„Gyakorló kamarazenészként az identitásomat erőteljesen meghatározza a csapatjátékos attitűd. A Korossy Kvartettben második hegedűsként azt élvezem a leginkább, hogy különböző viselkedések között gyorsan és rugalmasan kell váltani: ha kell, előtérbe kell lépni, máskor pedig háttérbe vonulva támogatni az épp a témát játszó társat. Pont, mint egy jól működő párkapcsolatban, családban.
A szólókoncert abban jelent kihívást számomra, hogy ott a figyelem végig rám összpontosul, és csak az történik meg, amit egyedül, önállóan létrehozok.
Lényegében magadat kell inspirálni a művek által” – vallott az est támasztotta kihívásokról Osztrosits Éva.
A Junior Príma és Kocsis Zoltán-díjas hegedűművész, a Bartók Világverseny vonósnégyes kategóriájának különdíjasa, a Weiner Leó Országos Kamarazene Verseny szonáta kategóriájának nyertese, a Zathureczky Hegedűverseny győztese tanárként is dolgozik, innen ered a koncert koncepciója. „Telemann-fantáziákat is tanítok a növendékeimnek, és közben fedeztem fel ennek a különleges zenei világnak a sokszínűségét. Így következett az ötlet, hogy ezek a művek adják majd a koncert alapját – ötöt fogok eljátszani a tizenkét fantáziából –, mivel játszani és hallgatni is öröm őket. Közéjük pedig kortárs műveket illesztek, amelyek erős kontrasztot alkotnak majd a barokk zenével.”
Tornyai Péter Stolperstein című alkotása a holokauszt áldozatainak állít emléket – erre utal a cím is, ami magyarul botlatókövet jelent, a járdába süllyesztett kis emléktáblát. Balogh Máté darabja, az Oscar Speech is utal a keletkezés körülményeire, a szerző a hegedűművész Varga Oskarnak dedikálta azt. A körülbelül ötperces művek mindegyike jól jellemzi szerzője zenei világát – meséli az előadó –, előbbiben egyfajta törékenység jelenik meg, és egy Bach-idézet kapcsolja a kulturális hagyományhoz, míg utóbbi karakterét az emberi beszéd hanglejtése határozza meg. Elhangzik még Kurtág György Jelek, játékok és üzenetek című kompozíciójából is öt darab, egyfajta új ciklussá szervezve.
A koncert különlegessége, hogy először hallható Illés Márton Én-kör IV című alkotása, amely egy 2023-as művének átdolgozott változata. Így mondhatjuk, hogy az Európa-szerte keresett sztárzeneszerző, akitől már a Berlini Filharmonikusok is rendelt darabot, következő ősbemutatójára a MáraiKultban tartott koncerten kerül sor. Osztrosits Éva elmondta, a mű előadása speciális technikai kihívást jelent, mivel abban főleg zajok és effektek, alternatív játékmódok szerepelnek.
Két órán keresztül foglalkoztunk Mártonnal ezzel a rövid darabbal, hogy a recsegések és a megfelelő effektek ne csak véletlenszerűen szólaljanak meg, hanem pontosan, kidolgozva
– avat be a részletekbe.
A klasszikus és kortárs művek vegyítése nemzetközi szinten is népszerű koncepció, amelynek elvi és praktikus okai is vannak. „Azt szerettem volna, hogy nagyon különböző világú szerzők művei szólaljanak meg a koncerten. Szeretek kortárs zenét játszani, együtt gondolkodni az alkotókkal, és azt remélem, hogy a közönség is kapcsolószerűen tud majd váltani a különböző típusú zenék befogadásakor.
A tervek szerint taps nélkül menne le az egész műsor, mintegy átfolyunk a barokk zenéből a kortársba és vissza.
Izgalmasnak tartom, hogyan hat egymásra oda-vissza a régi és az új zene. Bízom benne, hogy a koncert iránt olyanok is érdeklődnek majd, akik elkötelezett kortárszene fogyasztók, de olyanok is, akik kifejezetten a klasszikus zene befogadására tették le a voksukat. Hiszek abban, hogy a másféle gondolkodásmódok és kifejezési formák megismerése által mindannyian sokkal gazdagabbá válunk” – magyarázza Osztrosits Éva, aki az est végén meg is osztja majd a gondolatait művekről a házigazda Liber Endre népzenész, producerrel, és persze a közönséggel.
Osztrosits Éva hegedűművész koncertje
április 3. 19:00, MáraiKult (1013 Budapest, Krisztina tér 1.)
További részletek itt érhetők el. >>>
Fejléckép: Osztrosits Éva (fotó: Szűcs Ágnes)