Klasszikus

Befogadó és otthon

2009.01.27. 00:00
Ajánlom
Kell egy hely – ha nem is az óceán partján –, ahol egy felnőtt fesztivál otthonra lel. Arról nem is beszélve, hogy ennek a fesztiválnak már van egy erősen kamaszodó öccse is.

Zimányi Zsófia

A Tavaszi és az Őszi Fesztiválról van szó, Budapest két olyan, nemzetközi rangú összművészeti rendezvénysorozatáról, mely a hozzá hasonló európai fesztiválokkal ellentétben nem rendelkezett önálló játszóhellyel. A nagysikerű saját produkciók után – mint amilyen a Mozart-maraton is volt - mindig azt kérdezték tőlem, hogy miért nem játsszuk tovább. Az ilyen jó szándékú kérdésekre mindig azt kellett válaszolnom, hogy a fesztivál költségvetése az adott időszak kulturális kínálatának megteremtésére fordítható és arra is fordítandó. Sokan meglepődtek ilyenkor azon is, hogy a saját produkciók esetében mindent bérelnünk kell: a játszóhelyet, a próbatermet, a lámpákat, a pianínót vagy a zenekart. S ha még díszletek is vannak, akkor a tárolására (vagy tovább tárolására) is forrást kellene teremtenünk valahonnan.

Nem titok, hogy amikor megpályáztam a Thália Színház vezetői posztját arra is gondoltam, hogy ezzel Budapest két fontos fesztiválját is jobb pozícióba hozhatom. Saját játszóhely révén ráadásul vonzóbb partnerré válhatnánk a külföldi társulatok, produkciós menedzserek szemében. Többször lett volna lehetőségünk más fesztiválokkal -összedolgozni-, és azért dőlt dugába majd’ minden tervünk, mert nem volt saját helyünk. Ha van színházunk, akkor nem feltétlenül csak pénz szükséges az együttműködéshez, a próbák helyének biztosításával, műhelyek munkájával is részt vehetünk az együttműködésben.

Természetes, hogy a Thália, amellett, hogy akusztikája alkalmassá teszi kortárs zenei koncertekre, elsősorban a színházi produkciók (legyen az próza-, zenés- vagy táncszínház) létrehozására ösztönöz. Évek óta dolgozunk kollégáimmal azon, hogy programkínálatunk – mely hagyományosan továbbra is a nyelvektől független zene ünnepe szeretne maradni – bővüljön, színesedjen, s mint például Salzburgban, erőteljes, friss színházi arculattal is rendelkezzen. Ezen törekvésünknek markáns jeleivel már az idei tavaszi fesztiválon találkozhat közönségünk.

Tehát nem állok meg a fesztivál után, célom az izgalmas kulturális élet fenntartása a amihez a Thália Színház biztosít lehetőséget . A tavasz Budapesten kezdődik, és én már egész évben várom Önöket, hogy foglaljanak nálunk helyet.

Zimányi Zsófia
igazgató
Budapesti Fesztiválközpont Kht.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Zenés színház

Lehár Ferenc világhírű művei csendülnek fel a Komáromi Erődben

A Budapesti Operettszínház a legendás komáromi zeneszerző életművéből nyújt nagyívű válogatást július 27-én, a gálakoncertet Homonnay Zsolt rendezésében láthatja a közönség.
Vizuál

Pixelekbe zárt generáció

Jane Schoenbrun szemkápráztató vizualitással, egy egészen különleges, mégis átélhető allegórián keresztül képes beszélni az identitáskeresés és a média viszonyáról. I Saw the TV Glow kritika.
Színház

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Centrál Színházban tér vissza a színpadra

A Nemzeti Színházban tavaly súlyos balesetet szenvedett színművészek apa-lánya párost alakítanak a Centrál Színház következő évadában. A Puskás Tamás rendezte előadás egy híres film adaptációja lesz. 
Klasszikus

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hír

Neves régizenei együttessel készített lemezt Daragó Zoltán

A fiatal kontratenor Bach-áriákat felvonultató lemeze Christophe Rousset vezényletével és a Les Talens Lyriques közreműködésével szeptemberben jelenik meg az Aparté Kiadónál.
Klasszikus hír

Huszadik alkalommal rendezik meg a Crescendo Nyári Akadémiát

Július 21-én kezdődik a 20. Crescendo Nyári Akadémia és Fesztivál, melyre rekordszámú hallgató jelentkezett, hogy a mesterkurzus és fellépéseik által fejlődhessenek, és közösen ünnepelhessék a jubileumi eseménysorozatot.
Klasszikus ajánló

Európai és argentin tánczenék találkozása – Pápán lép fel a Pannon Ifjúsági Zenekar

Július utolsó előtti vasárnapján különleges zenei programra várja a hallgatóságot a Pannon Ifjúsági Zenekar Pápán, a lenyűgöző Esterházy-kastély udvarán: az elmúlt évszázadok dél-amerikai és európai zenéje ad egymásnak randevút az együttes tolmácsolásában.
Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.