Klasszikus

Batta András: "Jelképes, hogy a Zeneakadémia Bayreuthban ünnepel"

2011.10.22. 01:18
Ajánlom
A Liszt Év zenei csúcspontja október 22.: a zeneszerző kétszázadik születésnapján, a világ számos koncerttermében szólal majd meg Liszt Ferenc kései főműve, a Krisztus oratórium. A nemzetközi World Liszt Day program keretében a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Énekkara és Zenekara Bayreuthban adja elő a művet. A vendégszereplésről és a budapesti Zeneakadémia további, a Liszt-bicentenáriumhoz szorosan kapcsolódó projektjeiről Hegedüs Claudia kérdezte Batta Andrást, az intézmény rektorát.

- Hogyan készülnek a budapesti Zeneakadémia növendékei és a fellépő művészek a bayreuthi vendégszereplésre?

- Nagyon fontosnak tartom, hogy külföldön megmutassuk magunkat. Ez egyénileg sokszor megadatik, hiszen nemzetközi versenyeken a Zeneakadémia növendékei jól szerepelnek. Ritkán valósul meg azonban az, hogy ilyen nagy létszámban el tudnánk utazni. Az én eddigi hétéves rektorságom alatt azért akadt néhány ilyen kivételes pillanat, volt például egy távol-keleti turnéja a Zeneakadémia együttesének, az énekkar pedig a moszkvai Csajkovszkij-teremben vendégszerepelt, Kodály Psalmus Hungaricusával. A mostani bayreuthi meghívás szintén hihetetlenül nagy formátumú dolog. A World Liszt Day ezért is remek kezdeményezés! Ezek az évfordulók és kiemelt események ugyanis kiváló alkalmat teremtenek arra, hogy külföldön is megtapasztalják, milyen színvonalon folyik a munka a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Bayreuth a zene egyik legfontosabb fővárosa a világon, nem kis fegyvertény ott megmutatkozni. Nekünk, zeneakadémistáknak ez a nap persze azért is különösen kedves, mert az alapító atyára emlékezünk.

- A műsoruk nem lesz meglepetés, hiszen a World Liszt Day felhívása értelmében a a Krisztus oratóriumot adják elő.

- Számomra külön öröm, hogy a születésnapon, a világ számos helyén Liszt főműve hangzik el, az a darab, amin a névadónk több évtizeden át dolgozott. Az pedig érdekes adalék, hogy a Krisztus oratóriumot, ami egy mélyen katolikus darab, végül is egy protestáns templomban mutatták be 1873-ban Weimarban. Ugyanakkor az is igaz, hogy a mű nem liturgikus célokra készült, talán azt lehetne mondani, hogy olyan, mint a Händel-féle Messiás. A Krisztus oratóriumban benne van a teljes Liszt, a mélységeivel, a magányával, a hitével, az egyházzenei törekvéseivel. A mű egyfajta neo-gregorián stílust valósít meg, ami már rögtön a darab kezdetén megfigyelhető, és egy új Palestrina-stílust próbálgat, egyébként ebben is egészen eredeti utakon jár. A darabot mindeközben végigkíséri egy sajátságos kromatikus, tépelődő, szomorú stílus, ami a magányos Krisztus alakjához kapcsolódik. Szóval ez egy csodálatos remekmű, ami nem a mai ember ritmusára íródott, de hát mi a mai ember ritmusa?!

- Hogyan alakul majd bayreuth-i programjuk?

- Már október 21-én elzarándokolunk Bayreuthba, és másnap, a születésnapon, a Stadthalléban adjuk elő Liszt főművét. Erdei Péter, kiváló karnagy professzorunk tanította be az énekkart, és Kovács László fogja vezényelni az együttest. Az is örvendetes, hogy az intézmény egy régi növendéke, Szegedi Csaba személyesíti meg Krisztust ezen a napon. Szinte jelképes jelentése van annak, hogy a Zeneakadémia növendékei eljutnak abba a városba, amely Liszt számára olyannyira kedves volt, és ahol végül befejezte az életét. A bayreuth-i temetőben, a síron, ahol Liszt Ferenc nyugszik, egy nagyon szép új Szűz Mária szobor kapott helyet. Ez egy új sírkő a Ránki-Klukon házaspár és Bogányi Gergely adományából készült, természetesen oda is el fogunk látogatni.

- Sejthető, miért épp a Zeneakadémia együtteseire esett a választás?

- Bayreuth - mondjuk ki - kicsit álmos és régies város, ahol olyannyira Wagnerre álltak rá, hogy szinte elfelejtették, hogy más nagyságok is megfordultak ezen a helyen. Most változni, nyitni szeretnének. Nicolaus Richter, a város kulturális tanácsosának irányításával már elindult ez a pozitív folyamat. A tervek szerint jövő nyáron a Wagner-fesztiválra továbbra is a nagy sztárokat, a befutott művészeket várják, de az év további részében, mint most például a Liszt ünnepre, fiatalokat hívnak. Azt gondolom, hogy ez lehet a háttere a meghívásnak. Úgyhogy azt hiszem, a város formálódó, új és fiatalos arculatába szépen beilleszkedik a mi Krisztus-előadásunk.

- Milyen terveik vannak a magyarországi bicentenáriumi év hátralévő hónapjaira?

- November 21-re tervezünk egy jótékonysági hangversenyt az Operaházban. Aznap este odavinnénk a „teljes" zongora tanszékünket. A koncerten néhány kiváló zongoraprofesszorunk játszana Liszt műveket, Marton Éva pedig két Liszt-dallal készül. A művésznőt Vígh Andrea rektorhelyettesünk kíséri majd hárfán. A második részben a Budapesti Filharmónia Társaságot Héja Domonkos, az Operaház megbízott zeneigazgatója vezényli majd. A koncert végén egykori növendékünk, ma már oktatónk, a kiváló zongoraművész Farkas Gábor lép fel. A koncerten olyan professzorokat lehet majd hallani, mint Falvai Sándor, vagy Lantos István - mindketten korábbi rektorai az intézménynek - valamint Baranyay Lászlót, és a jelenlegi tanszékvezetőt, Dráfi Kálmánt. A különleges Alma Mater est nem titkolt szándéka, hogy a bevételt a Zeneakadémia nagytermének új orgonájára szeretnénk félretenni, és egyben elindítanánk azt a kampányt, ami a hangszer kicserélésére irányulna.

Fontosnak tartom megemlíteni továbbá, hogy a Zeneakadémiának a Liszt Évben van egy különösen kedves könyv-projektje. Az egyik kötet, amit még az év elején adtunk ki, Liszt budapesti tartózkodásával kapcsolatos. A Budapesti séták Liszt Ferenccel című, Watzatka Ágnes szerkesztette könyv lapozgatása közben kiderül, hogy a zeneszerző merre fordult meg a magyar fővárosban, kik tartoztak a baráti köréhez, milyen jótékony célú esteken lépett fel, tehát hogyan épült be a 19. század utolsó negyedének budapesti értelmiségi, illetve nemesi világába, valamint művésztársadalmába. A második kiadvány Liszt Ferenc Christus oratóriuma és a Zeneakadémia címmel látott napvilágot, és valódi kuriózum. Az oratórium egy tételét ugyanis Liszt átírta négykezes zongorára, és legkedvesebb magyarországi növendéke, Juhász Aladár megőrizte ezt a kéziratot, ami aztán kalandos úton a Liszt Múzeum birtokába került. Ezt a zongoraátiratot adtuk ki fakszimile, vagyis hasonmás módon. Eckhardt Mária, aki a Liszt Ferenc Emlékmúzeum alapítója és egyben a tudományos kutatásnak a vezetője a Régi Zeneakadémián, egy nagyszerű tanulmányt írt ehhez a kézirathoz, amelyben Liszt és Krisztus, Liszt és a Zeneakadémia, Liszt és Juhász Aladár kapcsolatát világítja meg egészen izgalmas módon. A harmadik könyv egy album, ami a Liszt Emlékmúzeumban fellelhető gyűjtemény kincseit mutatja be. Ebben a vastag kötetben a képek mellett informatív szövegek mutatják be a különlegességeket: bútorokat, hangszereket, kéziratlapokat, fényképeket, festményeket. A képekhez kacsolódó kis szövegek - rendhagyó módon, a Liszt Emlékmúzeum szemüvegén keresztül - Liszt egész életét és életművét bemutatják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallange. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.
Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.