Klasszikus

Beleválasztottam...

2005.08.13. 00:00
Ajánlom
...ahogy mondani szokás ugyebár. A XVI. Esztergomi Nemzetközi Gitárfesztivál programját böngészve olyan koncertet kerestem, amely a megszokott program mellett újszerű, izgalmas kortárs darabokat is tartalmazott, így akadt meg a szemem a görög Jorgos Panetsos műsorán. Újdonságokra nyitott fülem azonban az augusztus 10-i hangverseny után úgy lekonyult, akár Micimackó örökkön szomorú, maslis farkú barátjáé.

Rögtön a Leo Brouwer (*1939) darabját kezdő fortissimo, disszonáns akkordokra összeborzongtak az előttem ülő helyi nénik, ami persze önmagában nem jelent semmit. Tény azonban, hogy az ilyesfajta zenék első meghallgatásához jó segítőtárs lenne egy „műtérkép”, e nélkül ugyanis csak vaktában tapogatózik a hallgatóság. Persze, mondják, ha a zene nem beszél önmagáért, akkor bármit összeírogathatnak róla a műismertetőben. Véleményem szerint azonban számos olyan darab van, ami nem fedi fel magát elsőre, és koncerten is legfeljebb egyszer hallhatjuk.

Ikis Theodorakis (*1923) szerzeményének kezdete és vége olyan volt, mint egy kétfajta textilből, gyapjúból és viszkózból összevarrt patch-work. Csak mosógépbe ne kerüljön! Klasszikus összhangzattani alapokon nyugvó részek váltakoztak benne kusza akkordokkal, s ehhez kapcsolódott a rapszodikus középrész. Az időközben elhangolódott hangszer felső húrja néha kiszólt a mélyebb húrok gyengéden egybesimuló hangzásából. Az oldások rendre annyival halkabbak voltak a megelőző disszonanciánál, hogy az akkordok között elveszett a kapcsolat.

A hangolás után Filimon Ginalis (*1959) Random Walk című darabja következett, amelyet a szerző Jorgos Panetsos-nak ajánlott, ezt az eredeti műsortól eltérően Carlo Domeniconi (*1947) Szvitje (op.19) követte. A négy tételes darab fináléjának halk, repetitív zizegése fölött egyszerű dallam bontakozott ki: a két hangszín elkülönítése és az egyenletes lüktetés okozta monoton zakatolás jól esett a fülnek – akár a gyönyörű, új vonatoké Esztergom és Budapest között.

Jószerével azonban ez volt az egyetlen mű, melyben a ritmustartás szép erénye jellemezte az előadót. A zenei csúcspontok sokszor azért érték a hallgatóságot váratlanul, mert sem dinamikai felépítés, sem fokozatos ritmikai kiszélesedés nem előzte meg őket: a csapongó, szélsőséges, koordinálatlan ritmuskezelésnek egyszerűen nem volt iránya. Az embernek az volt az érzése, hogy a technika, a „gépkezelés” határozza meg a zene menetét, nem pedig fordítva.

Ezek után nem én voltam az egyetlen, aki ki volt szomjazva Bachra, a szóló hegedűre írott a-moll szonáta (BWV 1003) gitár-átiratára. A négy tétel közül az Andante volt a legmeggyőzőbb: jól érvényesült benne a gitár simulékony, a hegedűénél visszahúzódóbb természete. Az alsó szólam repetált hangjai puhán kísérték a vezető dallamot. A fúgából viszont hiányzott az erő és a precizitás. Jorgos Panetsos a koncert végén aztán szomorkás hangulatú, esőt idéző görög népdalokat játszott ráadásként.

A hangversenynek ez a része végül is jól sikerült, hiszen a koncert alatt kiadós eső esett, ami elverte a port és lehűtötte a levegőt. A kedélyünket már nem kellett.

(Jorgos Panetsos gitárkoncertje az esztergomi Régi Vármegyeházán - Szendrey-Karper László Nemzetközi Gitárfesztivál, 2005. augusztus 10. Leo Brouwer: Canticum, Ikis Theodorakis: Epitafios, Filimon Ginalis: Random Walk, Carlo Domeniconi: Szvit (op. 19), J. S. Bach: a-moll szonáta BWV 1003)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A mi Chicagónk

A Chicago a minőségi szórakoztatóipar egy legsikerültebb darabja. Nem azért persze, mert igen jól meg van csinálva. Inkább azért, mert jól ki van találva. Nemcsak a társadalmat leplezi le, de önmagát is. Alföldi Róbert rendezésében, a Kultúrbrigád és az Átrium előadásában pedig a mi, honi állapotainkat is.
Klasszikus

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Vizuál

Frida hétfőnként is fogad

A nagy érdeklődésre való tekintettel július harmadik hetétől hétfőnként is látogatható a Nemzeti Galériában a Frida Kahlo-kiállítás.
Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Klasszikus építészet

Varázslatosan festő koncertközpont épül Münchenben

Az osztrák Cukrowicz Nachbaur Architekte mérnökei építik azt a koncertpalotát, amelynek nagytermében 1800 néző kaphat majd helyet.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Bérczes, Elsässer, Tóth Vera

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 14-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus ajánló

Kocsis Krisztián is fellép a Balatonnál

A MOL által támogatott tehetségek, illetve Kovács Gergely, Érdi Tamás és Kocsis Krisztián ingyenesen látogatható koncertjeivel folytatódik a Klassz a pARTon! fesztivál.