Klasszikus

Békés romantikusok a dúr hangnemek derűjében

2016.02.29. 12:09
Ajánlom
Játsszon a Fidelióval és legyen ott március 9-én a Müpában a Concerto Budapest estjén, ahol a világhírű szoprán Juliane Banse Schubert és Mahler-dalokat ad elő Christoph Poppen vezényletével.

Schubert és Mahler, a romantika két ellenpontja ezen az estén megtalálja a közös nevezőt: kiegyensúlyozott érzelmek, kellemes harmóniák, illetve Juliane Banse és Christoph Poppen zenészfrigye biztosít minket arról, hogy ez az este az őszinte és gondtalan érzéseknek lesz dedikálva.

Juliane Banse és ChristophPoppen

Juliane Banse és ChristophPoppen (Fotó/Forrás: Stefan Nimmesgern/Sasha Gus)

Március 9-én, a Müpában elhangzó művek közreműködői a zenei világ legprominensebb zenészegyéniségei közé tartoznak: Juliane Banse, a nagyszerű német szoprán operaénekesként, de koncert- és dalénekesként is világszerte keresett művész. Brigitte Fassbaender növendéke operaszínpadon Pamina szerepében debütált a berlini Komische Operben, majd dalénekesként elnyerte a Nemzetközi Franz Schubert Verseny fődíját. Banse, aki a múlt szezonban színpadra lépett többek közt a New York-i Metropolitan Operában és a barcelonai Liceuban is, a budapesti koncertközönség számára is kedves ismerős lehet, legutóbb Kurtág György 90. születésnapja alkalmából lépett hazánkban színpadra. Ez alkalommal férje vezénylete alatt szól majd hozzánk, aki épp ezen a napon ünnepli 60. születésnapját.

Christoph Poppen, a münsteri születésű muzsikus pályafutása első évtizedeiben mint hegedűművész szerzett magának nemzetközi ismertséget és elismertséget: többek közt Nathan Milstein tanítványaként, a Cherubini Kvartett alapítójaként, Bach és kortárs zeneszerzők hegedűműveinek előadójaként. 1989 óta azonban mind többet vezényel, és 2006 és 2011 között ő irányította a Német Rádió Szimfonikus Zenekarát, jelenleg pedig a Hanns Eisler nevét viselő berlini konzervatórium igazgatója. Christoph Poppen a vezénylés és a hegedűművészi működés mellett tehát zenapedagógusként is komoly karriert futott be, és éppen a budapesti hangverseny napján ünnepli 60. születésnapját.

A műsort nyitó Schubert V. szimfónia őszinte vallomás a felnőtté válás folyamatáról: ifjonti érzéseket sűrít dallamokba, távol még a zeneszerző későbbi transzcendens-emelkedett hangvételétől. Franz Schubert mindössze 19 esztendős volt, amikor 1816 szeptemberében hozzálátott ötödik szimfóniájának megkomponálásához, melyet még azév őszén bemutattak. Személyes útkeresése és romantikus érzésvilága az ezt követő négy Schubert dalban kap nyomatékot. Dalkölteményeiben, a műfaj nagymestereként bravúrosan és gazdag dallamossággal jeleníti meg a különböző hangulatokat, érzésvilágokat.

Az est a „békés romantikusok a dúr hangnemek derűjében” jeligét követve Mahler IV. szimfóniájával zárul. A II. és a III. szimfónia késő-romantikus kolosszusai után e művében mintha visszatérne a klasszikus szimfónia műfaji tradíciójához, amelyben a belső derű és a túlvilági békesség keresését tűzte ki célul. A csillagászati távlatok helyett tehát egy révbe ért férj és komponista belső öröme és kiegyensúlyozottsága szólal majd meg. A mű elsősorban szelíd hangvételéről és a szopránszólós negyedik tételről nevezetes – utóbbi a mennyországbeli életet jeleníti meg a gyermeki látásmód sajátos naivitásával. A boldogság és a beteljesülés legőszintébb vallomásaként a mű a koncert hangulatiságának méltó megkoronázása.

A március 4-én 12:00-ig helyesen válaszolók közül egy szerencsés ellátogathat partnerével a Fidelio vendégeként a március 9-ei eseményre.!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.
Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Színház

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Adventi koncert a Belvárosi-templomban a Soproni Szimfonikusokkal

December 3-án ad adventi koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban Magyarország egyik legrégebbi szimfonikus zenekara, az 1829-ben alapított Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar.
Klasszikus ajánló

A várakozás reménysugara – a Tenebrae Kórus ad koncertet a Müpában

A hagyományoknak megfelelően idén is egy különleges kóruskoncert segíti az ünnepi hangolódást a Müpában, advent első vasárnapján az angol Tenebrae Kórus nyújt át egy csokorra valót karácsonyi dalokból és más egyházi témájú kompozíciókból.
Klasszikus interjú

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„Változatos az előttünk álló periódus" – Beszélgetés Somos Csabával

Ahogy Joseph Haydn klasszikus muzsikája remek párja Vajda János kortárs operájának, úgy erősítik egymást a Nemzeti Énekkar sokszínű repertoárjának dararabjai. A különböző feladatok azonban összetett képességeket igényelnek – nemcsak a kórustól. Somos Csaba karigazgatóval erről is beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Összecsapás a jégen – Orosz estre készül a Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Prokofjev és Sosztakovics művei szerepelnek a Nemzeti Filharmonikusok november 25-i koncertjén. A történelmi témájú Alekszandr Nyevszkij-kantáta sokak számára filmzeneként lehet ismerős.