Klasszikus

Bachot karácsonyra – másképp

2012.12.22. 14:59
Ajánlom
Vashegyi György és együtteseinek neve többek között egyet jelent az izgalmas, méltatlanul elfeledett ritkaságokra nyitott műsorpolitikával is. Ennek legújabb példája volt a Purcell Kórus Ruppert Istvánnal közös karácsonyi hangversenye, ahol Johann Sebastian Bach ismert és kevésbé ismert művei mellett néhány, kevésbé reflektorfényben lévő rokonának kompozíciója is felcsendült.

Többek között azé a Johann Christoph Baché is, akinek manapság nem sok műve kerül a koncerttermek színpadára, noha a Bach-család többi tagja igen nagyra tartotta: "elmélyült" zeneszerzőként hivatkoznak rá, és Johann Sebastian a koncerten is elhangzott Lieber Herr Gott, wecke uns auf motettát választotta temetési zenéjéül. Nagy kár, hogy nem hallani gyakrabban a darabjait, mert a koncerten felcsendült mindkét motettája igazi mestermű, minden további nélkül felveszi a versenyt a kortársai (itt elsősorban Johann Pachelbelre gondolok) kompozícióival.

Persze egy mű megítélésén sokat javíthat vagy ronthat az előadás, de ezen az estén rontani semmiképpen sem rontott, mert a kórus és karmestere - minden túlzás nélkül - kirobbanó formában volt. Nem tudom, mikor voltam utoljára olyan kóruskoncerten, ahol a ráadásul nem is magyar, tehát számomra anyanyelvű szöveget olyan tisztán lehetett érteni, hogy tulajdonképpen a kivetítés majdhogynem felesleges volt. Bár az előadói létszámot elsőre meglátva kétségeim támadtak, de az említett jól artikulált előadásmódhoz olyan rugalmas, de egyáltalán nem erőtlen hang párosult, hogy aggályaim teljes mértékben szertefoszlattak. A zenei megformálás hasonlóan magas színvonalú volt: Vashegyi pontosan tudta, hogy hol, mikor és mennyit.

Már akkor lehetett érezni, hogy itt valami az különleges van készülőben, amikor az előzetesen kiadott műsoron nem szereplő 66-os kantáta (Nun komm der Heiden Heiland) korálját énekelték, elválasztva ezzel ugyanazon népének Ruppert István által játszott három feldolgozását. De ahogy jöttek a többi kórusos tételek, úgy lett az együttes még az eddiginél jobb és jobb; talán ehhez a gambából, csellóból, violonéból, csembalóból és orgonából álló continuo-csapat csatlakozása is hozzájárult. Az egész "(egy vagy két kórus, ill. continuo) repertoárból építkező hangversenyek ritkaságszámba mennek, különösen a Művészetek Palotájában. Pedig szerintem lenne rá közönség, és - mint ebből a koncertből kiderült, - színvonalas előadók is.

Ruppert István szintén nagy formátumú muzsikus, de sajnos ezen az estén porszem került a gépezetbe. Ha abból a Johann Sebastian Bachnak tulajdonított mondásból indulok ki, hogy az orgonálás nem más, mint a megfelelő billentyűk megfelelő időben való lenyomása, akkor Ruppert orgonálásában ezen az estén volt némi kivetnivaló. Nem mehetek el szó nélkül a nagyszámú "vendéghang" mellett: bár egy-kettő díszítésnek is beillett volna, alapvetően valószínűleg nem erről volt szó. Azt sem tudom eldönteni, hogy az első félidőben tapasztalható feszültsége a "szövegben" vétett hibákból adódott, avagy fordítva. Szerencsére ez a merevség a szünet utánra oldódott, és ezzel párhuzamosan a hibák száma némileg csökkent. Mindenesetre az egész csak azért bosszantó, mert az általa előadott darabok jól fel voltak építve és stílushűen, ízlésesen voltak megformálva - ez is bizonyította Ruppert kvalitásait. Különösen pozitívan csalódtam a preklasszikus stílusú C. Ph. E. Bach F-dúr orgonaszonáta esetében. Ugyanis az orgona szerintem nem kifejezetten az a hangszer, ami a bécsi klasszikus stílus említésekor az ember eszébe jut, ráadásul - nem-orgonista véleményem szerint - a hangszer gépszerűsége miatt ezt a repertoárt nem is lehet igazán jól játszani, még az olyan esetekben sem, mint ez alkalommal, amikor egy eredetileg is orgonára írt műről van szó. Ruppert viszont nagyon jól emelkedett felül a hangszer korlátain.

Persze nincs azzal semmi baj, ha bizonyos eseményekhez bizonyos bevett műsorszámok kapcsolódnak, mégis, azt gondolom, egyáltalán nem volt rossz ötlet a - műsort tekintve - vérfrissítés. Már a zeneiskolákban is azt tanítják,  hogy a barokk zene nagyjából az, ami olyan ünnepinek hangzik, talán ezért is választják olyan gyakran ünnepi műsornak a generálbasszus-korszak egy-egy remekét. Ezzel nincsen probléma, de néha jól esik, hogyha nem csak ugyanabból a pár darabból kerül ki az "ünnepi menü". Az ünnepinek szánt hangverseny így a repertoárdarabokhoz önkéntelenül hozzáragadt pátosz nélkül lesz ünnepi - arról nem is szólva, hogy újabb lehetőségünk nyílik rácsodálkozni a nyugati klasszikus zenetörténet változatosságára és kimeríthetetlenségére.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Én vagyok a legszéle, innen már nincs hova esnem – beszélgetés Urbanovits Krisztinával

Május 23-án volt a premierje az Apertúrában Thomas Bernhard ismert darabjának, A színházcsinálónak, aminek az eredetileg férfira írt főszerepét, Bruscont a darabot rendezőként és dramaturgként is jegyző Urbanovits Krisztina játssza. A friss bemutató kapcsán a KV Társulat alapító tagjával a megszállottság teremtő erejéről beszélgettünk.
Színház

Visszatér a színpadra Kulka János – évadot hirdetett a Jurányi Ház

A Nemzet Színésze egy Thomas Mann-adaptációban lesz látható szeptembertől a Jurányi Ház 2024/205-ös évadában. A játszóhely évadzáró ülésén Rozgonyi-Kulcsár Viktória ismertette a következő szezon előadásait. 
Vizuál

Elhunyt Anouk Aimée

A huszadik századi francia filmművészet egyik legismertebb sztárja 92 éves korában halt meg párizsi otthonában kedden – jelentette be ügynöke és családja.   
Vizuál

10 kihagyhatatlan program az idei Múzeumok éjszakáján

Több száz izgalmas programmal, koncertekkel, tárlatvezetésekkel, interaktív eseményekkel, családi foglalkozásokkal, valamint számos meglepetéssel várják az érdeklődőket június 22-én országszerte a múzeumok és kiállítóterek.
Klasszikus

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.
Klasszikus hír

Molnár Anna neves izraeli kortárs zenei együttessel lép fel

Az Israel Contemporary Players június 22-án ad koncertet Tel-Avivban, az elsősorban szintén kortárs zenei produkcióiról ismert mezzoszoprán Steve Reich Tehillim című művében működik közre.