Klasszikus

Baj, hogy az idősebbek járnak hangversenyekre?

2017.07.01. 14:08
Ajánlom
Nicola Benedetti skót hegedűművésznő még csak huszonkilenc éves, de nem bánja, hogy a közönsége legalább kétszer annyi idős emberekből áll, mint ő. A kanadai CBC Rádióban azt is elmondta, miért?
Nicola Benedetti a Royal Albert Hallban

Nicola Benedetti a Royal Albert Hallban (Fotó/Forrás: Andy Paradise / Wikimedia Commons)

A fiatal hangversenylátogatók gyakran tapasztalják, hogy nem a saját korosztályukkal van tele a koncertterem, de még csak nem is egyenlőképp képviselik magukat a korosztályok. A hallgatók vastag többsége elmúlt 50 vagy 60 éves. A CBC adásában Nicola Benedetti arról beszélt, hogy ez tulajdonképpen szép dolog.

Először arról volt szó, hogy miért fontos az iskolákban a klasszikus zene oktatása illetve felhasználása. „Ez egy hosszabb, komplexebb művészeti forma, ennélfogva alkalmas a történetmesélésre, és jól adaptálható. A többi tárgy általában tényeket közöl: ez ez, és kész.

De a zene megengedi, hogy saját személyiséged láthatatlan részeivel foglalkozz: a gondolataiddal, az érzéseiddel.

Ez hatalmas hatással bír arra, hogy hogyan bánunk egymással, hogyan élünk egymás mellett, és hogyan beszélünk az emberekkel. Nem azt mondom, hogy varázsütésszerű megoldás, de azt hiszem, a klasszikus zene rendkívül kreatív elfoglaltság lehet a gyerekek számára, és gondolkodásra, elmélyülésre serkentené őket.”

Ezután terelődött a beszélgetés arra, aminél igazán felkaptam a fejemet. Huszonévesként jómagam is idegenül érzem magam néha a koncerttermekben, pedig nincs rá semmi okom. Legközelebb Nicola Benedetti szavaira gondolok majd, ha hangversenyre megyek.

Benedetti azzal folytatja, hogy nem csoda, hogy ez az elmélyült kikapcsolódás többnyire az idősebb generációt vonzza.

Nem jó, ha kritizáljuk a közönséget azért, mert idősek.

Nem is tudom kifejezni, milyen szörnyű ez, és mennyire sértő megbélyegezni egy korosztályt, tovább mélyítve ezzel a generációk közti szakadékot.”

Koncert a Zeneakadémián

Koncert a Zeneakadémián (Fotó/Forrás: Mudra László)

A riporter kérdésére így folytatta: „Sokszor problémának gondoljuk ezt, azt mondjuk, hogy tenni kell valamit [az idős közönség ellen]. De azt hiszem, hogy ez nem egy probléma, sőt, gyönyörű, hogy emberek, akik kicsit elfáradtak az életben, mert családot alapítottak és felnevelték a gyerekeiket, találtak egy szép esti elfoglaltságot. Elmennek, és meghallgatnak egy szimfóniát, felfedeznek új zeneműveket.”

Az angol nyelvű beszélgetés a CBC hangtárában hallgatható meg.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Könyv

"Várom a behívót, nem sürgetem, de nem is halogatom. Itt az ideje" – 30 éve halt meg Márai Sándor

Minden művét anyanyelvén írta. Szemlélete, világfelfogása, értékrendszere a polgári liberális hagyományban gyökerezett, amelynek értékeit egész életében megalkuvás nélkül védelmezte. Költőként indult, regényeivel, elbeszéléseivel, esszéivel mégis a magyar próza egyik mesterévé vált, színművei, hangjátékai is sikert arattak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.