Klasszikus

Bach János-passiója a Zeneakadémián

2015.03.23. 13:15
Ajánlom
Vashegyi György vezényletével, az ősváltozatban szólal meg nagyszerdán Jézus szenvedéstörténetének egyik legdrámaibb feldolgozása.

Az európai zenetörténet legmeghatározóbb ihlető forrása hosszú évszázadokon át a kereszténység volt. Remekművek végeláthatatlan sora keletkezett a hit ihletésében, vagy az egyház számára, köztük olyan klasszikusokkal, mint Bach passiói. Magyarországon sem múlhat el egy Húsvét sem Bach-művek nélkül, hiszen - mások mellett - a régizene előadásának legszakavatottabb hazai alakja, Vashegyi György és együttesei rendre műsorra tűzik a Nagyhéten a zenetörténet e csúcsdarabjait. Az idén fennállásának 25. jubileumát ünneplő Purcell Kórus és Orfeo Zenekar, valamint szólistáik - az evangélista Szigetvári Dávid tenor, a 2012-es lipcsei Nemzetközi Johann Sebastian Bach-verseny ének kategóriájának első helyezettje lesz, Jézus szólamát Najbauer Lóránt bariton formálja meg, a kisebb szerepet Bárány Péter, Kovács Ágnes és Borka Ákos szólaltatják meg - április 1-én a Zeneakadémia Nagytermében ezúttal a János-passió ősváltozatával hajtanak fejet a 350 évvel ezelőtt született mester előtt.

Amikor Johann Sebastian Bachot 1723-ban kinevezték Lipcse zeneigazgatójává, nagyszabású vállalkozásba fogott. Bár szerződése nem írta elő, ő mégis úgy döntött, hogy minden vasár- és ünnepnapon saját kantátát mutat be, s a korabeli lutheránus gyakorlatnak megfelelően ezekhez a húsvéti időszakra komponált passiók (melyek zenei szempontból nem mások, mint gigantikus méretű kantáták) társultak. Ismereteink szerint Bach öt passiót komponált életében, de csak kettő maradt fenn, a Máté-passió mellett az elsőként komponált, és 1724-ben bemutatott János-passió, amit aztán a következő évtizedekben többször is átdolgozott. S bár a barokk kor legfontosabb műfajától, az opera-komponálástól hosszú és termékeny élete alatt mindvégig megtartóztatta magát Bach, Krisztus szenvedéstörténetét feldolgozó műveinek elsöprő ereje drámaibb, zenei megfogalmazása pedig ha lehet, még plasztikusabb, mint a kor színpadi műveinek többsége. A János-passió azóta is (pontosabban a Mendelssohn-féle Bach-reneszánsz óta) minden komolyzene-kedvelőt főhajtásra késztet - szinte függetlenül attól, hogy milyen felfogásban hallja a darabot. Hogy mégis miért korhű hangszereken, a historikus gyakorlat szerint érdemes leginkább meghallgatni, Vashegyi György ars poeticáját érdemes felidézni: „Én is tudom, hogy az a levegő, amit ma szívunk, nem ugyanaz, mint ami akkor volt, és az életünk is teljesen más tempóban zajlik. Mégis, a barokk és klasszikus zene posztmodern interpretálása nekem és zenészkollégáimnak azt jelenti, hogy először végigjárjuk azokat a korabeli elveket és szabályokat, amelyeket akkor alkalmaztak. Ez egy egyszerű zenei grammatika, amit viszont nagyon meg kell tanulni ahhoz, hogy föltehessük a kérdést: mit is mond ez a zene nekünk a XXI. század elején?"

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Először szólaltak meg a Nemzetiben felmondó színészek

A színháztól távozó Barta Ágnes és Mészáros Martin a Telexnek nyilatkozott arról, hogyan élték meg a társulat tagjaként töltött éveket, és miért döntöttek úgy, hogy szabadúszóként folytatják a pályájukat.
Színház

Udvaros Dorottya jövőre a Katonában vendégszerepel

Június 14-én megtartotta évadzáró társulati ülését a budapesti Katona József Színház. Máté Gábor elmondta: a Katona negyvenegyedik évadában a fiatal művészekre és nézőkre különösen odafigyeltek.
Színház

Együttműködésekre van szükség – felsorakozott az Átrium új vezetése

A következő évadtól új lakók költöznek az Átriumba az eddigi üzemeltető Kultúrbrigád helyébe. A független színházi formációk június 11-én, a Jurányi évadzáró eseményén ismertették röviden elképzeléseiket.
Klasszikus

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Molnár Anna neves izraeli kortárs zenei együttessel lép fel

Az Israel Contemporary Players június 22-án ad koncertet Tel-Avivban, az elsősorban szintén kortárs zenei produkcióiról ismert mezzoszoprán Steve Reich Tehillim című művében működik közre.
Klasszikus hír

Svájci fesztivál magyar fellépőkkel

A június 28. és 30. között a Genfi-tó partján rendezett Léman Bouquet Fesztivál változatos zenei programokat kínál, idilli környezetben a közönségnek. A koncerteken számos magyar művész is fellép.
Klasszikus interjú

„Az előadónak nem elég csak a kottát látnia” – interjú Szabady Ildikó fuvolaművésszel

Már kiskorában is folyton a hangszer foglalkoztatta, azóta pedig elmélyült a kapcsolata a fuvolával. Az MVM által támogatott Junior Prima Díjjal kitüntetett Szabady Ildikó számos sikeres versenyszereplés után szólistaként és zenekari muzsikusként is rendszeresen színpadra áll.
Klasszikus ajánló

A Magyar Hegedű Ünnepe a Pesti Vigadóban

Június 22-én és 23-án gazdag programkínálattal, egyebek közt kortárs vonóshangszer-kiállítással, könyvbemutatóval és hangversenyekkel is várják az érdeklődőket a Magyar Hegedű Ünnepén. Az eseményen ünneplik a hetvenéves Szecsődi Ferencet is.
Klasszikus ajánló

Holokauszt-emlékkoncertet ad a Metrum Ensemble

A kamaraegyüttes a holokauszt nyolcvanadik évfordulója alkalmából szervezett emlékév keretében lép fel a Rumbach zsinagógában. A műsoron szereplő művek közül több is az első alkalommal hangzik el Magyarországon.