Klasszikus

Barokk mesterek a Zeneakadémián

2015.11.13. 16:53
Ajánlom
November 26-án az ezredforduló egyik legjelentősebb barokk hegedűse, Rachel Podger ad koncertet a Zeneakadémia Nagytermében.

Bár Rachel Podger neve sokak számára ismeretlenül cseng Magyarországon, az ezredforduló egyik legjelentősebb barokk hegedűséről és legkitűnőbb Bach-előadójáról van szó. A Guildhall School of Music növendéke volt, jelenleg az intézmény barokk hegedű professzora, de tanít a londoni és a koppenhágai Királyi Zeneakadémián is. Alapítója volt több neves historikus együttesnek (Florilegium, The Palladium Ensemble), és koncertmesterként működött évekig a Gabrieli Consort and Playersnél, illetve az English Conertnél. 2004 óta pedig a Felvilágosodás Korának Zenekarát vezeti többedmagával – Zeneakadémián is ez utóbbi együttessel lép fel novemberben.

Rachel Podger

Rachel Podger (Fotó/Forrás: Jonas-Sacks)

Az 1986-ban alakult Felvilágosodás Korának Zenekarának már a kezdetekor sem feleltek meg a historikus előadói gyakorlat addigra kissé sablonossá merevedett struktúrái: nem akartak egyetlen, többé-kevésbé zenekar- és iskolaépítő dirigens irányítása alatt játszani, és műsorválasztásaikat sem kívánták a legszűkebb értelemben vett régizenei repertoár lehetőségeire korlátozni. Ennél foga, bár korhű hangszereken játszanak, programjaikat széles zenetörténeti spektrumból válogatják össze, olyan fantasztikus karmesterlegendák irányításával, mint Sir Mark Elder, Fischer Iván, Vladimir Jurowski és Sir Simon Rattle. Rachel Podgerrel közös hangversenyüket a barokk zene négy kiválóságának, Johann Sebastian Bachnak, Antonio Vivaldinak, Johann Georg Pisendelnekés Georg Philipp Telemann-nak szentelik.

Johann Sebastian Bach első zenei élményeinek egyike minden bizonnyal édesapja hegedűjének hangja volt, sőt ő maga is hegedűsként töltötte be első hivatalos posztját a weimari Hofkapelle együttesében. Bár számos műve esetében nehéz pontos keletkezési időpontot megjelölni, feltehető, hogy E-dúr hegedűversenye is ehhez a városhoz köthető. Hasonlóképpen bizonytalan a rendkívül gyakran játszott d-moll kettsőverseny datálása is: jóllehet több érv szól kötheni születése mellett, előadási adatokat csak Lipcséből ismerünk 1730-31 tájáról. Sőt ami azt illeti, a számtalan átiratot inspiráló, nevezetes chaconne-nal záruló d-moll partita (BWV 1004) sem dicsekedhet egyértelműen meghatározható keletkezési időponttal: jóllehet a hegedűszonáták és -partiták ciklusa kétségkívül a kötheni évek termését gazdagítja, világos jelek tanúskodnak róla, hogy Bach már második weimari megbízatása idején is foglalkozott e művekkel.

Vivaldi op. 3-as számmal napvilágot látott, L'estroarmonico című gyűjteménye a 18. század legnagyobb hatású, legnépszerűbb versenymű-sorozatainak egyike. Az 1711-ben komponált ciklus változatosan összeállított hangszercsoportokat alkalmaz: második, g-moll darabja például két hegedűt és egy csellót foglalkoztat a vonósegyüttes mellett. A sorozatot ugyanúgy az amszterdami Roger jelentette meg nyomtatásban, ahogyan néhány évvel később az op. 4-es, Lastravaganzának nevezett ciklust is. Amint az Estroarmonico, úgy a Stravaganza is tizenkét versenyműből áll, igaz, ez utóbbiak kivétel nélkül szólóhegedűre készültek. Sokszínűségüket ugyanis nem annyira az apparátus, mint inkább a címben jelzett szabad, már-már extravagáns zenei invenció biztosítja.

Georg Philipp Telemann korának legnépszerűbb és jelenlegi ismereteink szerint messze legtermékenyebb zeneszerzője volt – közel háromezer kompozícióját tartjuk számon, és korántsem lehetünk biztosak benne, hogy ez a szám végleges. 1715 körül keletkezett G-dúr versenyművének (TWV 40:201) hangszer-összeállítása igen különleges és ritka: négy hegedű kap benne szólószerepet.

Bár Johann Georg Pisendel neve alighanem kevésbé ismerős napjaink közönsége számára, mint Baché, Vivaldié vagy épp Telemanné, a koncert programján szereplő másik három komponista mindegyike ismerte és elismerte előadó- és alkotóművészei képességeit. G-moll hegedűversenye alig néhány művet számláló, de zeneileg annál izgalmasabb életművének jellegzetes darabja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Vizuál

Catherine Deneuve és Gérard Depardieu új filmjeivel jön a Frankofón Filmnapok

Online rendezik meg a 11. Frankofón Filmnapokat április 22. és május 2. között. A tíz napon át látható válogatásban nyolc olyan játékfilm kapott helyet, amellyel a magyar közönség először találkozhat.
Vizuál

Hartung Dávid és Réder György is a legjobb operatőrök között

Hat kategóriában adták át Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Verseny díjait szombat este a Pesti Vigadóban. A közönség a Facebookon nézhette élőben a rendezvényt.
Plusz

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.