Klasszikus

Balgaság és balítélet, Olli Mustonen zongoraestje a Zeneakadémián

2006.04.11. 00:00
Ajánlom
Felráz és elbűvöl - ígérte a szórólap Olli Mustonen zongoraestje előtt, és legalább fele- részben igazat is mondott: Olli fölráz.

Bejön, olyan jó arcú jégkorongozónak látszik, akin titkos féreg foga rág, de ez inkább csak mozgásán látszik meg a rokonszenvesen tétova arckifejezéséből. Mert leül a zongorához, kicsit bizserget a kezével, aztán nekiugrik Sosztakovicsnak, üti-vágja, kézzel-lábbal, pöröllyel és kalapáccsal. Aztán Bachhal folytatja, őt is üti-vágja, közben arcjátékban még mindig lelki életet él. Értjük, amit értünk, föl vagyunk rázva, visz a forgószél, de hová? Ez az egyik probléma a koncerten. Nem zenei esemény, hanem egy nagyon határozott koncepció zenévé fogalmazva, balítélet vagy talán csak előítélet, ami arról szólna, hogy Bach és Sosztakovics prelúdiumai és fúgái lényegében ugyanolyanok, azonos nyelven beszélnek, körülbelül ugyanazon a színvonalon. Olyan sok nem is kell ehhez, csak Bachot kicsit Sosztakovicshoz kell közelíteni, a másikat pedig mondjuk Händelhez, és akkor van két soha nem létezett, de mégis hasonló zeneszerzőnk. Pontosabban nincs egy sem, de attól, hogy nem léteznek, még hasonlíthatnak. Ha szép is a koncepció, tulajdonképpen nincs sok értelme az egésznek. Ha Bachot céllal játsszák, akkor megszűnik Bachnak lenni, ha nem a műből indul ki az előadó, akkor kénytelen ráerőltetni a darabokra az elméletét, és időnként a legmegvesztegetőbb dallamokat is törni, ropogtatni, darabolni kell, amitől persze újszerű, de logikátlan lesz a zenélés. A hallgató pedig az ötödik percben már tudja, hogy mire megy ki a játék, és ehhez képest még előtte van az egész koncert, végig Bach és Sosztakovics, végig ugyanaz. Nem meglepő, hogy a játékmód sem nagyon változik. Mustonen nem zongorázik rosszul, és ha a prelúdiumokban nem is valami szórakoztató, a fúgák szólamait világosan választja el, ide kötődnek az este szebb pillanatai, ahogy mondjuk az ember meglepődik, hogy egy fúgának milyen hosszú-hosszú témája lehet, vagy ahogy mélyről, dübörögve, mint a dagály, jön egy új szólam, és visz mindent magával. Csak szinte végig ordít a zongora. Nyilvánvalóan Mustonen nyerné a zongorahangossági versenyt, fáj hallgatni szegény Steinwayt, a második rész alatt, kihasználva, hogy nincs telt ház, hátramegyek, de ott is szörnyű a zaj, ha igazán élvezni akarnám az életet, valószínűleg az utcáig kellett volna kihátrálni. Így ugyanis egyre fogy a türelem, nézzük a zongoristát, aki lágy, lírai mozdulatokkal törli homlokát a frakkjába (nem szeretnék Mustonen kabátujja lenni), aztán félretéve a poézist, alaposan eltángálja a hangszerét, nincs benne kímélet. Pedig nem az a legény, aki adja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Színház

Csákányi Eszter Kulka Jánosról: „Negyvenéves barátság a miénk”

Zenés premiert tart Csákányi Eszter és Kulka János a Pozsonyi Pikniken, az újlipótvárosi „falunapon”. Szeptember 7-én, szombaton újra együtt énekelnek a színpadon. Csákányi Eszter a szeptember 5-én megjelent XIII. kerületi lapnak, a Hírnöknek mesélt arról, mennyire boldog, hogy manapság csomó jó dolog történik barátjával, Kulka Jánossal.
Színház

Kortárs és klasszikus darabokkal vág neki az új évadnak a Budaörsi Latinovits Színház

Alföldi Róbert újra Székely Csaba-darabot visz színre, Hegymegi Máté először rendez – évadot nyitott a Budaörsi Latinovits Színház. A társulat három új taggal vág neki a 2024/25-ös szezonnak.
Könyv

Az Angelus-díj rövidlistájára is felkerült Totth Benedek kötete

Továbbra is szoríthatunk a magyar szerzőért, akinek itthon Margó-díjjal kitüntetett Holtverseny című regénye versenyben van rangos lengyel elismerésért. A végső nyertes nevét októberben jelentik be. 
Vizuál

Fordított tárgyak – a kortárs művészet kontextusát vizsgáló kiállítás nyílt a Ludwig Múzeumban

Mintegy háromszáz műtárgyon keresztül a kortárs képzőművészetben egyre elterjedtebbé váló hagyományos kézművestechnikák jelenlétének okait és különféle jelentéseit vizsgálja a Fordított tárgyak című új időszaki kiállítás a Ludwig Múzeumban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.
Klasszikus ajánló

Csabai Máté: „Túl kicsi ez az ország, hogy elviseljük egymástól a kritikát”

Gyávák-e a kritikusok? Mikor változott meg a zenetörténet? Mi a nagy siker és a nagy bukás Magyarországon? Ezekről a kérdésekről beszélgetett Csabai Máté kulturális újságíróval, a Fidelio korábbi rovatvezetőjével Szatmári Róbert a radiocafé Enyhe katarzis című műsorában.
Klasszikus hír

Tizenketten jutottak a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny döntőjébe

A csütörtöki középdöntő után a zsűri hat női és hat férfi versenyzőt választott ki, hogy 7-én, szombat este megmérkőzzenek a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn.
Klasszikus ajánló

Szereti Ön Csajkovszkijt? – népszerű dallamokat visz Pécsre a Concerto Budapest

Idén is zenével tölti meg Pécset a Filharmónia Magyarország szeptember 2-8. között, a Zeneszüret Fesztivál keretében. Szeptember 7-én 19 órakor a Kodály Központban a Concerto Budapest és Balázs János ad koncertet.