Klasszikus

Bartók, az örök kortárs – Így idézi meg a zeneszerzőt a CAFe Budapest

2020.10.06. 14:20
Ajánlom
Bartók Béla szellemisége évek óta központi szerepet kap a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon, és ez idén sem lesz másképp. Ám nemcsak a művei közül válogat az eseménysorozat, hanem általa inspirált darabok is felcsendülnek: mutatjuk!

„Csak egy dolog teszi az (...) életet még tűrhetővé: az a homályos, biztossá nem tehető sejtelem, hátha minden sorscsapás egy-egy hatalmas irányítója, fejlesztője művészetemnek, melynek közvetett vagy közvetlen befolyása nélkül ez nem lehetne olyanná, amilyennek a legmagasabb igények támasztása szerint lennie kellene” – írta a fiatal Bartók Béla 1909-ben leendő feleségének, Ziegler Mártának azzal kapcsolatban, hogyan is képzeli a személyes sorscsapások és a megszülető darabok egymáshoz való viszonyát.

A világszerte nagy hatást gyakorló zeneszerző, zongoraművész, népzenekutató és pedagógus gondolata valahol a jelenlegi rendkívüli helyzetre is rímel, hiszen

fontos, hogy ilyenkor is megtaláljuk azt a mindennapokban, ami előrevisz bennünket.

A CAFe Budapest ennek jegyében igyekszik ezekben az emberpróbáló időkben is tartalmas programokkal szolgálni, amelyek között az elmúlt évek hagyományát követve ezúttal is szép számmal akadnak majd Bartók szellemiségét megidéző események. Jó példa erre a Budapest több pontján zajló nagy sikerű világzenei programsorozat, a Budapest Ritmo (ezúttal „Piknik” kitétellel), amely rámutat: a hagyomány is lehet izgalmas, és a zene a maga univerzális nyelvén valóban mindenkit képes megszólítani.

CAFeBudapest2020_Bartok_fonograf-140518.jpg

Bartók fonográfról való lejegyzés közben, 1918 körül (Fotó/Forrás: Bartók Archívum, Budapest / CAFe Budapest)

 

A zeneszerzők új generációira is óriási hatással van

Október 9-én a tanárként is meghatározó Bartók képe sejlik fel, hiszen ezen az estén a BMC-ben az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerzőket és karmestereket támogató mentorprogramjának résztvevői mutatják be műveiket. A kiválasztott hallgatók egy évig dolgoznak Eötvös Péter és Vajda Gergely irányításával, emellett világhírű zeneszerzők mesterkurzusain fejleszthetik magukat: ezúttal George Benjamin segítette őket, akinek Three Inventions című darabját most először hallhatjuk színpadon Magyarországon.

Az 1994-ben Dél-Koreában született és Münchenben élő Hankyeol Yoon fiatal kora ellenére már számos díjjal büszkélkedhet, és a 2019/2020-as évadtól a Landestheater Mecklenburg másodkarmestere. A klasszikus zenében és a jazzben is otthonosan mozgó szicíliai Leonardo Marinóval együtt olyan, a mentorprogram időszakában írt művekkel mutatkoznak be, amelyek Bartók Béla Divertimentójának hangszer-összeállítását követik, és végül maga a Bartók-mű is felcsendül.

CAFeBudapes2020_EotvosAlapitvany_osztondijasok-140612.jpg

Hankyeol Yoon és Leonardo Marino (Fotó/Forrás: Anne-Laure Lechat és Kováts Jázon / CAFe Budapest)

Az Új Magyar Zenei Fórum rangos zeneszerzőversenyének nagyzenekari kategóriájában is Bartók volt a hívószó: a zeneszerző halálának 75. évfordulója előtt tisztelegve olyan munkákat vártak, amelyekben szerepel Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című műve első tételének fúgatémája, vagy a pályamunkát ez a fúgatéma ihlette. Október 11-én a négy legjobb méreti meg magát a Müpa Fesztivál Színházában: Dobri Dániel, Horváth Balázs, Láposi Dániel és Zarándy Ákos egy-egy ősbemutatója szólal meg a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának előadásában, Vajda Gergely vezényletével.

Bár az október 10-i kamarazenekari döntő, amelyet a BMC-ben rendeznek meg, nem kapcsolódik szorosan Bartókhoz (hiszen itt a trombitaszólista szerepeltetése volt a kikötés), bizonyos formában még itt is felbukkan: az egyik versenyző, Dargay Marcell ugyanis a RICERCAR – Hommage à Béla Bartók címet adta művének.

 

Műfajokon, téren és időn át

A Várkert Bazárban október 14-én A fából faragott királyfi elevenedik meg, azonban egy különös csavarral. Az elismert zongoraművész, Káel Norbert és zenésztársai, azaz a Jazzical Trio Bartók táncjátékából kiindulva az eredeti darab színes akkordjait és ritmikai megoldásait kötik össze a jazz elemeivel. Nem véletlen, hogy a világhírű Chick Corea is úgy vélekedik:

Bartók igazából jazz-zenész volt, aki jóval megelőzte a korát, újításait és koncepcióit szinte változtatások nélkül lehet alkalmazni a jazzben.

A rendhagyó koncerten közreműködik a rendkívül sokoldalú, nemzetközi hírű mezzoszoprán, Vizin Viktória, aki Wagner kiemelkedő női szerepei mellett Carmenként és A kékszakállú herceg várának Juditjaként is számos alkalommal aratott sikert. Szeret kísérletezni, és nem kedveli a skatulyákat. A Marie Claire-nek így nyilatkozott erről: „Nem hiszek a műfaji korlátokban. A közönség ne halljon mást, csak zenét, ne lásson mást, csak táncot, de feledkezzen bele a történetbe.”

És hogy hogyan is kell elképzelni Bartók találkozását a jazzel?

Az alábbi felvétel ad némi ízelítőt:

Borbély László és Kiss Péter zongorakoncertjén is kiemelt helyet kap Bartók, méghozzá Ligeti és Eötvös Péter műveivel kerül „kozmikus interakcióba” Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre című darabja. A két művész szólistaként, kamarazenészként és nagyzenekari koncertek közreműködőjeként egyaránt aktív, azonban ez lesz az első alkalom, hogy zongoraduóban zenélnek együtt. A fesztivál további kamarazenei ínyencségeiről itt írtunk bővebben.

A fesztivál többi programjáról a www.cafebudapestfest.hu oldalon találhatók információk, a cafebudapestfest.blog.hu pedig érdekességekkel, kulisszatitkokkal, zenei listákkal és a fesztivál fellépőinek időkapszuláival készül az október 9-én startoló 29. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválra.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Bartók Béla (forrás: Keystone / Getty Images / CAFe Budapest)

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Kapcsolódó

Nő a kreativitás – női történetek a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon

Nincs hiány ikonikus nőalakokban és női történetekben a fesztivál idei programkínálatában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Nem a szokásos nemzeti ünnep – Tízezres tömeg ment utcára a független Színművészetiért

Háborút nem vívtak, de seregüket felvonultatták a színművészetisek. Hol klasszik tüntetés, hol ’56-ra emlékező előadás volt az ünnepnapra hirdetett megmozdulás, amin több mint tízezren vehettek részt.
Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Vizuál

Hatvan éve eltűnt festményt ismert fel szomszédai nappalijában a Met egyik látogatója

Jacob Lawrence sorozatából öt kép hiányzott, ebből kettőnek, köztük a most előkerült darabnak, csupán a címe volt ismert.
Zenés színház

Eladta alapítója portréját a londoni Királyi Operaház, hogy túlélje a járványt

A képet David Hockney, az egyik legkeresetebb élő művész készítette még a hetvenes években. Értékét az is növeli, hogy Hockney alig fest felkérésre. A portrét követően harminc évig nem vállalt hasonló megbízást.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.