Klasszikus

Bartókék Haydn ihlette Mozartja

2003.02.17. 00:00
Ajánlom
Mozart vagy Haydn vonósnégyeseinek különféle tolmácsolásai általában kevésbé hasonlítanak egymásra, mint a huszadik századi művek előadásai, hiszen ezekben, ha más nem, a modern vagy korhű hangszerek, a hagyományos vagy historikus megközelítés eleve polarizálja az új felvételeket.

A kvartettek némelyike a másságot, új kottaolvasási felismeréseket tűzi maga elé célként. Ezek elérésének egyik lehetséges módja az, hogy az együttes a lehető legnagyobb mértékben feléleszti és megőrzi a klasszikus kamarazene-ideált, amelyben a négy, egymást rendkívül éberen figyelő muzsikus szüntelenül kockáztatva, a rögtönzés lehetőségét sem kizárva kísérli meg feltárni a mesterművek mélységeit.

A negyvenöt éve alakult Bartók Vonósnégyes új lemezén, amelynek Mozart Haydnnak ajánlott hat kvartettjéből szólal meg három mű (KV 465 „Disszonancia”, KV 458 „Vadászat”, KV 387 „Tavasz”) úgy tűnik, a muzsikusok nem annyira a kottaolvasási felismerések realizálására, mint inkább a hagyományos kereteken belüli, hagyományos eszközökkel az eddigieknél tökéletesebb előadásra törekednek. Nem a régi-új kamarazenélési koncepció megvalósításával, hanem a szólista habitusú virtuóz játékkal, szigorú ritmikai fegyelemmel, elsöprően egységes stílussal akarnka sikert aratni. A játékstílus egysége összefügg természetesen az együtt töltött évek számával, másrészt a primárius karakterével, azzal, hogy a virtuóz szólistákat egy igazi vezéregyéniség irányítja. Komlós Péter felelőssége vitathatatlamul óriási, hiszen egy igazi prím híján nagyobb felelősség hárul egy-egy muzsikustagra, s ez oda vezethet, hogy aprólékos, kidolgozott és rögzített szólammintázatokat választanak, így alkalmanként elkerülhetetlenül belevesznek a részletekbe.

A Bartók Vonósnégyes felvétele részletgazdag, de a primáriusnak köszhönhetően nem esik a túlrészletezés hibájába. Mindig előtérben maradnak a tudatosan és fegyelmezetten megrajzolt gesztusok, világos, hogy egy-egy dallammenetben mi a főhang és mi az átmenő- vagy díszítőhang. Minden kottában előírt dinamikai szint megjelenik, a szólamarányok rutinosan tökéletesek, és a hangszínek és játékmódok nagy választékát is mozgósítják a saját maguknak meghatározott keretek között. Csak éppen a keretek között engedélyezett mozgástér tűnik számomra szűknek. Ha a dinamikai skála tágabb lenne a pianissimo irányába, ha erőteljesebbek lennének a crescendo-decrescendo vonalak, ha nagyobb lenne a különbség az egyes karakterek között, akkor talán még élesebben kirajzolódhatna Mozart szellemessége, Haydnt, a mestert idéző fricskái, a báj, amely egy-egy záró formulában, záró témában rejtőzik. Interpretációjukban több lenne a transzcendens, elrévült pillanat, a katartikus erejű érzelmi tetőpont.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A magyar kultúra napján mutatják be a Debrecen 175 drámapályázat nyertes műveit

„A debreceniek, a szindarabokon keresztül a város rejtözködő múltját megismerve, joggal lesznek büszkék a debreceniségükre” – mondta Meskó Zsolt, a drámapályázat győztese.
Jazz/World

Magyar zenekar dala lett listavezető Spanyolországban

A Peet Project 2024-ben megjelent új albumán szereplő, Queen of My Heart című a spanyol és latin-amerikai smooth jazz Top 100-as lista élére került.
Vizuál

Elhunyt Csáji Attila festőművész

A Munkácsy-Mihály-díjas alkotót, az MMA rendes tagját, volt alelnökét életének nyolcvanhatodik évében érte a halál – osztotta meg a hírt a köztestület.
Színház

Elhunyt Tresz Zsuzsanna Jászai Mari-díjas díszlet- és jelmeztervező

„Egyedi látásmódja, kreativitása, kitartó, mindig a tökéletes megoldásra törekvése és szakmai alázata példaértékű volt” – írja a vasárnap eltávozott alkotóról a Pécsi Nemzeti Színház.
Vizuál

Lakos Nóra: „Nekem rengeteget segített az írás kamaszként”

„Még egy szerető családban is érezheted magad egyedül, amikor kamasz vagy” – fogalmazott lapunknak Lakos Nóra, akivel legújabb filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet kapcsán ültünk le beszélgetni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.
Klasszikus ajánló

Cimbalomünneppel köszönti a magyar kultúra napját az Óbudai Társaskör

Január 22-én együtt lép színpadra Farkas Rózsa és Balogh Kálmán cimbalomművész a Társaskörben. A hangszer ezúttal mint hungarikum kerül középpontba: megmutatják minden arcát, így a magyar szerzőktől egészen Chick Corea világáig vezetik a hallgatóságot.
Klasszikus hír

Schönberg-relikviák vesztek oda a Los Angeles-i tűzvészben

Megsemmisült a 20. század kiemelkedő osztrák–amerikai zeneszerzője, Arnold Schönberg archívumának nagy része a Los Angeles-t sújtó tűzvészben, köztük fényképek, levelek, plakátok, valamint zenekaroknak és zenészeknek kölcsönzött kották – írja a hvg.hu.
Klasszikus magazin

Ez volt az év koncertje 2024-ben!

Kérésünkre idén is olvasóink mondták meg, hogy az általunk kiválasztott 10+2 klasszikus zenei koncert közül melyik volt az, amely 2024-ben számunkra a legemlékezetesebb volt. Íme a nyertesek listája!
Klasszikus ajánló

Elindult a jelentkezés a 21. Crescendóra

Elindult a korai kedvezményes jelentkezés a Crescendo Nyári Akadémia és Fesztiválra, amely egy nemzetközi, komolyzenei mesterkurzus Tokajban július 23. és augusztus 4. között, ahova zeneművész-tanárok és diákok egyaránt a világ minden tájáról érkeznek.