Klasszikus

Beethoven-zongoraversenyek - Aimard, Harnoncourt

2003.06.16. 00:00
Ajánlom
„Mi értelme lehet még egyszer felvenni e régi csatalovakat?" - teszi fel a költői (és e formában szinte tiszteletlennek ható) kérdést Nikolaus Harnoncourt új albumának szólistája, az öt Beethoven-zongoraversenyt játszó Pierre-Laurent Aimard.

A francia zongoraművész a jelek szerint szükségesnek érezte, hogy a lemezek kísérőfüzetében megpróbáljon válaszolni e kérdésre: azt reméli, hogy - viszonylag új keletű -együttműködése Harnoncourt-ral a művek új, eddig nem hallott aspektusaira világít rá. Aimard így, első hallásra nagyon meggyőzőnek és gondolatgazdagnak tűnik; szívesen hallanék vele ugyanakkor Mozart-versenyműveket is, bár Harnoncourt éppen egy Beethoven-szonáta előadása alapján választotta e lemezekre partneréül.

Harnoncourt nem sok zongoristával készített felvételeket: Buchbinder véleményem szerint szerencsétlen választás volt a Brahms-versenyművekhez, s a Mozart-koncertek - roppant zenetörténeti súlyukhoz képest szinte teljesen hiányoznak a karmester diszkográfiájából. Aligha meglepő, hogy az interpretáció meglehetősen dirigensi fogantatású: Harnoncourt a partitúra minden hangjáról egyéni, határozott véleménnyel bír, s a kiváló Európai Kamarazenekar most is érzékenyen adja vissza e gondolatokat. A 2000 és 2002 között, Grazban készült felvételek minden versenymű esetében több, egymást követő koncert rögzítésével születtek: Harnoncourt célja a partitúra jelzéseinek tökéletes megfejtése, s nem jár messze a megoldástól. A zenekar artikulációja hallatlanul választékos és színes; érdemes kiemelni a dinamikai jelzések példás, rendkívül jól értelmezett megvalósítását. Más kérdés, hogy a - egyébként „modern" hangszereken játszó - zenekarban historikus timpanikat és natúrtrombitákat használó karmestert nem „zavarja-e” (főleg az első két-három versenymű esetében) a modern zongora alkalmazása. (Hogy pontosan milyen építésű hangszer, azt sajnos nem tudjuk meg a kísérőfüzetből.)

Közismert, hogy azon évtizedek, melyek alatt Beethoven öt zongoraversenye megszületett, óriási, szinte máig példátlan változást jelentettek az instrumentum fejlődéstörténetében: e változás előidézésében a koncertező Beethoven által képviselt új játékstílusnak alighanem fontos szerepe volt. Így az első két zongoraverseny annak idején még mindenképpen nagyjából olyan hangszeren (Walter-fortepianón) szólalt meg először, amilyenen Mozart utolsó koncertjeit adhatta, s e hangszeren játszva őket sokkal szembetűnőbb e zene forradalmi, újszerű jellege. Így Aimard is csak részben valósíthatja meg Beethoven meglehetősen extrém jelzéseit, s a zenekar precizitása mellett ez különösen szembetűnő. Ez azonban nem a szólista hibája, aki amúgy nagyon jól érti a karmester „beszédszerű zenéjét": együttműködésük különösen a C-dúr, c-moll és Esz-dúr koncertben tűnt számomra harmonikusnak. Továbbra is sajnálva, hogy Gardiner anno mégsem Bilsonnal vette fel e koncerteket a DG-nek, Aimard és Harnoncourt összeillő, remek páros; reméljük, hogy együttműködésük folytatódni fog.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Színház

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.
Plusz

Zubreczki Dávid: „Budapest tele van különleges templomokkal”

Ismét kiadták a Templomséták Budapesten című könyvet. Zubreczki Dávid építészeti mesemondó nagysikerű kötetében 250 templom, zsinagóga, imaház, kápolna és szentély szerepel különleges városi sétajavaslatokkal. A mű megjelenéséhez kapcsolódóan február 13-tól május 21-ig nyolc budapesti templomban tart vetített előadást a szerző.
Klasszikus

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.