Klasszikus

Bach csomópont

2004.06.06. 00:00
Ajánlom
Lóhalálában érkeztem a Zeneakadémiára június 2-án este, a Budapesti Régizene Fórum záróhangversenyére, hogy még legyen helyem a kakason. Megkönnyebbüléssel vegyes csodálkozás lett rajtam úrrá, amikor felértem a második emeletre: a két ajtó előtt összesen legfeljebb, ha tizenöt ember ácsorgott. Én, bevallom, arra számítottam, hogy a közönség a csillárról is lógni fog, ezzel szemben háromnegyed-négyötöd ház fogadta a Philippe Herreweghe vezette Collegium Vocale Gent együttest. Műsorukon két Bach Kantáta mellett a BWV 1068-as D-dúr Zenekari Szvit szerepelt. Persze, a vizsgaidőszak kellős közepén vagyunk, mégis furcsa, hogy a fiatal szakmai közönség ilyen gyéren jelent meg ezen az estén a Nagyteremben.

A D-dúr Szvit méltóságteljes Ouverture-jében jól elkülönült a zenekar és a szólóegyüttes. Feltűnő volt a timpani önállósága, amely egyenrangú partnerként társult a három korhű trombitához. Az Air, a barokk Top 10 biztos befutója, amely minden 500 forintos válogatás CD-n megtalálható, esetünkben a szólisták számára pihenőtételként is jól funkcionált. A vonósok szépívű, érzékeny dallama alatt az addig állva játszó trombitások leültek és készültek a Gavotte-ra. Mivel az Ouverture tétel nem indult egészen zökkenőmentesen, a mester az Air előtt diszkréten beszámolt. Hát, nem is lehet egyszerű Philippe Herrweghe hirtelen mozdulataira belépni! Az együttest nem csak a karnagy, hanem a koncertmester rezdülései is segítették. Nagyon tetszett az a minden finomkodástól és sallangtól mentes kiegyenlített hangzás, amely az egész műre jellemző volt. A barokk előadásmód sajátosságai, a mélyre hangolt, korhű hangszerek, a feljebb fogott vonók, a túlpontozás stb. egyáltalán nem voltak öncélúak, csupán eszközök egy eredeti, őszinte interpretáció szolgálatában. A feszültséggel telített késleltetésekkel, a színes dinamikai rajzzal, a felütéseket követő súlyok érzékeny megváratásával pedig Herreweghe felvállalta, hogy megmutassa a darab élő, érzelmektől fűtött oldalát.

A BWV 198-as Gyászkantáta Erős Ágost választófejedelem hitvesének halálára készült. Szokatlan hangszerapparátust vonultat fel: a csembaló mellett egy másik akkordhangszer, a lant is szerepel, valamint kiemelt szerepe van a két gambának. A június 2-i koncerten ők középen is ültek, közvetlenül az énekesek mögött. A tizenhat fős kórus altját két férfi és két nő alkotta, ami markáns karaktert adott a szólamnak. A szopránszólista, Carolyn Sampson rövid hajával, kristálytisztán gyöngyöző hangjával extravagáns nő. Az áriáját kísérő, szünettel induló triolás figurációk ((tri)ola-triola; a „tri” szótagra esik a szünet) oly sokszor deformálódtak (dak)tilus-anapesztus párrá, hogy az már nem lehet véletlen. Hihetetlen hangszínt kevert ki Bach az alt, jelen esetben Ingeborg Danz recitatívójában. Mintha egy kétszáz évvel későbbi francia zeneszerző műhelyébe keveredtünk volna fuvola és „hárfa” édes melankóliával. Ez utóbbi a vonóspizzicatók és a lant közreműködésével. A Tavaszi Fesztiválon elhangzó Máté Passióban Ingeborg Danz magabiztosabb és kiegyensúlyozottabb volt, de így is érzékenyen formálta meg érdekes modulációkkal tarkított áriáját. A férfiak, Mark Padmore és Peter Kooij kevésbé voltak átütőek, bár a basszusszólistának Bach nem is ad túl sok bizonyítási lehetőséget egyetlen, rövid ariosójában.

A Gottlieb Korrte professzor beiktatására írt örvendező kantátában Szorgalom, Szerencse, Becsület és Hála léptek a szünet után a színpadra a tenor, a szoprán, a basszus és az alt porhüvelyében. A BWV 207-es darab első kórustételben megénekelt „harsány üstdob” ismét megjelent a három trombita társaságában. Ez a kantáta is szolgált egy különleges hangszerrel. A duplanádas, görbe építésű taille sajnos szólóban nem volt hallható, de érdekesen árnyalta az összhangzást. Különösen mulatságos volt a Ritornelle tételben, amely amolyan ünnepi indulóféle, leginkább toronyzene sok fúvóssal és komolytalansággal. Szép gesztus volt, hogy a BWV 198-as Kantáta ráadásszámként ismét felcsendülő nyitótételében a szólisták beálltak a kórusba énekelni. Egy ilyen kórusba, lehet, hogy bármelyikünk szívesen átigazolna…

Tegnap Milánó, ma Budapest, holnap Brüsszel: a Collegium Vocale Gent-turné egymás után következő állomásai, a műsor mindenütt ugyanez. Az útiterv kialakításánál Herreweghe nem kímélte együttesét. Mint ahogy a közönség sem a tenyerét, amíg csak volt egy kis reménye, hogy még egy ráadást zsarolhat az előadóktól. Vizsgaidőszak ide vagy oda: ez a két és fél óra ért annyit, mint ugyanennyi a könyvtárban egy halom lexikon között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.