Klasszikus

Beethoven szimfóniái - Bécsi Filharmonikusok, Rattle

2003.06.09. 00:00
Ajánlom
Weingartner, Furtwángler, Schuricht és Abbado után a Bécsi Filharmonikusok ötödik hangversenyciklusa; Schmidt-Isserstedt, Böhm, Bernstein és Abbado után az ötödik lemezfelvétele a kilenc Beethoven-szimfóniából Sir Simon Rattle produkciója.

Nagy várakozás előzte meg, aminek nehéz eleget tenni, hiszen sok és sokféle nagy előadás érhető el lemezen, s nehéz nemcsak az említett két négyes, hanem a teljes spektrum kvintesszenciáját megvalósítani. Rattle törekedett rá, s ha nem is sikerült neki, előadása jónak, értékesnek mondható. A volt birminghami zeneigazgató régen készült a felvételre. Olvasataiban megmutatkozik, hogy tudatosan ötvözte a különböző előadói hagyományokat, a historikus gyakorlatokat is beleértve, ahonnan a peckes hangsúlyozást és a vibrátó mellőzését vette. Ötvözete teljes mértékben elfogadható, muzikalitása és igényessége, továbbá számos érdekes megoldása miatt. Sajátos pozitivista hangvétel, tömörségre törekvés, és javarészt fürge menet jellemzi ezeket az előadásokat. Rattle mintha pozitív érzéseket vetítene Beethoven szimfóniáiba, amelyeket össze akar fogni, amelyekkel haladni akar. Alighanem ez valósult meg az EMI Classics rögzítette, meghívott közönség előtt zajlott bécsi koncerteken.

Rattle lendületesen, sebesen, a művek vidámabb oldalát hangsúlyozva ment végig az első nyolc szimfónián, sőt a IX. Szimfónia III. és IV. tételén is. Az Eroica gyászindulója, a Kilencedik III. tétele sem igazán komor és gyászos. Rattle élesen elkülönítette a megelőzőektől a IX. szimfóniát, első két tételét kifejezetten masszívan szólaltatva meg. A ciklus csúcspontja - és az Eroica I. tételének ellentétpárja - a Kilencedik I. tétele. Előbbi nagyon sebes, utóbbi lassú, megfontolt. Az interpretáció szabadsága miatt ez utóbbi a ciklus csúcspontjának tűnik. Rattle a jelek szerint kedvét lelte abban, hogy néha szorosabbra vegye, máskor elengedje a gyeplőt, itt drámaivá tegye a zenét, ott visszavegyen komolyságából, egyszer különös megoldást mutasson fel, másszor mellőzze a kiemelést. Rattle a hangzás terén is ötvözte a kiegyenlítettséget, az átláthatóságot a tömörséggel. Általában ez is sikerült neki, néhány szakasz kivételével, köztük a IX. Szimfónia IV. tételében, ahol az énekkart túlságosan az előtérből halljuk. A szólisták elsőrangúak, Thomas Hampson szereplése különösen dicséretes.

Ami nem meggyőző ebben a sorozatban, nem egyedül Rattle hatáskörébe tartozik. Az egésznek bizonyos „majdnem-jellege" van. Majdnem jó a hangminőség, de néha nem kifogástalan. Majdnem meggyőző a stílus, olykor azonban nem. Azt hiszem, Rattle-nek nem így kellett volna felvenni a kilenc Beethoven-szimfóniát, hanem egyenként, stúdióban, esetleg a hangversenyciklust követően. Az anyag így ugyanis kissé sok volt a Beethoven-interpretációban nem gyakorlott dirigensnek, a historikus megszólaltatásban nem otthonos zenekarnak és a hangmérnöknek, akinek azt kellett reprezentatív módon rögzítenie, ami csak majdnem volt reprezentatív. Rattle előadásainak azonban így is egyéni hangvétele, sajátos mondanivalója van, ami méltánylandó.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Könyv

Ernest Hemingway ritkán látott családi fotói

Felépítette saját mítoszát: síelt, horgászott, vadászott, bikaviadalokat látogatott, szenvedélyesen érdekelte a háború és fáradhatatlanul kereste a személyes boldogságot. A Nobel-díjas amerikai író, akinek tárgyilagos szikár stílusát sokan próbálják utánozni azóta is, 1899. július 21-én született.
Klasszikus

Amikor Maria João Pires másik zongoraversennyel készült, mint a zenekar

Ma ünnepli 75. születésnapját Maria João Pires, az egyik legjobb Mozart-játékos az elmúlt évtizedekből. Leghíresebb koncertfelvételével köszöntjük őt.
Vizuál

Aki pestiesítette a párizsi divatot

Egyszerű másoló, remek divatérzékű üzletasszony vagy tervezőzseni? Rotschild Klára szalonja a luxust jelentette a harmincastól a hetvenes évekig. Simonovics Ildikó mesélt arról, milyen kihívás összegyűjteni a még megmaradt ruhákat, dokumentumokat és kibogozni a valóságot a legendák és pletykák közül.
Klasszikus

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kult50

Ha zene szól, nem tudok mással foglalkozni – Bősze Ádám és Vashegyi György a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Bősze Ádám zenetudós, műsorvezető és Vashegyi György karmester, régizenész ült le egymással beszélgetni – mi másról, mint zenéről.
Klasszikus salzburg

A Salzburgi Ünnepi Játékok ingyenes koncertekkel nyitott a szélesebb közönség felé

Mozart szülővárosában egy sor különböző helyszínen megrendezett ingyenes koncerttel kezdődött meg szombaton a Salzburgi Ünnepi Játékok.
Klasszikus videó

Amikor Maria João Pires másik zongoraversennyel készült, mint a zenekar

Ma ünnepli 75. születésnapját Maria João Pires, az egyik legjobb Mozart-játékos az elmúlt évtizedekből. Leghíresebb koncertfelvételével köszöntjük őt.
Klasszikus gyász

Meghalt Fátyol Rudolf hegedűművész

Hétfő reggel, 62 éves korában elhunyt Fátyol Rudolf hegedűművész, a szatmárnémeti Dinu Lipatti Állami Filharmónia vezetője.
Klasszikus gyász

Elhunyt Ben Johnston, a mikrotonális zene egyik úttörő zeneszerzője

Július 22-én elhunyt Ben Johnston amerikai zeneszerző. Lehet, hogy nem ismerte őt – érdemes.