Klasszikus

Bartókék Haydn ihlette Mozartja

2003.02.17. 00:00
Ajánlom
Mozart vagy Haydn vonósnégyeseinek különféle tolmácsolásai általában kevésbé hasonlítanak egymásra, mint a huszadik századi művek előadásai, hiszen ezekben, ha más nem, a modern vagy korhű hangszerek, a hagyományos vagy historikus megközelítés eleve polarizálja az új felvételeket.

A kvartettek némelyike a másságot, új kottaolvasási felismeréseket tűzi maga elé célként. Ezek elérésének egyik lehetséges módja az, hogy az együttes a lehető legnagyobb mértékben feléleszti és megőrzi a klasszikus kamarazene-ideált, amelyben a négy, egymást rendkívül éberen figyelő muzsikus szüntelenül kockáztatva, a rögtönzés lehetőségét sem kizárva kísérli meg feltárni a mesterművek mélységeit.

A negyvenöt éve alakult Bartók Vonósnégyes új lemezén, amelynek Mozart Haydnnak ajánlott hat kvartettjéből szólal meg három mű (KV 465 „Disszonancia”, KV 458 „Vadászat”, KV 387 „Tavasz”) úgy tűnik, a muzsikusok nem annyira a kottaolvasási felismerések realizálására, mint inkább a hagyományos kereteken belüli, hagyományos eszközökkel az eddigieknél tökéletesebb előadásra törekednek. Nem a régi-új kamarazenélési koncepció megvalósításával, hanem a szólista habitusú virtuóz játékkal, szigorú ritmikai fegyelemmel, elsöprően egységes stílussal akarnka sikert aratni. A játékstílus egysége összefügg természetesen az együtt töltött évek számával, másrészt a primárius karakterével, azzal, hogy a virtuóz szólistákat egy igazi vezéregyéniség irányítja. Komlós Péter felelőssége vitathatatlamul óriási, hiszen egy igazi prím híján nagyobb felelősség hárul egy-egy muzsikustagra, s ez oda vezethet, hogy aprólékos, kidolgozott és rögzített szólammintázatokat választanak, így alkalmanként elkerülhetetlenül belevesznek a részletekbe.

A Bartók Vonósnégyes felvétele részletgazdag, de a primáriusnak köszhönhetően nem esik a túlrészletezés hibájába. Mindig előtérben maradnak a tudatosan és fegyelmezetten megrajzolt gesztusok, világos, hogy egy-egy dallammenetben mi a főhang és mi az átmenő- vagy díszítőhang. Minden kottában előírt dinamikai szint megjelenik, a szólamarányok rutinosan tökéletesek, és a hangszínek és játékmódok nagy választékát is mozgósítják a saját maguknak meghatározott keretek között. Csak éppen a keretek között engedélyezett mozgástér tűnik számomra szűknek. Ha a dinamikai skála tágabb lenne a pianissimo irányába, ha erőteljesebbek lennének a crescendo-decrescendo vonalak, ha nagyobb lenne a különbség az egyes karakterek között, akkor talán még élesebben kirajzolódhatna Mozart szellemessége, Haydnt, a mestert idéző fricskái, a báj, amely egy-egy záró formulában, záró témában rejtőzik. Interpretációjukban több lenne a transzcendens, elrévült pillanat, a katartikus erejű érzelmi tetőpont.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Vizuál

Marion Cotillard és Adam Driver musicaljével nyílik a cannes-i filmfesztivál 

A látomásos és rejtélyes filmjeiről ismert francia rendező, Leos Carax angol nyelvű, Annette című zenés filmjével kezdődik július 6-án a 74. cannes-i fesztivál - jelentette be hétfőn Thierry Frémaux fesztiváligazgató a France Inter rádióban.
Színház

Emlékestet szervez a Nemzeti Törőcsik Mari tiszteletére

Amint a járványhelyzet lehetővé teszi. A megemlékező műsort Bérczes László rendezi.
Klasszikus

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Vizuál

A Downton Abbey visszatér a mozivászonra

Az azonos című, hat évadot megélt, többszörös díjnyertes sorozat alapján készült 2019-es Downton Abbey filmváltozatának érkezik a folytatása, melyet várhatóan 2021. december 22-én mutatnak be - adta hírül a Telex, a Hollywood Reporterre hivatkozva.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Két új Dresch-lemez jelent meg a Fonó jóvoltából

Egyszerre látott napvilágot Dresch Mihály két különböző felállásának új albuma a Fonó gondozásában. Az Árnyékban című lemez a klasszikus jazz-kvartett felállással készült, míg az Ongaku című album a fúvós pár éve elindított, népzenészekkel közös Vonós Quartetjének munkája.
Klasszikus ajánló

A 100 éve született Cziffra György előtt tiszteleg Balázs János

Először lép a hazai közönség elé ImprovisArt című szólóestjével Balázs János Kossuth-díjas zongoraművész, aki koncertjével az improvizációra épülő romantikus hagyományt szeretné megidézni.
Klasszikus hír

„A klasszikus zene a feleségem, a jazz a szeretőm” - Gyenyisz Macujev a Müpa Home műsorán

Április 22-én a kivételes tehetségű orosz zongorista Gyenyisz Macujev ad online koncertet a Müpa Home közönségének, de ezúttal nem a klasszikus zenei repertoárjának darabjai lesznek hallhatók, hanem megvillantva könnyedebb oldalát, exkluzív jazz-koncerttel jelentkezik.
Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.