Klasszikus

Bach-csellósból basszgitáros: Victor Bailey

2003.10.14. 00:00
Ajánlom
Ha szabad az elejére egy személyes emléket: négy évvel ezelőtt, a bécsi Reigen klubban elgáncsoltam Victor Bailey-t, a fúziós zene egyik legelismertebb basszusgitárosát. Ezúton szeretnék elnézést kérni tőle, de esküszöm, nem tehettem semmiről.

Ki gondolta, hogy kinyújtva felejtett lábam ekkora galibát okoz, egyáltalán, ki gondolta, hogy a világ egyik legjobb basszusgitárosa a koncert végeztével nem csillogó autóval gurul egy luxusszállóba, hanem miután hangszerét a tokba gyömöszöli, leugrik a színpadról, a büfépulthoz megy, és beáll a sorba egy sörért. És ez még akkor is meglepő, ha tudjuk, a dzsessz világsztárjai általában egy kicsit szerényebben és alázatosabban viszonyulnak színpadhoz, közönséghez, mint a pop vagy a rock dédelgetett nagyágyúi.

Victor Bailey talán maga sem gondolta, hogy egyszer a legjobb dzseszszisták között emlegetik a nevét. Fiatal éveit Philadelphiában töltötte, csellózott, rajongott Bach muzsikájáért, akkoriban úgy tűnt: semmi sem menti meg attól, hogy néhány év múlva frakkban pompázzon valamelyik komolyzenei együttes méltóságteljes csellója mögött. Érdeklődése azonban lassan a dzsessz felé fordult, el is végezte a Berklee vonatkozó tanszékét, és nem sok időnek kellett eltelnie ahhoz, hogy sztárok mögött tűnjön föl basszusgitárjával. Előbb a szaxofonos Sonny Rollins, majd a Return To Forever zenekarból ismert dobos, Lenny White csapatában játszott. Jött Kenny Kirkland, Mike Stern, Denis Chambers együttese, és jött az ütőhangszeres Omar Hakim, aki úgy gondolta, Victor Bailey alkalmas leginkább arra, hogy átvegye Jaco Pastorius helyét a Weather Report zenekarban. Victor Bailey nem ijedt meg, könnyen megbirkózott Pastorius szellemével, sztár lett, igazi világsztár. Akkora, hogy a kilencvenes években Madonnát kísérhette, és ha azt mondom, hogy ezzel a találkozással Madonna sem járt rosszul, nem mondok semmit. Bailey később visszatért a Weather Report atyjához, Joe Zawinulhoz, és annak Zawinul Syndicate nevű együttesében folytatta pályafutását.

Szóval ő jön most hozzánk, ő koncertezik a Petőfi Csarnokban október 16-án este nyolc órakor. És nem Bailey fellépése lesz az egyetlen meglepetés. Zenekarában ugyanis Bennie Mauphin szaxofonozik, akit a fúziós zene iránt érdeklődők Herbie Hancock Headhunters című albumáról ismerhetnek, a dobos Scott Parker sem kis nevekkel muzsikált együtt, csak ízelítőül: Stanley Clarke, Geroge Duke, Herbie Mann, Pharoah Sunders… Végül pedig itt lesz Peter Horvath, akinek nem véletlenül cseng magyarosan a neve, ő Mátrai Zsuzsa, egykor a legjobbak között emlegetett énekesnőnk fia, aki 1983-ban elvégezte a Berklee dzsessz tanszékét, majd többek között Joe Henderson és Aretha Franklin együttesében billentyűzött.

A dzsessz és a fúziós zene kedvelőinek a fenti adathalmaz alighanem meggyőző volt arra nézvést, hogy elég erős koncertre lehet számítani Victor Bailey esttjén.

(U.i.: Victor Bailey erősen billegett, végül nem esett el, zavart bocsánatkérésemre meg csak mosolygott, majd végigállta a sort, és fizetett.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Kiderült, mit gondol a Metropolitan Opera főigazgatója az énekesekről

Tizenhárom éve áll a New York-i operaház élén, Peter Gelb mindennel találkozott már.
Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Vizuál

Illusztrátoroktól kérhetsz személyre szóló rajzot karácsonyra

A legviccesebb kérésekről vagy a legemlékezetesebb kliensekről kérdeztük az illusztrátorokat a Pagony lassan hagyományosnak számító karácsony előtti jótékony rajzolása kapcsán.
Vizuál

Elfajzott művészet a javából – Vaszilij Kandinszkij

Olyan művészetet akart teremteni, amely megszabadul a tárgyi ábrázolásból. A szovjetek elől Németországba menekült, a nácik elől Franciaországba. 75 éve hunyt el Vaszilij Kandinszkij.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.
Klasszikus interjú

Szüts Apor: „A tökéletességet nem lehet, és nem is kell elérni”

Szüts Apor számára korán jött az ismertség a komolyzene világában. Több interjúban is beszélt eddigi munkásságáról, most viszont a belső munkafolyamatokról és szemléletmódjáról tudhatunk meg részleteket, amelyekről talán a lámpalázzal vagy maximalizmussal küzdő fiatal zenészek is szívesen olvasnának. Így került szóba a fejlődés, az önkritika vagy a tökéletesség nemlétének témája is.
Klasszikus hír

Kecskés D. Balázs Istvánffy Benedek-díjat kapott

A fiatal zeneszerző Három románc című alkotása nyerte el a Magyar Zeneszerzők Egyesületének díját.
Klasszikus fidelio klasszik

Rost Andrea a Fidelio Klasszik vendége

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása december 14-én lesz hallható a 92.1-en, benne interjú Elek Ányossal, ifj. Harangozó Gyulával és Rost Andreával.
Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.