Klasszikus

Balgaság és balítélet, Olli Mustonen zongoraestje a Zeneakadémián

2006.04.11. 00:00
Ajánlom
Felráz és elbűvöl - ígérte a szórólap Olli Mustonen zongoraestje előtt, és legalább fele- részben igazat is mondott: Olli fölráz.

Bejön, olyan jó arcú jégkorongozónak látszik, akin titkos féreg foga rág, de ez inkább csak mozgásán látszik meg a rokonszenvesen tétova arckifejezéséből. Mert leül a zongorához, kicsit bizserget a kezével, aztán nekiugrik Sosztakovicsnak, üti-vágja, kézzel-lábbal, pöröllyel és kalapáccsal. Aztán Bachhal folytatja, őt is üti-vágja, közben arcjátékban még mindig lelki életet él. Értjük, amit értünk, föl vagyunk rázva, visz a forgószél, de hová? Ez az egyik probléma a koncerten. Nem zenei esemény, hanem egy nagyon határozott koncepció zenévé fogalmazva, balítélet vagy talán csak előítélet, ami arról szólna, hogy Bach és Sosztakovics prelúdiumai és fúgái lényegében ugyanolyanok, azonos nyelven beszélnek, körülbelül ugyanazon a színvonalon. Olyan sok nem is kell ehhez, csak Bachot kicsit Sosztakovicshoz kell közelíteni, a másikat pedig mondjuk Händelhez, és akkor van két soha nem létezett, de mégis hasonló zeneszerzőnk. Pontosabban nincs egy sem, de attól, hogy nem léteznek, még hasonlíthatnak. Ha szép is a koncepció, tulajdonképpen nincs sok értelme az egésznek. Ha Bachot céllal játsszák, akkor megszűnik Bachnak lenni, ha nem a műből indul ki az előadó, akkor kénytelen ráerőltetni a darabokra az elméletét, és időnként a legmegvesztegetőbb dallamokat is törni, ropogtatni, darabolni kell, amitől persze újszerű, de logikátlan lesz a zenélés. A hallgató pedig az ötödik percben már tudja, hogy mire megy ki a játék, és ehhez képest még előtte van az egész koncert, végig Bach és Sosztakovics, végig ugyanaz. Nem meglepő, hogy a játékmód sem nagyon változik. Mustonen nem zongorázik rosszul, és ha a prelúdiumokban nem is valami szórakoztató, a fúgák szólamait világosan választja el, ide kötődnek az este szebb pillanatai, ahogy mondjuk az ember meglepődik, hogy egy fúgának milyen hosszú-hosszú témája lehet, vagy ahogy mélyről, dübörögve, mint a dagály, jön egy új szólam, és visz mindent magával. Csak szinte végig ordít a zongora. Nyilvánvalóan Mustonen nyerné a zongorahangossági versenyt, fáj hallgatni szegény Steinwayt, a második rész alatt, kihasználva, hogy nincs telt ház, hátramegyek, de ott is szörnyű a zaj, ha igazán élvezni akarnám az életet, valószínűleg az utcáig kellett volna kihátrálni. Így ugyanis egyre fogy a türelem, nézzük a zongoristát, aki lágy, lírai mozdulatokkal törli homlokát a frakkjába (nem szeretnék Mustonen kabátujja lenni), aztán félretéve a poézist, alaposan eltángálja a hangszerét, nincs benne kímélet. Pedig nem az a legény, aki adja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Aki eljátszott mindent, amit magyar színművész eljátszhat – 85 éves Törőcsik Mari

1935. november 23-án született Törőcsik Mari Kossuth-nagydíjas, kétszeres Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze, aki egy Heves megyei községből, Pélyről indulva vált a hazai színjátszás egyik legnagyobb alakjává.
Klasszikus

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Színház

Elhunyt Böröndi Tamás, a Vidám Színpad igazgatója

Az ismert és sokak által szeretett színész, színházigazgató 65 éves volt.
Színház

Otthonában köszöntötte Törőcsik Marit a Nemzeti társulata

A művészek a járványhelyzetben is teljesítették Törőcsik Mari tavalyi kívánságát, mely szerint nem kér mást, csak hogy idén is eljöjjön hozzá az ő drága Nemzetije.
Színház

„Csönd, zokogás, fájdalom” – Böröndi Tamásra emlékezik Bodrogi Gyula

Rövid, versnek is beillő nekrológot közölt kollégájáról a Kossuth-díjas, Nemzet Művésze címmel kitüntetett Bodrogi Gyula. Az éjjel elhunyt Böröndi Tamásra emlékezik,

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Karmester negyven év alatt – interjú Rajna Martinnal

Úgy véli, ilyen nincsen: karmester negyven alatt. Ő ennél még fiatalabb, viszont egyre gyakrabban halljuk a nevét. Rajna Martin a legfiatalabb dirigens volt, aki Junior Príma-díjat kapott, számos hazai zenekarral dolgozott már együtt. Azt mondja, ehhez a szakmához nem lehet eleget tudni, és éppen ez benne a jó.
Klasszikus magazin

Levelei bizonyíthatják Chopin homoszexualitását

Több férfihoz is szerelem fűzte a nagy lengyel zeneszerzőt, Frédéric Chopint. Mindezt olyan levelek bizonyítják, amelyeket eddig szándékosan rejtettek el, fordítottak vagy magyaráztak félre.
Klasszikus ajánló

Nagy dobásra készül a Virtuózok – Indul a hatodik évad!

November 20-án, péntek este egy felvezető adással veszi kezdetét a népszerű komolyzenei tehetségkutató műsor legújabb évada, amely idén átlépi az ország határait.
Klasszikus hír

Újabb nemzetközi díjat hozott el a Concerto Budapest, Keller András és Szabó Stein Imre koncertfilmje

A Bronz Lovie Award és egyben a nemzetközi közönségszavazás nyertese lett a Concerto Budapest és Keller András, Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmje.
Klasszikus ajánló

Junior Prima díjátadó és gálakoncert online

Tizenharmadik alkalommal vehetik át a zeneművészet legkiemelkedőbb fiataljai a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategóriájának elismeréseit. Az MVM Zrt. idén is tíz hazai tehetséget díjaz, ez alkalommal bárki ingyenesen követheti az online megrendezett díjátadót és a fiatal zenei géniuszok gálakoncertjét 2020. november 26-án 19:30-tól a mvmjuniorprima.hu oldalon.