Klasszikus

Barokkból jazz vagy jazzből barokk?

2017.02.16. 11:25
Ajánlom
El tudja képzelni, hogy mit kezdhet egymással egy igencsak sajátos stílusú jazz zongorista, valamint egy nemzetközi szinten elismert régizene együttes? Ha nem, akkor ma este mindenképp a Zeneakadémián a helye.

Szokták mondani szakmai körökben, hogy tulajdonképpen Johann Sebastian Bach volt az, aki először használta az összes szeptimakkordot (elnézést a szakzsargonért), amely „hagyományt” később teljes pompájában igazából csak a jazz folytatott. De a műfajok közti hasonlóság leginkább az improvizáció gyakorlatában érhető tetten, amelynek alapjául tulajdonképpen mindkét műfajban egy harmóniai vázon alapszik a rögtönzés, és akár azt is mondhatjuk, hogy a jazz akkordok, amikre improvizál a művész, valójában hasonló funkciót mutatnak, mint a barokkban a számozott basszus, amely felett az előadó kidolgozza a többi szólamot.

Holland Baroque

Holland Baroque (Fotó/Forrás: Wouter Jansen)

De hogy pontosan mi fog zajlani 19:30-tól a Zeneakadémia nagytermében, azt nem tudhatjuk. Egy biztos, a lengyel zongoristafenomén, a kortárs jazz fenegyereke, Leszek Możdżer ragyogó, poétikus játéka minden bizonnyal kiragadja a hallgatót a mindennapok szürkeségéből. Możdżer viszonylag csak későn, tizennyolc évesen váltott a klasszikus műfajról a jazzre, pedig már ötéves korától tanult zongorázni. Alig pár éven belül az egyik legegyénibb hangú jazz muzsikussá vált, aki azóta a legnagyobb zenészekkel léphetett színpadra tulajdonképpen a legkülönbözőbb műfajokban. Több mint száz lemezt rögzített már, amelyek közül különlegességként kiemelkedik 2009-es albuma, amelyen Chopin-művekre improvizál, így ezek után különösen nem csodálkozhatunk, hogy klasszikus vizekre is evez időnként.

Ráadásul a Holland Baroque az egyik legnyitottabb régizenét játszó együttes a historikus színtéren, akiket már 2014 őszén hallhatott a budapesti közönség, amikor is Bach Brandenburgi versenyeinek nagy részét játszották el. Gyakran fellépnek különböző szólistákkal és nem félnek az új találkozásoktól, hiszen korábban már Eric Vloeimans jazz trombitással is felléptek, mert amint vallják, fontos, hogy a múlt zenéjét elhozzák a jelenbe. Honlapjukon található holland nyelvű bemutatkozásuk végén ezt olvashatjuk: „Barok is nu”, azaz a barokk most van.

A koncert után a Zeneakadémia Kóda című pódiumbeszélgetés-sorozata keretében Mona Dániel zenetörténész beszélget majd Leszek Możdżerrel, valamint a Holland Baroque continuo-játékosával, Tineke Steenbrinkkel és koncertmesterével, Judith Steenbrinkkel.  

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Klasszikus

"Tartozunk Bartóknak és Kodálynak" – Rohmann Ditta és a Söndörgő a Kult50-ben

Indul a Kult50 videósorozata! Hetente két alkalommal jelentkezünk videóval, melyekben párosával mutatjuk be az idei Kult50 szereplőit. Az első részben Rohmann Ditta csellóművészt és Eredics Benjamint, a délszláv népzenét játszó Söndörgő zenekar egyik tagját ültettük le beszélgetni, akik korábban soha nem találkoztak személyesen.
Klasszikus

Balogh Eszter: „Nem nyerni akartam, hanem hatni a közönségre!”

Elsöprő győzelmet aratott a londoni Hӓndel Énekversenyen Balogh Eszter mezzoszoprán. Megosztotta velünk a megmérettetésen szerzett tapasztalatait, gondolatait az opera szerepéről napjainkban, és azt is elárulta, hogy mi a célja az énekléssel.
Klasszikus

Túlélte a Notre Dame orgonája, de nem tudjuk, meg fog-e szólalni

A hangszerben három-négy évszázad orgonaépítői tapasztalata egyesült, különlegessége éppen a korában rejlett. Szívfájdító belegondolni, hogy lehet, soha nem fog megszólalni.
Plusz

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.
Klasszikus ütőhangszer

Ütőhangszeres szakmai nap és konferencia Szegeden

2019. október 5-én hiánypótló és nagyszabású ütőhangszeres rendezvénynek ad otthont Szeged.
Klasszikus hír

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.
Klasszikus ajánló

Grúzia egy estére Budapestre költözik

Az Ignis Fatuus Kamaraegyüttes előadásában egy nem túl távoli, de itthon kevéssé ismert ország zenéje szólal meg április 26-án az Ádám Jenő Zeneiskola Kamaratermében este héttől.