Klasszikus

Bach bűvöletében – Százhúsz éves a Lutheránia

2025.01.10. 16:10
Ajánlom
Bach Karácsonyi oratóriumára várja az érdeklődőket a Lutheránia Ének- és Zenekar január 12-én, vasárnap este 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Vezényel Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy, az MMA rendes tagja, aki állítja: Bach zenéje táplálja a vágyat az üdvösségre.

Zeneakadémiai növendékei nemrégiben megkérdezték Kamp Salamon egyetemi professzortól, hogy „Tanár Úr, hányszor vezényelte már a János-passiót?” A Lutheránia Ének- és Zenekar Kossuth-​díjas karnagya, a budapesti Bach-hét művészeti vezetője ekkor utánaszámolt: Bach János-​passiója eddig hatvannyolcszor szólalt meg a vezényletével – nem számítva a próbákat –, a Karácsonyi oratórium negyvenkilencszer, a h-​moll mise harmincszor. A Karácsonyi oratórium következő előadásán mintegy harmincöt zenekari muzsikussal és hatvan kórusénekessel, valamint a magyar komolyzenei élet neves énekművészeivel szólaltatja meg a IV–VI. kantátát január 12-én, vasárnap 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Közreműködik: a Lutheránia Énekkar és a Budapesti Vonósok Kamarazenekar, valamint Lőkösházi Mária és Gyüdi Eszter szoprán, Bakos Kornélia alt, Megyesi Zoltán tenor és Najbauer Lóránt basszus szólóénekes, továbbá Dobozy Borbála Liszt Ferenc-díjas csembalóművész, az MMA rendes tagja és Mekis Péter orgonaművész. Igazi közösségi ünnepre lehet számítani a 120 éves Lutheránia előadásán!

Hogyan kezdődött? Kamp Salamon az isteni gondviselés működését látja a Lutheránia 120 évében. „Johann Sebastian Bach neve 1818-ban jelent meg először nyomtatásban Magyarországon. Ennek előzménye, hogy Molnár János, a Deák téri magyar nyelvű gyülekezet első lelkésze Jénában tanítványa volt a Bach-életrajzíró Johann Nikolaus Forkelnek, aki még ismerte a Bach-fiúkat: Wilhelm Friedemann és Carl Philipp Emanuel Bachot. Molnár János hazatérve aztán megjelentette Forkel gyülekezeti kórusokról írt munkáját, amely példaként állítja a barokk kori mester lipcsei működését az utókor elé, és a saját gyülekezetében is szorgalmazta a Bach-​korálok, -kantáták ​éneklését.

A pesti gyülekezet a bachi példa nyomán kantátazenés istentiszteletekkel kezdte ünnepelni kiemelkedő alkalmait.

1862-ben férfikar szerveződött, amely a Deák téri orgonakarzatról segítette a gyülekezet éneklését, az akkori énekeskönyvek ugyanis dallamot még nem tartalmaztak, csak szöveget” – magyarázza Kamp Salamon.

470136458_997003749128641_248586864792968445_n-152634.jpg

A Lutheránia Ének- és Zenekar koncertje (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / MMA)

A Lutheránia Dalkör 1904-ben alakult, első karnagya Bruckner Frigyes, a német gyülekezet kántora volt. Az első világháború után Mendöl Ernő fővárosi énektanár támasztotta fel a kórust, a bachi tradíció szempontjából döntő az 1922-es esztendő is, amikor főorgonista lett Zalánfy Aladár, aki Weltler Jenővel egyedülálló Bach-​kultuszt hozott létre hazánkban. A kiváló szervező lelkész, Kendeh Kirchknopf Gusztáv 1926-tól, Kapi-Králik Jenő, a gyülekezet orgonistája 1930-tól, Weltler Jenő, a gimnázium énektanára 1942-től vette át a kórus irányítását. A Lutheránia Ének- és Zenekar karnagya 1987 óta Kamp Salamon, akinek életprogramja: megszólaltatni Johann Sebastian Bach összes egyházi kantátáját – mind a kétszázat!

„A szocializmus évtizedeiben a Deák téri templom volt az egyetlen hely Magyarországon, ahol elhangzottak nagy Bach-művek, ráadásul jelentős előadóművészek, például az Operaház tagjai énekeltek nálunk. Emlékszem, a h-moll mise előadásakor még a földön is ültek, zsúfolásig megtelt a templom – idézi fel Kamp Salamon. – A kantátazenés istentiszteleteket azzal a szándékkal indítottam el, hogy kövessem mesterem, Bach gyakorlatát, és a vasárnapi igehirdetéshez kapcsolódva szólaljanak meg a művek az egyházi év megfelelő napján. Johann Sebastian Bach ugyanis hitt a teremtett világ tökéletességében, úgy tartotta, hogy mindennek és mindenkinek meghatározott helye és feladata van az életben.

Alkotás közben – a teremtő folyamaton keresztül – voltaképpen a Teremtőt „utánozta”, ezért is törekedett a tökéletességre.

Bibliájának margójára feljegyezte: „az imádkozó, áhítatos, hívő zenében Isten az ő kegyelmével mindenkor jelen van” – lutheránus neveltetésemnél fogva pontosan értem, hogy az áhítatos szó Bach számára nem egyszerűen a csendes, jószívű, templomba járó lelket jelentette, hanem az Isten szavát szomjazó embert, vagyis az Isten felé fordulást.  Azt az élethelyzetet, amit ember nem tudna magától létrehozni: amikor isteni erőtérbe kerül a mű és annak megszólaltatója, az előadás és a közönség.”

Pilinszky János úgy tartotta, hogy Bach zenéje „örök útbanlét Istenben”, a „centrum zenéje”. Kamp Salamon hozzáteszi: híradás a magasabb szintű valóságról, és ez az, amit sóvárogva keresünk mindannyian. Bach zenéje táplálja a vágyat az üdvösségre. Ezért is lehetséges az, hogy a világ minden pontján értik és érzik a mester műveit. A Lutheránia karnagya Pál apostolt idézi: „Én ültettem, Apollós öntözte, de a növekedést Isten adta…” „Tudom, hogy a Lutheránia Ének- és Zenekar az isteni szeretet fényében áll – teszi hozzá –, tudom, hogy ez a munka a Teremtő örömére van.”

Szerző: Tóth Ida

Forrás: MMA

Fejléckép: Kamp Salamon (fotó/forrás: Felvégi Andrea / MMA)

„Bach hitt a teremtett világ tökéletességében” – interjú Kamp Salamonnal

Kapcsolódó

„Bach hitt a teremtett világ tökéletességében” – interjú Kamp Salamonnal

A Lutheránia Ének- és Zenekar karnagya, Kamp Salamon Kossuth-díjas karmester, egyetemi tanár, a MMA rendes tagja tanítványságról, a látható és láthatatlan világról, valamint az isteni harmóniáról mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Zenés színház

Kortárs opera molnári receptre

Mit tesz egy vezető színész, ha revolverrel üldözik, ráadásul jogosan? A kulisszák mögé visz Molnár Ferenc egyfelvonásosa, az Előjáték Lear királyhoz, amely kortárs operaként éledt újjá Kecskeméten.
Plusz

10 kiváló programot ajánlunk a magyar kultúra napjára

Ingyenes múzeumlátogatás, koncert, néptánc, felolvasás, cirkusz és cimbalomest is lesz a magyar kultúra napján. Tíz eseményt választottunk ki, amire érdemes odafigyelni január 22-én.
Színház

„Semmilyen feljelentésről nincs tudomásom” – Zalán János megszólalt az Index cikke kapcsán

Nyilatkozatot és nyílt levelet küldött Zalán János az Index szerkesztőségének, amelyben a portál január 10-án megjelent cikkére reagál. Ebben arról írtak, hogy a korábban Zalán által vezetett Pesti Magyar Színház ellen büntetőfeljelentést tettek.
Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.