Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

2019.11.11. 14:40
Ajánlom
Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.

Jevgenyij Kiszin gyorsan a zongorához ül, és szinte azonmód megszólal a vaskos c-moll akkord. A játékos ráomlik a billentyűkre, semmi sincs abból a komoly, mértéktartó, grave hangból, amit mondjuk Wilhelm Kempff, Alfred Brendel vagy más kollégák produkáltak ezekben a szakaszokban.

Kiszin még mindig az a wunderkind, akit a kilencvenes évek végén megismertünk, a kész fegyverzettel érkező virtuóz.

A játékában pedig megvan az a régimódiság, amit illőbb lenne a régi idők nagyságának nevezni. Kiszin tisztában van vele, hogy ma a tisztaság és a világosság a menő, de azzal is, hogy a szabadabb, harsányabb és rikítóbb romantikus manírral kevesen bírnak.

Kissin_Mupa_szollosi_4-141806.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Patetique-szonáta első c-moll akkordját rögtön úgy üti le, mintha be akarná repeszteni a billentyűket, és figyelmen kívül hagyja a fortepiano dinamikai jelzést. Nem működne, ha nem lenne benne ennyi stenk, de szerencsére van, és az a nagy lendület, amit Kiszin magának parancsol, a B-témában, az alla breve allegro szakaszban csak újabb löketet nyer.

Ezeket a hangokat tényleg nem sokan tudják úgy megszólaltatni, mint ő, és lehet, hogy hallottunk már tudósabb – tudálékosabb – Beethovent, de Kiszin, akit egyébként nem Beethoven-játékosként tartunk számon, interpretációja a kiforrott virtuózé, és ezért revelációt jelent.

Kissin_Mupa_szollosi_3-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

S ha már itt tartunk, érdekes, hogy Kiszin az Eroica-variációkkal egy olyan darabot vett műsorra, amely virtuóz ugyan, de nem hálás; mutatós, de csak a vájtabb füleknek, s ironikus, gyakran gúnyos hangvételével túlmutat mind a romantikán, mind a klasszicizmuson. Mintha Beethoven – akit egyébként mindig is lenyűgözött a variációs forma – a harmadik, eredetileg bonapartista szimfóniájával járó terhein szeretett volna csökkenteni.

A Beethoven-évfordulóhoz közeledve érdemes egy kicsit gondolkodnunk a Mesterről, aki – ezt gyakran elfelejtjük – maga is ember volt.

S amikor egy variációsorozatban cincálja szét a saját, heroikus szimfóniatémáit, az mégiscsak azzal a szórakoztató tanulsággal szolgálhat, hogy nem lehet örökké hősködni.

Kissin_Mupa_szollosi_2-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Beethoven Vihar-szonátája alighanem tévedésből kapta meg a shakespeare-i melléknevet – a titkár, Anton Schindler legendagyártása van ebben is –, ez azonban nem változtat azon, hogy Jevgenyij Kiszin valóban vihart támaszt a bal kezével. Ez is az orosz iskola sajátossága, az erőteljes basszus – szokták írni, de mióta Andrej Korobejnyikovot kikérdeztem a témában, elbizonytalanodtam. A koncert legmélyebben ihletett pillanatait ennek a d-moll szonátának a lassú tétele jelentette. B-dúrban vagyunk, Beethoven egyik szívesen használt hangnemében. Kecses, de büszke zene ez, a megvívott küzdelmek után érzett örömé, amelyben még benne van a szenvedés, a szenvedély. (Gondoljunk csak a IV. szimfóniára vagy az op. 130-as vonósnégyesre.) Ez a fragmentált, lírai fanfár szólalt meg Kiszin zongoráján.

Kissin_Mupa_szollosi_5-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Waldstein-szonáta nyitó, Allegro con brio tétele olyan gyors, hogy a tempó egy kevésbé technikás művésznél sietségnek hatna.

Kiszin tempói nem nyugodtak, de a hangok elhelyezése pontos, az időkezelése izgalmat, de nem ziláltságot közvetít.

Az utolsó tétel pedálkezelése figyelemreméltó, mondhatni kísérletező. Nevezhetném forradalminak is, de az képzavart jelentene egy lidérceket, tündéreket, pirkadatot megjelenítő zenei tétellel kapcsolatban. A moderato jelzésből szinte misterioso válik Kiszin előadásában, az előadói bátorság jutalma pedig a lelkes taps, aztán a standing ovation. Jövőre Beethoven-emlékévet ünneplünk, s én csak azt kívánom, bár minden muzsikus ilyen meggondolással nyúlna a bonni mester zenéjéhez.

Kiszin aztán nem tud ellenállni ennek a tapsnak, és több ráadást is ad. Azt hiszem – úgy hallom –, valóban azért, mert nagyon szeret zongorázni.

Kissin_Mupa_szollosi_6-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

 

2019. november 5. Müpa - MVM Koncertek: A Zongora

A fotókat Szöllősi Mátyásnak köszönöm.

Zenehallgatás

Jevgenyij Kiszin két éve Beethoven műveit vette lemezre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

SZFE: Gothár Péter ügyét ürügyként használják fel az egyetem lejáratására

Közleményben tiltakoznak a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárai az egyetem lejáratása, ellehetetlenítése, a színházvezetői kinevezések befolyásolása és a független színházi szféra sarokba szorítása ellen.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.
Klasszikus gyász

Elhunyt Bónis Ferenc zenetörténész

Kodály Zoltán és Szabolcsi Bence egykori tanítványa 87 éves volt.