Klasszikus

Beethoven szimfóniái - Bécsi Filharmonikusok, Rattle

2003.06.09. 00:00
Ajánlom
Weingartner, Furtwángler, Schuricht és Abbado után a Bécsi Filharmonikusok ötödik hangversenyciklusa; Schmidt-Isserstedt, Böhm, Bernstein és Abbado után az ötödik lemezfelvétele a kilenc Beethoven-szimfóniából Sir Simon Rattle produkciója.

Nagy várakozás előzte meg, aminek nehéz eleget tenni, hiszen sok és sokféle nagy előadás érhető el lemezen, s nehéz nemcsak az említett két négyes, hanem a teljes spektrum kvintesszenciáját megvalósítani. Rattle törekedett rá, s ha nem is sikerült neki, előadása jónak, értékesnek mondható. A volt birminghami zeneigazgató régen készült a felvételre. Olvasataiban megmutatkozik, hogy tudatosan ötvözte a különböző előadói hagyományokat, a historikus gyakorlatokat is beleértve, ahonnan a peckes hangsúlyozást és a vibrátó mellőzését vette. Ötvözete teljes mértékben elfogadható, muzikalitása és igényessége, továbbá számos érdekes megoldása miatt. Sajátos pozitivista hangvétel, tömörségre törekvés, és javarészt fürge menet jellemzi ezeket az előadásokat. Rattle mintha pozitív érzéseket vetítene Beethoven szimfóniáiba, amelyeket össze akar fogni, amelyekkel haladni akar. Alighanem ez valósult meg az EMI Classics rögzítette, meghívott közönség előtt zajlott bécsi koncerteken.

Rattle lendületesen, sebesen, a művek vidámabb oldalát hangsúlyozva ment végig az első nyolc szimfónián, sőt a IX. Szimfónia III. és IV. tételén is. Az Eroica gyászindulója, a Kilencedik III. tétele sem igazán komor és gyászos. Rattle élesen elkülönítette a megelőzőektől a IX. szimfóniát, első két tételét kifejezetten masszívan szólaltatva meg. A ciklus csúcspontja - és az Eroica I. tételének ellentétpárja - a Kilencedik I. tétele. Előbbi nagyon sebes, utóbbi lassú, megfontolt. Az interpretáció szabadsága miatt ez utóbbi a ciklus csúcspontjának tűnik. Rattle a jelek szerint kedvét lelte abban, hogy néha szorosabbra vegye, máskor elengedje a gyeplőt, itt drámaivá tegye a zenét, ott visszavegyen komolyságából, egyszer különös megoldást mutasson fel, másszor mellőzze a kiemelést. Rattle a hangzás terén is ötvözte a kiegyenlítettséget, az átláthatóságot a tömörséggel. Általában ez is sikerült neki, néhány szakasz kivételével, köztük a IX. Szimfónia IV. tételében, ahol az énekkart túlságosan az előtérből halljuk. A szólisták elsőrangúak, Thomas Hampson szereplése különösen dicséretes.

Ami nem meggyőző ebben a sorozatban, nem egyedül Rattle hatáskörébe tartozik. Az egésznek bizonyos „majdnem-jellege" van. Majdnem jó a hangminőség, de néha nem kifogástalan. Majdnem meggyőző a stílus, olykor azonban nem. Azt hiszem, Rattle-nek nem így kellett volna felvenni a kilenc Beethoven-szimfóniát, hanem egyenként, stúdióban, esetleg a hangversenyciklust követően. Az anyag így ugyanis kissé sok volt a Beethoven-interpretációban nem gyakorlott dirigensnek, a historikus megszólaltatásban nem otthonos zenekarnak és a hangmérnöknek, akinek azt kellett reprezentatív módon rögzítenie, ami csak majdnem volt reprezentatív. Rattle előadásainak azonban így is egyéni hangvétele, sajátos mondanivalója van, ami méltánylandó.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Francia klasszikusokat játszik a Nemzeti Filharmonikusok Julien Chauvinnel

Mit komponáltak Haydn és Mozart kortársai Párizsban? Erre ad választ január 21-én a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Zeneakadémián, világhírű francia vendége, Julien Chauvin hegedűművész-karmester társaságában.
Klasszikus hír

Fischer Ádámot nemzetközi zenei díjjal ismerték el

A karmester az International Classical Music Award (ICMA) különdíját kapta új Haydn-felvételéért, amelyeket az általa vezetett Dán Kamarazenekarral készített a Naxos Kiadónál.
Klasszikus ajánló

Újabb Príma Donnák lépnek fel az Eiffel Műhelyházban

Tokody Ilona január 18-án Puccini-dalokkal lép a közönség elé, míg Rost Andrea február 7-én kedvenc operarészletei mellé operett- és musicalszámokat is válogatott műsorába.
Klasszikus ajánló

Bach bűvöletében – Százhúsz éves a Lutheránia

Bach Karácsonyi oratóriumára várja az érdeklődőket a Lutheránia Ének- és Zenekar január 12-én, vasárnap este 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Vezényel Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy.
Klasszikus ajánló

Mesés környezetben hallgathatjuk a FAB muzsikusait

A Fesztivál Akadémia Budapest éves programsorozatában igazi unikum a tavaly útjára indított Winterfest, amelyet idén második alkalommal rendeznek meg január 24–26. között a festői fekvésű Lillafüredi Palotaszálló történelmi tereiben.