Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

2019.11.11. 14:40
Ajánlom
Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.

Jevgenyij Kiszin gyorsan a zongorához ül, és szinte azonmód megszólal a vaskos c-moll akkord. A játékos ráomlik a billentyűkre, semmi sincs abból a komoly, mértéktartó, grave hangból, amit mondjuk Wilhelm Kempff, Alfred Brendel vagy más kollégák produkáltak ezekben a szakaszokban.

Kiszin még mindig az a wunderkind, akit a kilencvenes évek végén megismertünk, a kész fegyverzettel érkező virtuóz.

A játékában pedig megvan az a régimódiság, amit illőbb lenne a régi idők nagyságának nevezni. Kiszin tisztában van vele, hogy ma a tisztaság és a világosság a menő, de azzal is, hogy a szabadabb, harsányabb és rikítóbb romantikus manírral kevesen bírnak.

Kissin_Mupa_szollosi_4-141806.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Patetique-szonáta első c-moll akkordját rögtön úgy üti le, mintha be akarná repeszteni a billentyűket, és figyelmen kívül hagyja a fortepiano dinamikai jelzést. Nem működne, ha nem lenne benne ennyi stenk, de szerencsére van, és az a nagy lendület, amit Kiszin magának parancsol, a B-témában, az alla breve allegro szakaszban csak újabb löketet nyer.

Ezeket a hangokat tényleg nem sokan tudják úgy megszólaltatni, mint ő, és lehet, hogy hallottunk már tudósabb – tudálékosabb – Beethovent, de Kiszin, akit egyébként nem Beethoven-játékosként tartunk számon, interpretációja a kiforrott virtuózé, és ezért revelációt jelent.

Kissin_Mupa_szollosi_3-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

S ha már itt tartunk, érdekes, hogy Kiszin az Eroica-variációkkal egy olyan darabot vett műsorra, amely virtuóz ugyan, de nem hálás; mutatós, de csak a vájtabb füleknek, s ironikus, gyakran gúnyos hangvételével túlmutat mind a romantikán, mind a klasszicizmuson. Mintha Beethoven – akit egyébként mindig is lenyűgözött a variációs forma – a harmadik, eredetileg bonapartista szimfóniájával járó terhein szeretett volna csökkenteni.

A Beethoven-évfordulóhoz közeledve érdemes egy kicsit gondolkodnunk a Mesterről, aki – ezt gyakran elfelejtjük – maga is ember volt.

S amikor egy variációsorozatban cincálja szét a saját, heroikus szimfóniatémáit, az mégiscsak azzal a szórakoztató tanulsággal szolgálhat, hogy nem lehet örökké hősködni.

Kissin_Mupa_szollosi_2-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Beethoven Vihar-szonátája alighanem tévedésből kapta meg a shakespeare-i melléknevet – a titkár, Anton Schindler legendagyártása van ebben is –, ez azonban nem változtat azon, hogy Jevgenyij Kiszin valóban vihart támaszt a bal kezével. Ez is az orosz iskola sajátossága, az erőteljes basszus – szokták írni, de mióta Andrej Korobejnyikovot kikérdeztem a témában, elbizonytalanodtam. A koncert legmélyebben ihletett pillanatait ennek a d-moll szonátának a lassú tétele jelentette. B-dúrban vagyunk, Beethoven egyik szívesen használt hangnemében. Kecses, de büszke zene ez, a megvívott küzdelmek után érzett örömé, amelyben még benne van a szenvedés, a szenvedély. (Gondoljunk csak a IV. szimfóniára vagy az op. 130-as vonósnégyesre.) Ez a fragmentált, lírai fanfár szólalt meg Kiszin zongoráján.

Kissin_Mupa_szollosi_5-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Waldstein-szonáta nyitó, Allegro con brio tétele olyan gyors, hogy a tempó egy kevésbé technikás művésznél sietségnek hatna.

Kiszin tempói nem nyugodtak, de a hangok elhelyezése pontos, az időkezelése izgalmat, de nem ziláltságot közvetít.

Az utolsó tétel pedálkezelése figyelemreméltó, mondhatni kísérletező. Nevezhetném forradalminak is, de az képzavart jelentene egy lidérceket, tündéreket, pirkadatot megjelenítő zenei tétellel kapcsolatban. A moderato jelzésből szinte misterioso válik Kiszin előadásában, az előadói bátorság jutalma pedig a lelkes taps, aztán a standing ovation. Jövőre Beethoven-emlékévet ünneplünk, s én csak azt kívánom, bár minden muzsikus ilyen meggondolással nyúlna a bonni mester zenéjéhez.

Kiszin aztán nem tud ellenállni ennek a tapsnak, és több ráadást is ad. Azt hiszem – úgy hallom –, valóban azért, mert nagyon szeret zongorázni.

Kissin_Mupa_szollosi_6-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

 

2019. november 5. Müpa - MVM Koncertek: A Zongora

A fotókat Szöllősi Mátyásnak köszönöm.

Zenehallgatás

Jevgenyij Kiszin két éve Beethoven műveit vette lemezre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Rosszkedvű? – Vígjátékok karantén idejére

Nem a valóság elől menekülünk, egyszerűen csak szeretnénk egy kicsit jobban érezni magunkat. Ezért nézünk vígjátékokat és ezért ajánljuk őket. Szubjektív filmajánlónkban az HBO Go klasszikus és közelmúltbeli vígjátékaiból válogattunk.
Plusz

Hatezer műsort tesz közzé ingyenesen az MTVA

A NAVA, a Rádióarchívum és az M3 is ingyenessé tette tartalmainak egy részét, hogy komolyzene, hangoskönyvek, tévéfilmek és sorozatok által biztosítsák az igényes otthoni szórakozást.
Színház

Molnár Piroska: „A színházak nem köthetnek ki végleg az online térben”

A Kossuth-díjas színművész, a Nemzet Színésze azt mondja, hogy most is minden nap körbetelefonálják egymást Pogány Judittal és Csomós Marival, ki hogy van. Bizakodnak. Molnár Piroska arról is beszél, hogy ez a rendkívüli helyzet komoly lelki és szellemi erőpróba is, egy mentális maraton, ezért óvatosan kell bánnunk az energiáinkkal. Ő türelmes, de azért már nagyon hiányoznak neki a kollégák.
Klasszikus

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző

Nyolcvanhat éves korában, hosszú és súlyos betegség után vasárnap elhunyt Krzysztof Penderecki neves lengyel zeneszerző, a kortárs zene kiemelkedő alakja - közölte a lengyel sajtó.
Színház

A Színházi világnapon indult az Ülj mellém! beszélgetéssorozat

A kultúra és a sport tehetségeit ülteti egy asztal mellé Fodor Annamária színművész és a Molnár Andrea táncművész új online beszélgetéssorozata. Az Ülj mellém! első adásában Udvaros Dorottya, Miklós Edit és Bercsényi Péter beszélgetnek. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.
Klasszikus magazin

6 zenemű, amely kapudrog lehet Krzysztof Pendereckihez

86 éves korában elhunyt Krzysztof Penderecki, akit kétségkívül a II. világháború utáni zeneszerzők élvonalában kell emlegetnünk. Sokan talán hallották már a nevét, de kevesebben ismerik a zenéjét – számukra ismert és kevéssé ismert, hosszabb és rövidebb művekből válogattunk.
Klasszikus hír

26 fiatal nyert állami zenei ösztöndíjat

Három állami zenei ösztöndíj biztosít szakmai előrelépési lehetőséget a pályakezdő művészek számára. A rendszeres pénzbeli támogatáson és a fellépési lehetőségeken túl az ösztöndíjak segítik a tehetséges fiatalokat pályájuk elindításában.