Klasszikus

"Bartók a híd" - hamarosan indul a Bartók Világverseny és Fesztivál

2017.09.07. 13:56
Ajánlom
A Zeneakadémia Bartók-versenye több mint zenei verseny: tudományos esemény és a széles közönséget megszólító fesztivál is egyben. A világhírű zeneszerző születésének 135. évfordulójára rendezett nagyszabású eseményről Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora árult el részleteket.

- Honnan származik az ötlet, hogy egy új Bartók-versenyt alapítson a Zeneakadémia?

Vigh Andrea

Vigh Andrea (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / Zeneakadémia)

- Számos kisebb-nagyobb zenei verseny létezik a világon – és Magyarországon is –, amely Bartók Béla nevét viseli, vagyis a mi esetünkben semmi esetre sem Bartók neve jelenti az újdonságot. 

Ami ezt a versenyt kiemeli a zenei versenyek mezőnyéből, az sajátos felépítésének, nemzetközi hatósugarának, és a Zeneakadémia bartóki kötődésének köszönhető.

 A tavalyi Bartók-év során merült fel a gondolat, hogy a Zeneakadémiára és a Zenetudományi Intézet Bartók Archívumára támaszkodva hozzunk létre egy olyan nemzetközi zenei versenyt és fesztivált, amely a fiatal muzsikusok számára éppúgy fontos hagyományt teremthet, mint a nagyközönségnek, s ha szabad nagy szavakat használni: az egész országnak. Hiszen nincsen Bartóknál jelentősebb kulturális kincsünk. Bárhol elhangzik Bartók neve zenész körökben, ismerik, műveinek egy része a 20. századi repertoár leggyakrabban játszott számai közé tartozik a világ valamennyi hangversenytermében, ugyanakkor Magyarország, Budapest, a Zeneakadémia jelentik a gyökereit. És egészen másként, mint például a Zeneakadémiát megalapító Lisztnek. Mert bár Liszt magyarnak vallotta magát, valójában világpolgár volt, aki élete utolsó szakaszában három helyszínen élt, Rómában, Weimarban és Budapesten, korábban Párizs számított az otthonának, így joggal érzik ma a magukénak különböző nemzetek (a németek és a franciák éppúgy, mint mi, magyarok). Bartók Magyarországot csak fizikailag hagyta el, lélekben soha.

És az a csodálatos Bartókban, hogy bár a gyökerei mélyen magyarok, művészete mégis az egész világra hat.

Bartók a híd, amely összeköti Magyarországot a nagyvilággal. Ennek szeretne formát adni a Bartók Világverseny és Fesztivál.

- A verseny felépítése miben különbözik más versenyekétől?

- A mi esetünkben nem egy évről évre megrendezett, egyszerű hangszeres versenyről van szó, amelyet mindig ugyanabban a kategóriában hirdetnek meg. Mi hatéves periódusban gondolkodunk, a versenyprogram mindig Bartókot állítja a középpontba. Elsőként hegedűsöknek hirdettük meg, majd a zongoristák következnek, végül a kamarazenei formációk, hogy aztán újra a hegedűsökre kerüljön a sor, és így tovább. A közbülső években a tervek szerint zeneszerzőversenyt írunk ki, mégpedig úgy, hogy a győztes darabok az azt követő hangszeres verseny kiírásában is szerepeljenek.

Nézze meg a fesztivál díjnyertes imázsfilmjét!

A versenyhez minden alkalommal kísérőprogramok gazdag kínálata társul, és nemzetközi zenetudományi szimpóziumot is szervezünk Bartókhoz kapcsolódóan. Bár a Zeneakadémia a szervező és a lebonyolító, partnerünk a Zenetudományi Intézet és a Bartók Emlékház, 2019-től pedig a Művészetek Palotája és a Nemzeti Filharmonikusok is betársulnak. Erről még Kocsis Zoltánnal is tárgyaltunk, aki minden szempontból támogatta a verseny koncepcióját. 2019-ben már az eredeti tervnek megfelelően kora tavaszra, március végére fog kerülni a verseny időpontja, Bartók születésnapjához közel. Az első alkalommal az idő rövidsége miatt toltuk el fél évvel a versenyt, hogy a meghirdetés és a lebonyolítás között megfelelő ideje legyen a fiataloknak a felkészülésre. A verseny fesztiváljellege azt a célt kívánja szolgálni, hogy Bartók ne puszta ikon legyen, hanem velünk éljen, közelebb hozzuk őt a közönséghez, megismerjük az egyedülálló zeneszerzőt, tanárt, zongoraművészt és népzenekutatót, a rendkívüli morális tartással rendelkező embert.

Budapesti városnéző túra Bartókkal

Kapcsolódó

Budapesti városnéző túra Bartókkal

A Zeneakadémia által szervezett Bartók Világverseny és Fesztiválra 23 ország 65 hegedűse jelentkezett. A verseny zsűrije nemzetközi kiválóságokból áll, elnöke a világhírű olasz hegedűművész, Salvatore Accardo. A nyitónap különlegessége a Bartók Budapestje városnéző túra.

- Az elsőként hegedűsök számára meghirdetett verseny programja mennyiben tér el más hegedűversenyekétől?

- Nemzetközi hegedűversenyek programjában Bartók nem játszik ennyire központi szerepet. Fontosnak tartottuk, hogy a fiatal muzsikusok minél mélyebben megismerkedjenek Bartók életművével, mert bár néhány műve nagyon népszerű, bizonyos darabjai – különböző okokból, például rendkívüli technikai nehézségeik miatt – nem szerepelnek a muzsikusok repertoárján. A verseny most lehetőséget kínál arra, hogy a fiatal hegedűsök a nagynevű nemzetközi zsűri előtt különleges Bartók-művekkel mutatkozzanak be.

Ők jutottak be a Bartók Világverseny és Fesztivál élő fordulóiba

Kapcsolódó

Ők jutottak be a Bartók Világverseny és Fesztivál élő fordulóiba

Négy földrész huszonhárom országának hatvanöt képviselője állhat a Zeneakadémia színpadára ősszel, a zsűriben hazai és külföldi zenészek és szakemberek.

- Mennyire fontos egy fiatal zenész számára a versenygyőzelem?

- Sok versenygyőztest ismerünk, akiből végül nem lett világsztár, és megfordítva: sok olyan világsztár van – és lesz –, akit nem valamilyen versenygyőzelem indít el a pályán. Vagyis

önmagában az, hogy valaki elnyer egy fődíjat, még nem biztosíték arra, hogy beindul a karrierje.

Azt is tudjuk, hogy a versenyszituáció rengeteg feszültséggel jár, de bármennyi „vér és könny” hullik egy ilyen megmérettetésen, a fiatalok – én legalábbis úgy látom – szeretik kipróbálni magukat, fontosnak tartják, hogy megfeleljenek a saját elvárásaiknak, a tanáraiknak, a zsűrinek. Nagy öröm számunkra, hogy igazán jelentős zsűri állt össze: a magyar kollégák, és a külföldi művészek egyaránt a világ élvonalát képviselik, s fontosnak tartom, hogy különböző iskolákból, illetve különböző földrészekről érkeznek, ami jelzi, hogy Bartók valóban univerzális alkotó. Művészetének gyökerei Kelet-Európában találhatók, de zenei nyelvét a világ minden táján megértik. Önmagában üzenetértékű, hogy

Bartók nevét hallva a felkért zsűritagok azonnal igent mondtak.

De Bartók neve és a Zeneakadémia, mint helyszín a magyar versenyzők számára is különösen fontos. Az előválogatáson nyolc jelenlegi vagy volt diákunk jutott át, és úgy gondolom, hogy számukra egy efféle megmérettetés kissé ahhoz hasonlít, mint egy sportcsapatnak egy hazai pályán zajló meccs. Rendkívül inspiráló a közeg, az a tény, hogy ezek között a falak között tanított Bartók, ugyanazon a lépcsőn ment fel a termébe tanítani, amelyen nap, mint nap a növendékek is járnak, hogy ezen a pódiumon, a Nagyteremben adta utolsó magyarországi koncertjét, hogy bármelyik sarokba húzódunk is az épületben, ott van Bartók szellemisége, ott van a bartóki zene lelke.

Forrás: Zeneakadémia

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.
Klasszikus hír

Február 10-ig lehet jelentkezni a Virtuózokba

2022-ben öt ország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország és Szlovénia fiatal művészei mérkőzhetnek meg a nemzetközi sztárokból álló szuperzsűri és a televíziónézők előtt.
Klasszikus magazin

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Klasszikus ajánló

Versenyművet ihletett az Oscar-díjas filmzene

A Pannon Filharmonikusok a tőle megszokott lendülettel, különleges zenetörténeti érdekességgel indítja az új évet a Müpában közönségének. A január 28-án pénteken, 19.30-tól felhangzó műsor egyik főszereplője „a vörös hegedű”, amelyet a káprázatos Elina Vähälä hegedűművésznő szólaltat meg.
Klasszikus gyász

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.