Klasszikus

Bartók és még újabb zenék

2012.07.17. 06:44
Ajánlom
A hagyományokhoz híven Bartók Béla és kortárs zeneszerzők műveivel, köztük két ősbemutatóval nyitotta meg kapuit a 28. Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál.

A Bartók Fesztivál mottója idén: "Tánc, minden szinten", így nem meglepő, hogy Bartók Csodálatos mandarin-szvitje nyitotta a hangversenyt. A Savaria Szimfonikus Zenekar vonóskara eleinte nem tudott igazán magára találni, a szólisztikus részeknél meglehetősen fátyolos hangon szóltak és kissé bizonytalannak tűntek, ám a darab második felén érezhető volt, hogy rájuk is hatott a többi hangszercsoport energikus játéka. Bartók Béla balettzenéje mind a fúvós-, mind az ütősszekcióra nehéz feladatot ró, melyet a szombathelyi zenészek nagyszerűen oldottak meg, minden esetben pontosan, koncentráltan, a dinamikai finomságokra és szélsőségekre egyaránt odafigyelve játszottak. Már az első darab során is nyilvánvalóvá vált, hogy a zenekar gondosan felkészült erre az estére.

A folytatásban Louis Andriessen La Giró című, szólóhegedűre és zenekarra komponált darabját játszotta a zenekar, a mű magyarországi ősbemutatóján szólistaként Monica Germino működött közre. A háromtételes kompozíció tisztelgés Antonio Vivaldi és az olasz mester egyik kedvenc énekese, Anna Giró előtt, egyben egyfajta programzene is, hiszen mindhárom tételt egy-egy Anna Giróval kapcsolatos anekdota, történet vagy éppen vers ihlette. A darab első tétele egy olasz dal feldolgozása, a második tétele egy megrendítő álom történetét meséli el: a szólista (tán maga Anna Giró?) egy szakadék szélén állva hegedül, vele szemben legjobb barátai. Minden rontott hangnál a barátok közül egy a szakadékba zuhan, mígnem csak ketten maradnak. Végül egy 20. századi holland költő versével zárul a háromtételes kompozíció. A mű érdekessége, hogy a történetek hol szövegszerűen, hol megzenésítve hangzanak el - énekes szólista nélkül, az énekelt részeket a hegedűszólista adja elő. Monica Germino előadása (hegedű, próza és éneklés tekintetében is) kifogástalan volt. A koncertet megelőző beszélgetés során Andriessen elmondta, hogy akár hangszeres, akár énekes zeneművet komponál, fontos számára, hogy az előadás során a művész új technikai megvalósítást alkalmazzon, tehát ne úgy hegedüljön, mintha Csajkovszkijt játszana, és ne úgy énekeljen, mintha éppen Wagnert énekelne. Ezeknek az elvárásoknak Germino eleget tett, éneklésében leginkább musicalre emlékeztető jegyeket véltem felfedezni (ez talán nem szándékos, lévén nem képzett énekesről van szó), hegedűjátékával pedig alkalmazkodott Andriessen minimalista, de sokszor nagyon is érzelmes, éneklően dallamos zenei világához. Hegedülése szokatlan hangot ütött meg: teljesen egyenes, szinte minden esetben vibrato nélküli hangokat produkált. Ez más zenékben irritálóan hatott volna, Andriessen művében viszont abszolút adekvát volt. A holland zeneszerző, mint az tőle megszokott, a hangszerelés terén törekedett újdonságot létrehozni, egyfajta egzotikumként például cimbalomszólamot is komponált, ami Magyarországon nem, de a nyugat-európai komolyzenei közegben mindenképp különlegességnek számít.

A szünetet Horváth Balázs az I got riff című darabjának premierje követte. A fiatal magyar zeneszerzőt e mű megírására egy interneten talált videó ihlette, melyen George Gershwin I got rhythm című számát játssza. Az I got rhythm „főtémáját" vagyis - a könnyűzenében elfogadottabb kifejezéssel élve - riffjét, Horváth Balázs kisebb elemekre bontotta és saját témáit közbeékelve új darabot hozott létre. Ez a kompozíciós eljárás sok lehetőséget rejtett magában, már csak azért is, mert a komolyzene és a jazz egészen különleges találkozási pontjává vált. A kompozíció elején még némi óvatosságot éreztem a zenekar részéről, ami nagy valószínűséggel a darab technikai nehézségei miatt alakult ki. Ennek következtében azonban a darab maga is kissé ötlettelennek tűnt, de hamar rá kellett jönnöm, hogy ez csupán amolyan érzéki csalódás, mert ahogy a Savaria Szimfonikusok egyre jobban feloldódtak, úgy a darab is egyre több oldaláról mutatta meg magát. A mű talán legfontosabb erénye a humor: az utolsó taktusokat például a karmester szólóban vezényli, a zenekar nem játszik és a Gershwin-felvételből is csak a szalag zúgása-recsegése hallatszik. Ezt a pár taktust már a közönség és a zenekar is szélesen mosolyogva, halkan nevetgélve hallgatta végig.

A koncert zárószáma egy könnyedebb hangvételű darab, John Adams Nixon Kínában című operájának egy táncbetéte, a The Chairman dances című részlet volt. Ebben a műben egyesült szinte minden, ami az idei Bartók-fesztiválhoz köthető: egyrészt "új zene", másrészt tánc - a szerző meghatározása szerint "foxtrott zenekarra". A Csodálatos mandarinban megjelenő apacs lány csábító tánca után most a Madame Mao táncának kísérőzenéjét hallhattuk, ám Bartók, Louis Andriessen és Horváth Balázs sok feszültséget kiváltó, merészebb harmóniái után oldottabb hangon szólva a közönséghez. A Savaria Szimfonikus Zenekar fúvós- és ütősszekciója ismét elismerésre méltóan teljesített e számukra cseppet sem könnyű darabban.

Az est egyik legkiemelkedőbb teljesítményét Howard Williams karmester nyújtotta. Végig koncentrálva, erőteljes szuggesztivitással tartotta kézben a zenekart, vehemens, de mégis végletekig pregnáns vezénylése az egész koncert folyamán lendületben tartotta a zenészeket. Emellett láthatóan jó kapcsolatot ápol a zenekarral, ami természetesen elengedhetetlen egy ilyen színvonalú produkció megszületéséhez.

A Savaria Szimfonikusok és Howard Williams együttmuzsikálásának eredményeképp egy kiváló koncerttel indult az idei Bartók Fesztivál. A Csodálatos mandarin előadása során tapasztalt - a vonósok tekintetében eleinte bizonytalan, de aztán - energikus játék mindvégig jellemző volt, s tán ennek is köszönhető, hogy a zenészeket igencsak próbára tevő részeket is látszólag könnyedén oldotta meg a zenekar. Bízzunk benne, hogy a nyitókoncert lendületet adott a fesztivál idejére minden nézőnek, tanárnak, növendéknek és fellépő művésznek egyaránt.

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Mindennek a magyar irodalom a közepe” – Valuska László a tízéves Margó Fesztiválról

Több mint 60 programmal, könyvbemutatókkal, koncertekkel és irodalmi sétákkal jelentkezik a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár október 14. és 17. között a Várkert Bazárban. A jubileum alkalmából a fesztivál alapítójával, programigazgatójával beszélgettünk.
Könyv

Egy stadionnyi Paradicsom – Nádasdy Ádám az új Dante-fordításról

Egy közös karácsonyi italozás alkalmával jutott Nádasdy Ádám és Térey János arra a megállapításra, hogy Dante Isteni színjátékának Paradicsom részét újra kéne fordítani. Nem azért, mert Babits szövege ne lenne jó, nagyon is szép, a mai olvasóközönség viszont már nehezebben fogadja be. Az új változat elkészült, Nádasdy Ádám, a mű fordítója pedig a 2021-es Budapesti Őszi Fesztivál keretében ismertette a művet a Márai Sándor Kulturális Központban.
Klasszikus

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Vizuál

Vaszary, Aba-Novák és Munkácsy remekművei a Virág Judit Galéria őszi aukcióján

Vaszary János utolsó itáliai nyarát felidéző festménye, Aba-Novák Vilmos római trattoria ciklusának lenyűgöző darabja, Munkácsy Mihály anya-gyerek kompozíciója és Kádár Béla Amerika-élményének emléket állító műve is kalapács alá kerül a Virág Judit Galéria őszi aukcióján október 17-én a Budapest Kongresszusi Központban.
Vizuál

A rejtélyes Margaret Watkins - Fotóhónap2021

Tükröződő csónak a vízen, személyes tárgyak a fürdőszobában, festői portrék és ipari tájak, kaleidoszkóp-szerű montázsok – mind-mind eredeti nyomatok Margaret Watkins titokzatos fekete dobozából. A Fotóhónap2021 központi tárlata a méltatlan módon elfeledett életműből válogat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Újabb három évig Szinetár Miklós az Opera Örökös Tagjainak elnöke

A neves rendezőt, a Tagság jelenlegi elnökét október 12-én, az Eiffel Műhelyházban tartott közgyűlésen választották újra
Klasszikus videó

Ismerje meg Bella Máté új művét! – VIDEÓ

Bella Máté Titan című művét Szentpáli Roland mutatta be az Óbudai Társaskörben, 2021. szeptember 30-án, a 34. Minifesztivál – Magyar Kortárs Zenei Körkép koncertsorozatában. Videónkban a két művész mesélt a darabról.
Klasszikus ajánló

Vidovszky László-est a Zeneakadémián

Vidovszky László korai munkásságát mutatja be az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, abszurd hanghatásokat felvonultató zenemű, kamaraopera és filmvetítés is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Cziffra György századik születésnapját ünnepli a zenészvilág

Két különleges koncerttel, kiállítással, külföldi programokkal folytatódik a Cziffra György-emlékév, a zongoraművész századik születésnapján Eötvös Péter erre az alkalomra írt műve is elhangzik
Klasszikus beszámoló

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.