Klasszikus

Barokk stílusra tér át a Budapesti Fesztiválzenekar?

2011.09.28. 08:14
Ajánlom
A válasz egyértelműen: nem. Egyszerűen csak új sorozatot indítanak Barokk estek címmel, melynek egyik próbáján a Fidelio kamerája is ott volt.

Körner Tamás, a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) igazgatója történelmi napnak tekinti a zenekar tagjaiból alakult, korabeli hangszereken játszó barokk együttes bemutatkozását október 1-jén, mert bár eddig is voltak kísérletek a historikus terület meghódítására, véleménye szerint ez a mostani hangverseny igazi áttörést hoz majd. Fischer Iván összefoglalója szerint "A 'régi zene' és a 'régi hangszerek' fogalma nemsokára érvényét veszti, hiszen Monteverdi, vagy Bach mellett egyre régibb zenét játszunk akkor is, ha Mahlert vagy Bartókot adunk elő. Ugyanígy a 'régi' hangszerek mellett a több mint 100 éve rögződött 'modern' hangszerek se nevezhetők már sokáig újaknak.  Néhány évtized múlva el fognak mosódni ezek a határok és a 'modern' szimfonikus zenekar, amely Strauss es Mahler kora óta alig változott, már nem lesz modernnek tekinthető.

Milyen lesz tehát a jövő zenekara? A Budapesti Fesztiválzenekar a világ egyik legújítóbb zenekara, amely élen jár a szimfonikus zenekar műfajának alakításában. Ennek egyik fontos eleme, hogy a jövő zenekara befogadja es integrálja mindazokat az előadói hagyományokat, amelyek a huszadik század folyamán kialakultak. A jövő zenekara a múlt különböző korszakait az azoknak legmegfelelőbb módon és eszközökkel fogja megszólaltatni."

A Barokk esték szakmai vezetője és karmestere az a Reinhard Göbel lesz, aki 1973-ban megalapította és 33 éven át koncertmesterként vezette a világhírű Ensemble Musica Antiqua Kölnt. Jelenleg karmesterséggel és a modern zenekarok, modern hangszereken való, régizene-játszásának elősegítésével is foglalkozik.

Budapesten más feladata lesz, hiszen korhű hangszereken, korhű előadáson dolgozik jelenleg is a zenekari tagokkal. Göbel már hetekkel ezelőtt elkezdte a munkát a muzsikusokkal, mert bár látszólag nincs nagy különbség a régebbi és modern hangszerek között, de az a pár nüansz meghatározó. "Elsősorban a technikai részletek kidolgozásán dolgozunk, a hangszerkezelés speciális mozzanatait kell most elsajátítani. Szeretném átadni a Fesztiválzenekar zenészeinek azt a harminc éves tapasztalatot, amit az Ensemble Musica Antiqua Kölnben szereztem. A barokk játékmód egy teljesen új vidék, amit viszonylag rövid idő alatt kell meghódítania a zenekarnak." Az együttes hat első, hat második hegedűből, három brácsából, két csellóból és egy nagybőgőből valamint fúvósokból áll. "A zenekar mérete a 18. századi együttesekhez képest luxus méretű, hiszen ekkora nagyságú zenekarral akkoriban csak Mannheim, London és Párizs rendelkezett" - fogalmazott Reinhard Göbel. Az október 1-jei koncert műsorát a La tempesta című ária is színesíti, amelyet Franco Fagioli, a historikus előadásmód nemzetközi szaktekintélye fog megszólaltatni, Sigrid T'Hooft gesztika-koreográfiájával.

Az idei évadban két barokk koncert szerepel a Fesztiválzenekar műsorán és a jövőben sem növelik ezt a számot. „A BFZ nem válik barokk zenekarrá a későbbiekben sem, de szeretnénk az energiáinkat jól beosztva ennek a stílusnak is méltó teret adni" - fogalmazott Körner Tamás a Fidelio.hu kérdésére válaszolva.

Az alábbi videón az október 1-jei koncert próbájába is bepillanthatunk.

 

Budapesti Fesztiválzenekar 

2011. október 1. 19:45

Olasz Kultúrintézet 

Km.: Franco Fagioli (ének)

A Bach család
Bach: III., D-dúr zenekari szvit
W. Fr. Bach: d-moll Adagio és fúga vonósokra és két fuvolára, F.65; -moll szimfónia vonósokra és basszus continuóra 
J. Chr. Bach: La tempesta - kantáta énekhangra, két fuvolára, két oboára, két kürtre, vonósokra és basszus continuóra
C. Ph. E. Bach: e-moll szimfónia vonósokra és basszus continuóra, H 653, Wq 178; D-dúr szimfónia, Wq 176, H 651

Barokk estek
Jegyár: 3400, 4200, 6000, 10000 Ft

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Zenés színház

„Káros az elitizmus” – interjú Philipp Györggyel

Philipp György a zenés színházi élet megkerülhetetlen kakukktojása. Formabontó és gondolatokat provokáló előadásaival a partvonalról céloz a dolgok közepébe. Karmester, énekes és rendező. Októberben az Artus társulattal készült Minden (is) című produkciójához zeneszerzőként járult hozzá.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.