A Danubia Zenekar által életre hívott rendhagyó koncertsorozat egészen új oldalról mutatja be Bartók Béla munkásságát, sokoldalúságát. A három alkalomból álló sorozaton Bartók három lelki aspektusa kerül fókuszba: a Férfi, a Női és a nemek feletti, Angyal-princípium – a sorozat részei is ezeket a címeket kapták. Az elhangzó művek értelmezéséhez Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepedagógus, az est házigazdájának lebilincselő történetei adnak útmutatást a közönségnek.
A koncerteken a szerző zenekari művei mellett ismert és kevésbé ismert kamaraművek is elhangzanak olyan művészek részvételével, mint Balogh Ádám (zongora), a Szent Efrém Férfikar, Szokolay Ádám (zongora), Schöck Atala (mezzoszoprán), Bodor János (hegedű) és a Nyíregyházi Cantemus Kórus Pro Musica Leánykara. Vendégük lesz a színpadon két ifjú hegedűs szólista, Berec Laura és Kelemen Gáspár. A sorozat nyitóestjét Dobszay-Meskó Ilona, a további esteket Szabó Soma, valamint a Zenekar művészeti vezetője, Hámori Máté vezényli.
A sorozat nyitókoncertje február 4-én és 5-én a férfiasságról, a férfi-lélekről szól: Balogh Ádám Bartók zongoraműveiből ad ízelítőt, a Szent Efrém Férfikar a ritkán hallható Bartók-férfikarok világát mutatja be, a koncert leírásában szereplő női lélekrészként, Animaként pedig Dobszay-Meskó Ilona karmester mozgatja a zenekart.
Jung szerint a férfiak izgalmasabb része a női lélekrész, az Anima, míg a nőknél épp az Animus felelős sok zseniális és katasztrofális kanyarért az életben és az alkotásban.
Akárhogy is, Bartók férfiasságának sok oldala van: a macsó és az agresszor hang tüntető hiánya mellett tud karakteresen férfias zenét írni, férfikari művei pedig az érzékenység különleges és ritkán hallható csodavilágai.
A március 4–5-ei koncerten a női lélek kerül előtérbe. Bartók 44 duójából a két ifjú hegedűtehetségtől, Berec Laurától és Kelemen Gáspártól hallhatunk válogatást, a 27 női és egyneműkarból a Nyíregyházi Cantemus Kórus Pro Musica Leánykara ad elő, valamint Schöck Atala (mezzoszoprán) és Szokolay Ádám (zongora) előadásában elhangzik az Öt dal Ady Endre szövegeire Szabó Soma vezényletével.
Hogyan szerelmes a férfi és hogyan szeret a nő? Főhősünk egyik központi témája volt ez,
ami nem csupán halkan, de fehéren izzó magánéletéből és a központi műből, A kékszakállú herceg várából derül ki, hanem sok egyéb, énekhangra írt alkotásból is, mint ahogy nagy zeneszerzőnk szinte minden zenéjét áthatja a szemérmes érzékiség.
A Bartók-portrésorozat harmadik részeként április 8–9-én a nemek feletti, az Angyal köré építette műsorát a Zenekar. A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára mellett elhangzik Bartók I. hegedűversenye Bodor János hegedűművész közreműködésével. A rejtély – központi kellék minden nagy életműben. Amiről nem lehet beszélni, ahol az ember „Észak-fok, titok, idegenség”, ott kezdődik az örök érvény. Bartóknál ez a pillanat szinte mindig éjjel köszönt ránk, éjszaka-zenéiben nem csupán a Holdat, csillagokat, denevéreket és szellemeket halljuk, de a mögöttük elterülő végtelent is megsejtjük.
Zeneszerzőportrék – Bartók
Budapest Music Center (1093 Budapest, Mátyás u. 8.)
Férfi – Bartók portrésorozat 1.
február 4–5. 19.00 óra
Nő – Bartók portrésorozat 2.
március 4–5. 19.00
Angyal – Bartók portrésorozat 3.
április 8–9. 19.00
Fejléckép: Bodor János (fotó/forrás: Kállai-Tóth Anett / Óbudai Danubia Zenekar)