Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

2019.11.11. 14:40
Ajánlom
Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.

Jevgenyij Kiszin gyorsan a zongorához ül, és szinte azonmód megszólal a vaskos c-moll akkord. A játékos ráomlik a billentyűkre, semmi sincs abból a komoly, mértéktartó, grave hangból, amit mondjuk Wilhelm Kempff, Alfred Brendel vagy más kollégák produkáltak ezekben a szakaszokban.

Kiszin még mindig az a wunderkind, akit a kilencvenes évek végén megismertünk, a kész fegyverzettel érkező virtuóz.

A játékában pedig megvan az a régimódiság, amit illőbb lenne a régi idők nagyságának nevezni. Kiszin tisztában van vele, hogy ma a tisztaság és a világosság a menő, de azzal is, hogy a szabadabb, harsányabb és rikítóbb romantikus manírral kevesen bírnak.

Kissin_Mupa_szollosi_4-141806.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Patetique-szonáta első c-moll akkordját rögtön úgy üti le, mintha be akarná repeszteni a billentyűket, és figyelmen kívül hagyja a fortepiano dinamikai jelzést. Nem működne, ha nem lenne benne ennyi stenk, de szerencsére van, és az a nagy lendület, amit Kiszin magának parancsol, a B-témában, az alla breve allegro szakaszban csak újabb löketet nyer.

Ezeket a hangokat tényleg nem sokan tudják úgy megszólaltatni, mint ő, és lehet, hogy hallottunk már tudósabb – tudálékosabb – Beethovent, de Kiszin, akit egyébként nem Beethoven-játékosként tartunk számon, interpretációja a kiforrott virtuózé, és ezért revelációt jelent.

Kissin_Mupa_szollosi_3-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

S ha már itt tartunk, érdekes, hogy Kiszin az Eroica-variációkkal egy olyan darabot vett műsorra, amely virtuóz ugyan, de nem hálás; mutatós, de csak a vájtabb füleknek, s ironikus, gyakran gúnyos hangvételével túlmutat mind a romantikán, mind a klasszicizmuson. Mintha Beethoven – akit egyébként mindig is lenyűgözött a variációs forma – a harmadik, eredetileg bonapartista szimfóniájával járó terhein szeretett volna csökkenteni.

A Beethoven-évfordulóhoz közeledve érdemes egy kicsit gondolkodnunk a Mesterről, aki – ezt gyakran elfelejtjük – maga is ember volt.

S amikor egy variációsorozatban cincálja szét a saját, heroikus szimfóniatémáit, az mégiscsak azzal a szórakoztató tanulsággal szolgálhat, hogy nem lehet örökké hősködni.

Kissin_Mupa_szollosi_2-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Beethoven Vihar-szonátája alighanem tévedésből kapta meg a shakespeare-i melléknevet – a titkár, Anton Schindler legendagyártása van ebben is –, ez azonban nem változtat azon, hogy Jevgenyij Kiszin valóban vihart támaszt a bal kezével. Ez is az orosz iskola sajátossága, az erőteljes basszus – szokták írni, de mióta Andrej Korobejnyikovot kikérdeztem a témában, elbizonytalanodtam. A koncert legmélyebben ihletett pillanatait ennek a d-moll szonátának a lassú tétele jelentette. B-dúrban vagyunk, Beethoven egyik szívesen használt hangnemében. Kecses, de büszke zene ez, a megvívott küzdelmek után érzett örömé, amelyben még benne van a szenvedés, a szenvedély. (Gondoljunk csak a IV. szimfóniára vagy az op. 130-as vonósnégyesre.) Ez a fragmentált, lírai fanfár szólalt meg Kiszin zongoráján.

Kissin_Mupa_szollosi_5-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Waldstein-szonáta nyitó, Allegro con brio tétele olyan gyors, hogy a tempó egy kevésbé technikás művésznél sietségnek hatna.

Kiszin tempói nem nyugodtak, de a hangok elhelyezése pontos, az időkezelése izgalmat, de nem ziláltságot közvetít.

Az utolsó tétel pedálkezelése figyelemreméltó, mondhatni kísérletező. Nevezhetném forradalminak is, de az képzavart jelentene egy lidérceket, tündéreket, pirkadatot megjelenítő zenei tétellel kapcsolatban. A moderato jelzésből szinte misterioso válik Kiszin előadásában, az előadói bátorság jutalma pedig a lelkes taps, aztán a standing ovation. Jövőre Beethoven-emlékévet ünneplünk, s én csak azt kívánom, bár minden muzsikus ilyen meggondolással nyúlna a bonni mester zenéjéhez.

Kiszin aztán nem tud ellenállni ennek a tapsnak, és több ráadást is ad. Azt hiszem – úgy hallom –, valóban azért, mert nagyon szeret zongorázni.

Kissin_Mupa_szollosi_6-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

 

2019. november 5. Müpa - MVM Koncertek: A Zongora

A fotókat Szöllősi Mátyásnak köszönöm.

Zenehallgatás

Jevgenyij Kiszin két éve Beethoven műveit vette lemezre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

„Írás és olvasás ikrek” - Vámos Miklós a Lírástudókban

A könyvesboltok újdonságai között segít eligazodni a Líra Könyv és a Fidelio május 12-én, szerda este fél 8-kor jelentkező irodalmi podcastja. A friss könyvajánlókat és tartalmas beszélgetéseket kínáló műsor házigazdája Szabó T. Anna, az adás vendége Vámos Miklós író.
Színház

Gyabronka József, Háy János és Alföldi Róbert az újranyitó Átrium színpadán

Május 21-től újra élő előadásokat tart az Átrium. A budai intézmény első produkciója a Fehér nyuszi, vörös nyuszi című darab Gyabronka József előadásában, ezt követően egy Háy János-premierrel, valamint a Mefisztó című kortárs zenés kabaréval várják a közönséget.
Színház

Eredeti Örkény-egypercessel köszöntötték Mácsai Pált a jubileumi Azt meséld el Pista! után

Május 12-én különleges évfordulót ünnepelt az Örkény Színház, ugyanis 700. alkalommal tűzték műsorra Mácsai Pál egyszemélyes előadását, az Azt meséld el, Pista!-t.
Klasszikus

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Jazz/World

"Tragikus végű játszma" – A kékszakállú herceg várát új formába öntötte Sárik Péter

Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operájára Sárik Péter zeneszerző, jazz-zongoraművész készített jazzátiratot, melyet először élőben augusztusban hallhat a közönség a Zempléni Fesztiválon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Cziffra és Liszt műveket játszik a két zongoravirtuóz, Boris Berezovsky és Balázs János

Június 9-én Liszt Ferenc és Cziffra György szólózongora művei és négykezes átiratai hangoznak el Boris Berezovsky és Balázs János zongoraestjén. A Cziffra György-emlékév kiemelt eseményét a MOMkultban rendezik meg, melyet a közönség már élőben élvezhet.
Klasszikus hír

Magyar népdalt énekel Emma Kirkby a Kórusok Éjszakája jóvoltából

A Kórusok Éjszakája kórusfesztivál megálmodói a Csíkszerda Egyesület tagjai, akik a világhírű angol szopránnal, Emma Kirkbyvel készítenek közös videót, melyben a Csillagok, csillagok kezdetű magyar népdalt éneklik közösen.
Klasszikus gyász

Elhunyt Balassa Sándor zeneszerző, a nemzet művésze

Életének 87. évében, hosszan tartó betegség után elhunyt Balassa Sándor Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, a nemzet művésze, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) egyik alapítója és rendes tagja – közölte az MTI-vel az MMA.
Klasszikus hír

A Budapesti Fesztiválzenekar emlékkoncertet tart a koronavírus áldozatainak emlékére

A május 26-i ingyenes emlékkoncertet a Budapest Kongresszusi Központban rendezik meg, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar és egy erre az alkalomra összeálló kórus, Fischer Iván vezényletével Mozart Requiemjét adja elő. A koncertet aznap az RTL Klub-on is meg lehet tekinteni.
Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.