Klasszikus

Bach-partiták - Piotr Anderszewski

2003.04.07. 00:00
Ajánlom
A magyar és ukrán felmenőktől származó, 1969-ben született Piotr Anderszewski nemrégiben személyesen is bemutatkozott a budapesti közönség előtt, amikor januárban a Zeneakadémia Nagytermében adott szólóestet.

A zongoraművész hatévesen kezdett ismerkedni a hangszerrel, tanulmányait a lyoni és a strasbourgi konzervatóriumokban, az USA-ban, majd a varsói Chopin-akadémián végezte. Az 1990-es Leeds-i Nemzetközi Zongoraversenyen – amely az egyik legmagasabban jegyzett ilyen megmérettetésnek számít – nagy feltűnést aratott Beethoven nem véletlenül ritkán játszott Diabelli-variációival, majd az utolsó fordulóban visszalépett. Anderszewski igazi berobbanására így egy évvel később, a londoni Wigmore Hallban adott hangversenyét követően került sor, amelyen – akár nálunk a Zeneakadémián – szintén a Diabelli-variációkkal aratott zajos sikert a közönség és a kritikusok előtt egyaránt.

Bach nem számít kifejezetten a fiatal zongorista titánok első számú célpontjának, s nem véletlenül: egyrészt ebben a korban – bár valószínűleg később is – nem könnyű egyéni hangú, ugyanakkor „hiteles” olvasatot produkálni, másrészt nagy bátorság kell ahhoz, hogy vállalja az ember a megmérettetést a szinte etalonná vált híres felvételek (Gould, Richter, Lipatti, stb.) súlya alatt. Emellett komoly veszélynek teszi ki magát a fiatal muzsikus a mindentudó kritikusok előtt is, hiszen mindenki „jobban tudja” hogyan „kell” Bachot játszani – s jaj annak, akire egy zenetudós kimondja a megfellebezhetetlen verdiktet: stílustalan.

Anderszewski Bachja első hallásra furcsán – s bevallom, kezdetben hiteltelenül – eklektikusnak tűnt. Nem fél megadni a lipcsei mester műveinek az őket megillető szabadságot, nem vonul vissza a „bevált”, a középiskolától kezdve sulykolt megoldások bástyái mögé, mer játszani a dinamikával, a tempóval – ugyanakkor néhány tánctételben szinte parókát húz és stílusgyakorlatot tart. A felvétel mégis fogva tartja a hallgatót, a bő húsz perces partiták tételfüzérei sem esnek darabokra, s egy pillanatig sem lehet kétségünk afelől, hogy az előadó tudja, mit miért csinál. Anderszewski játékának legrokonszenvesebb vonása mégis az, hogy ezt a megtervezettséget a legtöbbször elegánsan és sikerrel bújtatja improvizatívnak tűnő – vagy valóban improvizatív – megoldások köntösébe. Bár ez a lemez nem elég erőteljes ahhoz, hogy letaszítsa az „etalonokat” a trónról, sok tekintetben képes újat mondani. És Bach esetében ez nagyon nagy dolog.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Zenés színház

Puccini ritkán hallható műve, A fecske az Operaházban

Az itáliai zeneszerző minden operáját felvonultató PucciniFeszt részeként a Kolozsvári Magyar Opera május 26-án és 27-én A fecske című darabbal vendégeskedik ez Erkel Színházban.
Vizuál

Tarantino nem nyert semmit Cannes-ban

Bong Dzsun Ho dél-koreai rendezőnek egy munkanélküli családról forgatott Élősködők című komikus thrillere érdemelte ki szombat este az Alejandro González Inárritu mexikói rendező vezette zsűritől az Arany Pálmát a 72. cannes-i fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Felemelő érzés együtt játszani a gyerekekkel” - Interjú Rolla Jánossal

A Partitúra legújabb adása Pannonhalmára kalauzol el. Rolla János Kossuth-díjas hegedűművészt ezer szál köti az apátsághoz, az atyák barátságáról, az apátsági pincészet borairól, a templomi koncertekről és a zeneakadémiai életről is beszélgettünk.
Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.