időben komponálta – igaz, meglehetősen hosszú ideig, az elsőn 1830-tól ’55-ig, a másodikon ’39-től ’61-ig dolgozott –, így sok hasonló megoldást tartalmaznak. Hasonlóan bomlanak ki egyetlen magból a témák, és az A-dúr, akárcsak az Esz-dúr zongoraverseny, végigkomponált folyam, tételszünetek nélkül. Nem lenne ekkora élmény mindenkitől a két darab egymásutánja, de Berezovskytól szívesen meghallgatom.

Ezúttal érezhetően a lassú, Andante szakasz ragadta meg a hallgatóság szívét a lírai cadenzával és a csellószólóval, amelyet Takács Ákos játszott.

És ez tetszett leginkább Berezovskynak is, annyira, hogy ráadásként megismételte a zenekarral. Aztán, mielőtt a lassúból újra gyors lenne, egy D hangnál leintette az egészet, és mosolyogva fogadta a kitörő tapsot. Máris hiányzik, hogy újra efféle élményekben legyen részünk.

November 9. Zeneakadémia

A november 8-i hangverseny online is megnézhető.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Mégsem mutatja be a Pesti Színház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját

Sokan várták már nagy izgalommal a Pesti Színház őszre meghirdetett premierjét, amiben Székely Csaba legújabb darabját, a Kalandfilmet mutatták volna be, Kincses Réka rendezésében. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház

Jelentős színházi társulatok szűnhetnek meg

A kulturális kormányzat nyilvánosságra hozta az előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó döntését. Több, a működési támogatások csökkentése miatt eleve nehéz helyzetbe került, akár évtizedes sikeres múlttal és figyelemre méltó jelennel rendelkező, közfeladatot ellátó társulat egyáltalán nem kap támogatást.
Színház

„Vállalom, hogy éltem, és azt, hogy majd meghalok ” – 110 éve született Gobbi Hilda

A legendás színésznő pályája során olyan emlékezetes szerepeket játszott el, mint a Csongor és Tünde Mirigyje, vagy a Hamlet Gertrúdja, az igazi népszerűséget azonban a Szabó család című rádiós családregény Szabó nénije hozta meg számára. 
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Tánc

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk
Klasszikus ajánló

Pénteken indul a Haydneum – Magyar Régizenei Központ nyár eleji fesztiválja a budapesti Egyetemi templomban

2023. június 9. és 17. között rendezi meg második Egyházzenei Fesztiválját a Haydneum – Magyar Régizenei Központ Budapesten, az Egyetemi templomban.
Klasszikus hír

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kaija Saariaho

A világhírű finn zeneszerzőt, akinek a Metropolitan Opera is játszotta darabját, hetvenéves korában érte a halál – tette közzé családja a közösségi médiában.
Klasszikus ajánló

Július 14. és 23. között ismét várja a zenerajongókat a Fesztivál Akadémia Budapest

Idén is érdemes lesz tíz napon át Budapesten nyaralni, akár az itt lakóknak is – mondta el Kokas Katalin hegedűművész. Egész napos programok, különleges helyszínek és persze sztárfellépők koncertjei várják a közönséget.