Klasszikus

Bécs három arca

2014.04.02. 21:40
Ajánlom
Három mű, mely együtt Bécs három arcát, a bécsi zenetörténet három periódusát villantja fel, a város zenéjének változásairól tudósítva: Alekszej Ljubimov és a Keller Quartet közös estje a Budapest Music Centerben, a Tavaszi Fesztiválon. KRITIKA

Közismert, hogy a progresszió szellemét képviselő zenei előadóművészek sokszor egyszerre érdeklődnek a régi és az új zene iránt. Érthető: mindkét terület kívül esik a koncertipar szokványos repertoárjának „konszolidált zenetörténeti középsávján". Természetesen a régi koroknak is vannak sűrűn játszott nagyjai (Bach, Händel, Vivaldi), és a XX. század termésében is akad olyan örömteli rendszerességgel terítékre kerülő életmű, mint a Stravinskyé vagy a Bartóké, általánosságban mégis igaz, hogy a régi és az új zene több felfedeznivalót kínál, mint mondjuk a romantika agyonjátszott szimfonikus repertoárja. A kettős alternatív elkötelezettséget világszerte sok előadó példázza Philippe Herreweghétől Bali Jánosig: közülük való az idén hetvenesztendős Alekszej Ljubimov, akit a nagyközönség egyfelől kiváló csembaló- és fortepiano-játékosként, s ilyen minőségében a barokk és a bécsi klasszika nagy- és kismestereinek megszólaltatójaként ismer, másfelől az orosz muzsikus Ives, Schönberg, Stockhausen, Boulez, Ligeti, Gubajdulina, Pärt zenéjét is „életvitelszerűen" játssza. Nagy iskola neveltje: ugyanattól a Heinrich Neuhaustól tanult, akinek osztályából korábban Szvjatoszlav Richter is kikerült. A Keller Quartettel való művészi kapcsolata nem új keletű, ezt bizonyítja többek közt az a 2003-as CD is, amelyet Largo címmel az ECM kiadó jelentetett meg, s amelyen Sosztakovics 15. vonósnégyese mellett Alfred Schnittke Zongoraötöse is hallható, természetesen a kvartett és Ljubimov tolmácsolásában.

A zongoraművész most a Tavaszi Fesztiválon lépett fel, Keller András hegedűművész és muzsikustársai (Környei Zsófia - hegedű, Gál Zoltán - mélyhegedű, Szabó Judit - gordonka, Búza Vilmos - nagybőgő) társaságában. Rendkívül igényes és koncepciózus műsorukon három alkotás szerepelt: egy kvartett, egy szextett és egy kvintett, Gustav Mahler, Alban Berg és Franz Schubert egy-egy kompozíciója. A három mű Bécs három arcát, a bécsi zenetörténet három periódusát villantotta fel, a város zenéjének változásairól tudósítva.

Mahler a-moll zongoranégyesével kezdődött a koncert. A ritkán hallható, egytételes töredéket (1876-78) a zeneszerző még 16-18 évesen, konzervatóriumi növendékként írta, s a zene egyelőre semmivel sem jósolja a későbbi nagy szimfonikus művek stílusát-hangvételét. Ljubimov és a Keller Quartet három tagjának ihletett előadása híven feltárta, amit e helyett nyújt a zongoranégyes: szelíd melankóliát Schubert, Schumann és Brahms stílusának sajátos bájú keverékében elbeszélve. A második műsorszám képviselte a programon a XX. század zenéjét. Alekszej Grotz fiatal orosz zeneszerző 2010-ben Ljubimov felkérésére írta meg Wozzeck-töredékek című, háromtételes szextettjét zongorára, vonósnégyesre és nagybőgőre. A mű egy zenetörténeti „mi lett volna, ha" játék szellemében fogant: mi lett volna, ha a Schönberg által vezetett Verein für Musikalische Privataufführungen (Zenei Magánelőadások Társasága), ez a válogatott szakmai elit, amely 1918 és 1921 között rendszeresen szólaltatott meg nagyobb apparátust foglalkoztató műveket kamarazenei átiratban, műsorra tűzte volna Alban Berg Wozzeckjét? (A kérdés persze merőben teoretikus, hiszen a Wozzecket a zeneszerző olyankor fejezte be, amikor a zenei magánelőadások már nem üzemeltek: 1922-ben.) Grotz kamaradarabja az opera zenéjét dolgozza fel és adaptálja: minden tételben egy-egy felvonásból merít, és a vokális-szimfonikus partitúrát vibráló, villódzó, indulat- és hangulatgazdag kamarazenévé dolgozza át úgy, hogy Marie szólamát a brácsának, a címszereplőét a csellónak juttatja. Izgalmas metamorfózis: operából szextett, énekelt szólamokból hangszeres letét, zenedrámából szavakat nem ismerő kamarazene. A régi-új opus tökéletesen működik: egy sosemvolt kamaradarab jött létre a második bécsi iskola szellemében, s ezt az összhatást erősítette Ljubimov és a Keller Quartet hiperérzékeny, minden részletre odafigyelő, színekben és gesztusokban bővelkedő előadása. A koncerten megjelent az átdolgozó, s a tapsokat fogadva ő is meghajolt a közönség előtt.

A második részben aztán jött a boldogság, a lubickolás a gyönyörűségben, a jutalomjáték: Schubert Pisztrángötöse (D. 667). Dinamizmus, a hangzás fénye, a ritmika feszítőereje és a hangsúlyok élénksége jellemezte a nyitó Allegro vivacét - és megvolt az előadásban a legfontosabb is: kristályosan csengtek a zongora diszkant-dallamai, szinte a vizualitás erejével idézve fel a csermely mélyén úszó pisztráng pikkelyeinek csillogását. A hangzás tágassága, lágy tónus, trillák gyöngyözése és szelíd béke uralkodott az F-dúr Andante hangjaiban, remek indulatok fűtötték a nagy lendülettel előadott, lobbanékony scherzót (Presto). Elegancia és választékosság, a variációsor karaktergazdagságának méltó megjelenítése tette hitelessé a híres dalt feldolgozó, névadó tételt. Végül a magyarosan bokázó finálé egyszerre hatott a főtéma finom-elegáns visszafogottságával és a téma ritmikai tartásának délcegségével. Dinamikus, ihletett, hangulatos, szellemes, sőt virtuóz előadás született - a kamarazene régi nagyjainak szellemében.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Nem akarom elszpoilerezni a saját könyvemet!” – Mészáros Dorka a Lírástudók vendége

A fiatal író ifjúsági regények szerzőjeként kezdte karrierjét, most már felnőtteknek ír. Lendületes, vérfagyasztó krimije megjelenése alkalmából látogatott el a Lírástudók stúdiójába, ahol Grisnik Petra kérdezte.
Plusz

Tóth Krisztina, Székely Csaba és Erdős Virág kéziratára is lehet licitálni a Freeszfe aukcióján

A Freeszfe januárban ünnepli megalakulásának második évfordulóját. A támogatóik – színművészek, rendezők, írók, televíziós személyiségek, képzőművészek –felajánlásaiból az Egyesület online jótékonysági aukciót rendez december 17-én.
Vizuál

Elhúzza az aranycsíkot a legújabb Kolodko-mini

Satuba fogott Rejtő-kötet és egy 14 karátos kisautó szerepel azokon a képeken, amelyeket Kolodko Mihály osztott meg közösségi oldalán.
Színház

Deficit – Csurka István darabja a Vigadóban

December 5-én, a Pesti Vigadó Sinkovits Imre Kamaraszínpadán tekinthetjük meg a Zentai Magyar Kamaraszínpad vendégelőadását, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Szilágyi Tibor rendezésében.
Vizuál

Wahorn András és Töttös Kata a Csokonaiban

A XV. kerületi Beszélgetések szabadon-program következő alkalmán, december 2-án egy különleges művészházaspár, Wahorn András és Töttös Kata lesz Benyó Rita vendége a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház kávézójában. A beszélgetést követően rendhagyó tárlatvezetést tart a művészpár Ketten a végtelenbe című közös kiállításukon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Thür Sylvia hárfaművész

A művész négy évtizeden át volt a Magyar Állami Operaház Zenekarának oszlopost tagja, turnékon, hangversenyeken is rendszeresen részt vett. Halálhírét az intézmény osztotta meg közösségi oldalán.
Klasszikus interjú

„Kapcsolatot teremteni a fentiekkel” – Beszélgetés Oláh Patrikkal

Alighogy kitüntetéssel lediplomázott, már tanít is a Zeneakadémián. Ő komponálta a zenetörténet első lovári nyelvű miséjét, és döntőbe jutott az idei Bartók Világversenyen. Oláh Patrik zeneszerző gazdag díjgyűjteménye nemrég az MVM Zrt. által támogatott Junior Prima Díjjal bővült.
Klasszikus ajánló

Út a sötétségből a világosság felé – kortárs karácsonyi darab hallható a Zeneakadémián

A 21. századi zenetörténet egy monumentális alkotásának bemutatására készül a Filharmónia Magyarország: december 8-án a Zeneakadémia Nagytermében első alkalommal hallhatja a magyar közönség Hilarion Alfejev Karácsonyi oratóriumát.
Klasszikus magazin

Wagner-tenor és rockénekes – Peter Hofmannra emlékezünk

Az operarajongók alighanem Patrice Chéreau legendás Ringjéből emlékeznek Peter Hofmannra, miközben a német tenor jelentős könnyűzenei munkássággal is rendelkezett. Három videóval mutatjuk be sokoldalúságát.
Klasszikus ajánló

December 1-től látható a mozikban A mi Kodályunk második része

Petrovics Eszter dokumentumfilm-trilógiájának második része az I. világháborútól a Psalmus Hungaricus bemutatójáig kíséri figyelemmel Kodály Zoltán életét. A főszerepeket Fekete Gábor színművész és Radnóti Róza zongoraművész alakítják.