Klasszikus

„Bárhogy is alakul az életem, ha zenével foglalkozhatok, boldog leszek”

Egyedüli magyarként került be a Bartók Világverseny és Fesztivál nagyzenekari döntőjébe Langer Ágnes, aki bár harmadik helyezettként végzett, mégis talán ő nyerte a legtöbbet a versennyel. Friss élményei mellett beszélgettünk zene iránti szenvedélyéről és egy hegedűművész átlagos napjáról is.
Langer Ágnes

Langer Ágnes

- Először játszottad Bartók  2. hegedűversenyét zenekarral, ráadásul rögtön a Zeneakadémia Nagytermében.

- Legfőképpen azért is reméltem, hogy eljutok a verseny végéig, mert nagyon szerettem volna előadni ezt a művet nagyzenekarral. Mivel én sosem jártam a Zeneakadémiára, ez volt az első alkalom, hogy a Nagyterem színpadán állhattam, fantasztikus élmény volt! Egy-két éve kezdtem el tanulni a darabot, és azt kell hogy mondjam, sokkal nehezebb volt, mint bármelyik hegedűverseny, amit eddig játszottam. Pusztán magukat a hangokat megtanulni egy nagyon hosszú folyamat, viszont egyértelműen nagyon közel állt hozzám ez a mű és úgy éreztem, jó ötlet felvenni a versenyprogramomba is. Nagyon örülök, hogy így döntöttem, mert mégis csak úgy dukál, hogy a Bartók Versenyen a Zeneakadémia Nagytermében Bartók-hegedűversenyt játsszon az ember.

- A verseny repertoárján szereplő többi nagyzenekari döntős művet játszottad már zenekarral?

- A választhatóak közül Beethoven D-dúr hegedűversenyét játszottam már zenekarral, egy tavalyi verseny döntőjében pedig Sosztakovics hegedűversenyét adtam elő. Ez utóbbi most nem szerepelt a repertoáron, de ezt nem is annyira bántam, mert mindenképpen a Bartók-mű mellett döntöttem volna.

- A verseny gálakoncertje után másnap már el is utaztál Magyarországról.

- Igen, rögtön hétfő reggel Vancouverbe repültem. Anne Shih, a tanárom itt él, amikor épp nem Németországban tanít, így főként miatta jöttem ide, de személyes szálak is fűznek a városhoz. Október 5-én lesz egy fontos fellépésem Moszkvában:

tavaly a Vlagyimir Szpivakov Versenyen második helyezést értem el. Ennek egyik folyományaként meghívott az Orosz Nemzeti Filharmonikus Zenekar, hogy eljátsszam velük Sosztakovics 1. hegedűversenyét.

Nagyon várom már ezt a rendkívül izgalmas fellépést! Mivel gyakorlatilag közvetlenül a verseny után lesz, erre készülök most minden erőmmel. Tehát nem pihenek, de nem is baj – jó érzés egy friss hegedűversenyt gyakorolni.

- Moszkva után merre visz az utad?

- Erre a félévre visszamegyek Németországba, ahol master éveimet végzem, a következő szemesztertől pedig Hollandiában folytatom tanulmányaimat a Maastrichti Konzervatóriumban Borisz Belkin osztályában, akit szintén a tavalyi orosz verseny kapcsán ismertem meg.

- A mostani versenynek is lesz ilyen fajta hozadéka?

- Nagyon remélem! A harmadik díj mellett rengeteg különdíjat is kaptam, talán ezek jelentik számomra a legtöbbet, hiszen ez a versenyzés lényege. Meghívott a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara, akikkel a nagyzenekari döntőben együtt játszottam. Kaptam egy meghívást a Magyar Rádió Márványtermébe március 20-ára, az Auer Fesztiválra – ahol valószínűleg egy zongoristával lépek majd egy színpadra –, valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Zuglói Filharmónia is nekem ítélte koncertmeghívással járó különdíját. A verseny kapcsán visszahívott a Gödöllői Szimfonikus Zenekar is, ezt a koncertet különösen várom: mivel én gödöllői vagyok, sokakat ismerek személyesen az együttesből. Nagyon örülök annak, hogy zeneileg is kicsit több időt tölthetek otthon – 

akkor lennék a legboldogabb, ha hosszútávon haza tudnék jönni.

Langer Ágnes a Bartók Világverseny és Fesztivál nagyzenekari döntőjén

Langer Ágnes a Bartók Világverseny és Fesztivál nagyzenekari döntőjén (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Mudra László)

- Tizenhárom éves korod óta Németországban tanulsz. Hogy kerültél oda?

- Tíz éves voltam, amikor megismertem jelenlegi németországi tanáromat. Akkoriban nagyon sok tanárhoz elvitt a zeneiskolai hegedűmesterem, meghallgatott a legtöbb zeneakadémiás professzor is. Általa jutottam el Zsigmondy Déneshez, aki idős kora miatt már nem vállalt tanítványokat, viszont elküldött Anne Shih veszprémi mesterkurzusára. Ez az egy hét akkora élmény volt, hogy még évek múlva is folyton erről beszéltem. Tizenhárom éves koromban azt mondták a szüleim, ha ennyire szeretnék nála tanulni, akkor menjek ki hozzá Németországba.

Beírattak egy gyorstalpaló német nyelvtanfolyamra és egy hónapon belül ki is költöztem.

Sokat jártam haza és a szüleim is időről időre meglátogattak, de nem volt könnyű ez az időszak, főként mert én egy nagyon családcentrikus ember vagyok. Ettől függetlenül mindenhol könnyen és gyorsan otthon tudom magam érezni, bármilyen környezetbe könnyen beilleszkedek.

- Bármerre is jársz a világban, tanulmányaid és koncertjeid mellett a legtöbb időt a hegedűddel töltöd kettesben. Hogy néz ki egy átlagos napod?

- Igyekszem idejében, hét óra körül felkelni, hogy nyolctól délig egyfolytában gyakorolhassak, mivel délelőtt vagyok a legproduktívabb. Ebéd után általában alszom egy keveset, majd folytatom a gyakorlást estig. Nem nagyon szoktam szünetet tartani, szeretek egyben sokat gyakorolni, hogy utána több időm legyen. Általában egy-másfél óránként szoktam darabot váltani, ezáltal újra és újra fel is frissülök.

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán

Langer Ágnes a Zeneakadémia művészfolyosólyán (Fotó/Forrás: Zeneakadémia / Mudra László)

- A hegedűirodalom egyik legnagyobb kihívást jelentő concertója után mi szerepel a művészi bakancslistádon?

- Az a jó ebben a hangszerben, hogy óriási az irodalma, rengeteg mű közül lehet választani. Nemcsak szóló, de kamara vagy versenyművek tekintetében is szinte végtelen lehetőség áll rendelkezésünkre. Az elkövetkezendő pár évben talán a legfőbb célkitűzésem, hogy bővítsem a repertoáromat. A zenét és a zenélés minden formáját nagyon szeretem:

ugyanannyira élvezem, ha szólistaként egy zenekarral a hátam mögött állhatok a színpadon, mint ha taníthatok, különösen szeretem a kamarazenét.

Annak örülnék a legjobban, ha minél többféle dolgot csinálhatnék, így bárhogy is alakul az életem, ha zenével foglalkozhatok, boldog leszek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Megütközéssel fogadta Bolyki György állításait a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Liszt Ferenc Kamarazenekar egyelőre nem kíván érdemben reagálni Bolyki György lapunknak tett kijelentéseire, ám jelezték, megütközéssel fogadták az interjúban szereplő, a valóságnak nem megfelelő állításokat.
Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.
Vizuál

A nap, amikor Charlie Chaplin 20. lett a Chaplin-hasonmás versenyen

Igaz, vagy csupán legenda – nem tudni. Mindenesetre az alábbi történet olyan, mintha Charlie Chaplin rendezte volna.
Klasszikus

Komolyzene szól a budapesti szórakozóhelyeken

A zene éjszakáján, november 16-án este hat órától éjfélig nyolc frekventált szórakozóhelyen hallhatunk ingyenes komolyzenei koncerteket. A fellépők között találjuk a Budapesti Fesztiválzenekar zenészeit és Fischer Annie-ösztöndíjas muzsikusokat is.
Vizuál

Vecsei H. Miklós: „Nagyon remélem, hogy a Szép csendben bátorságot ad” 

„Végre egy gondolat, ami nem bűnöst és vádlottat hirdet, hanem a viszonyok teljes újragondolását” - mondja Vecsei H. Miklós a Szép csendben című új magyar filmről, amelyből egy nappal a bemutató előtt több filmrészlet is felkerült a netre. Mutatjuk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így érdemes zenét hallgatni Steve Reich szerint

A neves minimalista zeneszerző szerint olyan zenét érdemes írni, amely a székhez szegez, és a hallgatót semmi más nem érdekli, csak ami megszólal.
Klasszikus ajánló

„És ha az ember él, akkor még mindig történhetik valami.”

Szerb Antal klasszikus regénye ihlette az idei kamara.hu műsorát, amelyen Bachtól Brahmson, Liszten át Kurtágig kalandozunk olyan kiváló zenészekkel, mint Várjon Dénes, Simon Izabella, Rohmann Ditta, Kolonits Klára és Keller András.
Klasszikus hír

Mozart-figurát dob piacra a Playmobil

A minizeneszerzőt – amelyhez hegedű és vonó is jár – a salzburgi Mozarteum alapítvánnyal közösen mutatta be a játékgyártó.
Klasszikus hír

Decembertől lehet jelentkezni a Fehér Ilona hegedűversenyre

Meghirdették a jövő évi Fesztivál Akadémia Budapesthez kapcsolódó Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt. A versenyre 20 év alatti fiatal hegedűsök jelentkezését várják február 15-ig. A jelentkezők két korcsoportban nemzetközi zsűri előtt mérhetik össze tudásukat július 8. és 19. között a Budai Vigadóban. A nemzetközi zsűri elnöke idén is a világhírű hegedűművész, Shlomo Mintz lesz.
Klasszikus interjú

Húszévesen már fesztivált alapított: Balog Alexandra

November 16-án szombaton mutatkozik be a Budapest Music Centerben szólistaként a Londonban diplomázó Balog Alexandra, aki alig 20 évesen alapította meg a Bozsoki Zenei Fesztivált és nemzetközi Nyári Akadémiát. Beethoven, Schubert és Kecskés D. Balázs művei hangoznak fel.