Klasszikus

Bartók bűvöletében

2002.09.20. 00:00
Ajánlom
Kokas Katalin nyerte a budapesti Szigeti József nemzetközi hegedűversenyt

A hétfő esti zeneakadémiai gálahangversennyel és díjkiosztó ünnepséggel véget ért a budapesti Szigeti József nemzetközi hegedűverseny, amely magyar győzelmet hozott: az I. díjat és a vele járó ötezer dolláros pénzjutalmat a zsűri Kokas Katalinnak ítélte. A huszonhárom esztendős hegedűművész, aki néhány hónapja diplomázott a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Perényi Eszter növendékeként, a döntőben és a gálán Bartók Béla 2. hegedűversenyét játszotta nagy sikerrel a Matáv-zenekar élén, Ligeti András vezényletével.

Az 1948-ban elindított Szigeti József verseny történetében második alkalommal fordult elő, hogy magyar hegedűs nyert, ez először Szederkényi Nándornak sikerült 1979-ben. Volt viszont több díjazott versenyzőnk, 1973-ban Barta Mihály és Bálint Mária, 1979-ben Falvay Attila és Stuller Gyula, legutóbb pedig, öt évvel ezelőtt, 1997-ben, Kelemen Barnabás és András Tamás. Most a második helyezett a japán Ono Akiko lett, aki Európában, az angol Yehudi Menuhin Schoolban és a bécsi zeneakadémián tanult, a harmadik díjat pedig a francia Julien Dieudegard kapta, aki Párizsban, Dallasban és Lyonban képezte magát.

A háromfordulós versenyről a kilenctagú zsűri elnökét, Kiss András Bach- és Liszt-díjas hegedűművészt, a Zeneakadémia tanszékvezető egyetemi tanárát kérdeztük.

- Milyen rangja van a Szigeti-versenynek?

- Szerte a világon évente több mint száz nemzetközi hegedűversenyt rendeznek, a három legrangosabb talán a lipcsei Bach-, a párizsi Jacques Tibeaud- és a brüsszeli Erzsébet királynő verseny. Ami megkülönbözteti őket egymástól, az elsősorban a díjazásuk és a profiljuk. Nyilvánvaló, hogy a Bach-verseny egészen más technikai és zenei felkészültséget igényel, mint például a genovai Paganini-vetélkedő. Ami pedig a díjakat illeti, például a hannoveri Joachim József-verseny első díja ötvenezer német márka, de a poznani Wieniawski-viadalon is hasonlóan magasak a jutalmak. Ott a hatodik helyezettnek jár annyi pénz, mint nálunk a győztesnek. Ez is befolyásolja egy verseny népszerűségét. Ennek ellenére a magyar vonóshagyományoknak, a magyar hegedűiskola és a Zeneakadémia hírnevének köszönhetően a Szigeti-verseny erkölcsileg mindenképpen előkelő helyet foglal el a világ hegedűs viadalainak rangsorában. Igaz, hogy a mintegy félszáz jelentkezőből végül csak harmincan jöttek el, de összehasonlításban más versenyekkel meg lehetünk elégedve ezzel a létszámmal.

- Sokan riasztóan nehéznek tartják a kötelező programot. Az egyik zsűritag egyenesen úgy fogalmazott, hogy a Szigeti elődöntője a világ versenyeinek legnehezebb első fordulója. Kokas Katalin is azt vallotta, hogy az első fellépés tette próbára leginkább.

- Büszkén vállaljuk ezt, sőt örülünk neki. De hangsúlyozom, hogy Perényi Eszterrel és Szabadi Vilmossal, a zsűri két másik magyar tagjával úgy állítottuk össze a műsort, hogy a zene kerüljön előtérbe. Ne a technikai tudás legyen a legfontosabb. Elsősorban muzsikusokra van szükségünk, s csak másodsorban hangszeresekre. Aki eljátssza kifogástalanul Bartók Szólószonátájának I. tételét, annak nem jelenthet problémát egy Paganini-etűd sem. Ez a mű ma már nem hiányozhat egy hegedűs repertoárjából, ugyanúgy kikerülhetetlen, mint Bach hegedűkompozíciói. Akik eljönnek egy ilyen versenyre, gondolom, koncertező művészek akarnak lenni. Ha így nézzük a versenyprogramot, nem is volt olyan nehéz, hiszen néhány képzeletbeli hangverseny műsora is lehetne. Igaz, az első fordulóban a Bartók-szólószonáta előadása valóban a verseny sarkalatos pontja lett - sajnos sok rossz tapasztalattal, nagy tanulságokkal. Kiderült, hogy külföldön a legtöbb helyen félreértelmezik a Bartók-műveket. A szólószonáta előadásai tele voltak hang- és ritmushibákkal, olyanokkal, amelyek nem a felkészületlenségre utaltak, hanem arra, hogy nem olvassák eléggé lelkiismeretesen a kottát. Sokan azt hiszik, hogy Bartókot lehet szabadon, "cigányosan" játszani. Erről szó sem lehet. Pontosan be kell tartani a szerző utasításait. De nehéznek bizonyult a Bach- és a Mozart-művek megszólaltatása is, hiszen olyan áttetsző a zenei anyag, hogy a legapróbb hibák is "elefántméretűnek" tűnnek.

- A harminc hegedűsből tizenhat Japánból érkezett. Ez ma már természetes?

- Irigylésre méltó, hogy Ázsiában mennyire igyekeznek a művészek az európai kultúrát a magukévá tenni, hogy mennyi pénzt és energiát fordítanak erre, miközben példamutatóan őrzik a hagyományaikat is. A budapesti Zeneakadémia Japánban fogalom, sok japán tanul itt, másrészt, ahogy én is, sok kollégám jár gyakran koncertekre, mesterkurzusokra a szigetországba. Talán ennek is köszönhető, hogy a Szigeti-verseny is ilyen népszerű a fiatal japán hegedűsök körében. Persze örültem volna, ha tizenhat magyar fiatalnak szurkolhattunk volna. S lett is volna sokuknak esélyük a jó eredményre, hiszen a Zeneakadémián több kiemelkedő tehetségű hegedűs tanul. Sajnos nem jöttek el. De mi örüljünk annak, hogy Kokas Katalin révén - teljesen megérdemelten - magyar győzelem született. Ő végig kiegyensúlyozott és kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Ez a verseny is megmutatta, hogy ma már egyre kevésbé elég a karrierhez a virtuóz technika meg a szív, a muzikalitás és a tehetség. Megnőtt az agy szerepe, gyakran fejben kell felnőni a feladatokhoz. Ha valaki ki szeretne tűnni muzsikustársai közül, őrült nagy repertoárt kell kézben tartani.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Ön mit tenne, ha hűtlenségen kapná a házastársát?

Szembenézne a problémáival, vagy inkább hívna egy szakembert, aki vállalja, hogy elsimítja a dolgokat? A Volt szerető, nincs szerető című dokumentumfilmben egy hivatásos „szerető-elválasztót” láthatunk munka közben.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.