Klasszikus

Bemelegítés

2004.10.29. 00:00
Ajánlom
Egyesek szerint a szokatlan őszi meleg okozta, mások a holdfogyatkozásra fogták, hogy rendkívül ideges nap volt október 28-a: ennyi értelmetlen veszekedést, sértődést magam is rég láttam egyszerre. Bele is fáradtunk rendesen: az Olasz Intézetben számos ásító embert, nyúzott arcot láthattunk. Ilyenkor kimondottan jól jön egy jó hangverseny, bécsi klasszikával és könnyű olasz áriákkal.

A Matáv Szimfonikus Zenekarának koncertsorozata amúgy is érdekes: az Olasz Intézetben hat hasonló koncert lesz, egy-egy Mozart- és Haydn-szimfóniával, közte olasz művekkel. Haydn londoni (és oxfordi) szimfóniái mellett a Mozartok kiválasztása is egységes, az úgynevezett 14-21. szimfóniák szólalnak meg (a 15. kivételével) – és mivel azt hiszem, egyikünk se tudja, mit takarnak a számok, nem csak azért éri meglepetés a hallgatókat, mert nem ismerik Donizetti Angolkürtversenyét. Lesz itt Vivalditól a verizmusig minden. Csak csütörtök este alakult másképp.

Szűcs Márta betegsége miatt ugyanis elmaradtak a Donizetti- és Bellini-áriák, így a két szimfóniát szünet nélkül játszotta a zenekar Fürst János vezényletével, ½ 9-kor tehát a fáradt közönség felszabadultan távozhatott.

A szimfóniák számozása nyilván külön cikket érdemel, annyit mégis megjegyzek, hogy nem lenne nagy extra költség odaírni a mű hangnemét, és ha már arra járunk, a Köchel–jegyzékszámát is. Tegnap a 134-es A-dúr szimfónia volt az első, vagyis a Huszonegyedik, de ha csiklandozni kezdenek, akkor se tudom megmondani, legközelebb, amikor a Tizenhatodik szólal meg, valóban a 128-as C-dúrt hallhatja-e a közönség. Másrészt örülök, hogy ezeket a korai Mozartokat játssza valaki. Részint önmaguk miatt: ezek ha nem is a legremekebb szimfóniák, formailag nem csak tökéletesek, hanem szellemesek is, és meg-megcsillan bennük a hamvas, romlatlan Mozart bája. Szigorúbban véve persze üres-játékokban, klisékben is bővelkednek e művek, érdemes megnézni, egy évvel keletkezésük után, a „kis” g-moll szimfóniában mennyivel kevesebb trilla van, mennyivel kevesebb az állandó aprózás, mennyivel frappánsabbak a befejezések. De oda is el kell jutni, még akkor is, ha valaki Mozartnak született.

Részint pedig a zenekar miatt örülök, hogy előveszik e műveket: Mozartot nagyon nehéz játszani, és egy szemmel láthatólag megfiatalodott, de talán még nem egészen kész zenekar számára igazán színvonalas gyakorlatsort jelent hat ilyen Mozart-szimfóniát elsajátítani. Különösen, ha közben maguk is szeretik, élvezik e műveket, ha mindannyiuk számára fontos, amit játszanak.

Sajnos csütörtök este erről nem voltam meggyőzve. Fürst János számára kedvesek e művek – ezt láthattuk. De nem hallhattuk. Ergonomikus mozdulatait, lassú és unalmas tempóit, a mezzofortéból alig-alig elmozduló hangerőt nem pótolja, ha valaki mosolyog, és már a tétel előtt a markát dörzsöli (szó szerint). Mintha a zenészek számára is inkább csak „edzés”, bemelegítés lett volna az A-dúr szimfónia, ez a kissé talán csiszolatlan ékszer, melyben azért van egy-egy szívmelengető melléktéma, trió vagy kidolgozás. Igaz, a terem akusztikája is érdekes: miközben kintről ragyogóan szól, bentről „süket”, a zenész könnyen érzi magát magányosnak és elhagyatottnak. Ebben a teremben talán szigorúbb karmesteri kézre van tehát szükség, ha nem akarjuk, hogy a két fuvola háromfelé szóljon.

Haydn Oxford-szimfóniájában szerencsére csak egy maradt, kiegészültek viszont a rezek. És az előadás is gyökeresen más lett – mintha a karmestert is kicserélték volna. Fürst ezúttal olyan gyors tempókat vett, amiket a zenekar sajnos nem mindig bírt. A trombiták minden háromnyolcados felütésben késtek, a kürtök talán már a Mozartban elhangolódtak, így a Menüett eltolt ritmusú triójának humora is hamiskásan szólt. Az oboa érdemel dicséretet egyszerre pontos és szépen rajzolt szólóival – ugyanez nem mondható el a fuvoláról. A vonósok sokkal árnyaltabban és precízebben szóltak, mint a Mozartban, nagyobb dinamikai skálán mozogva, amiben benne rejlik az ígéret, hogy a mostani „zenészanyagból” jó zenekar válhat.

A karmester itt felhagyott a megszorító intézkedésekkel: maga is szinte táncra perdült (érzésem szerint nem mindenütt indokoltan). Ha a Mozartban túl keveset, a Haydnban túl sokat intett. Mégis, minden említett hiba ellenére ez az Oxford-szimfónia megszólalt. Talán ilyen a mű, könnyebben eladja magát, de az is lehet, hogy Fürst János csodálatra méltó zeneszeretetével (talán épp a kézdörzsölésével) érte el, hogy felül kell emelkednünk a részleteken, és be kell ismernünk: jól éreztük magunkat. Ha a korai Mozart a készülés, akkor ugyanis a kései Haydn a vizsga. És ha ezen a vizsgán jelest nem adnék a Matáv-zenekarnak, különösen a fúvósoknak, azért meg se buktak. Érdemes készülni Mozarttal, Haydnnal, Donizettivel vagy Verdivel – és olykor kevésbé kedves, de erősebb kezű karmesterrel.

(2004. október 28. 19:30 Olasz Kultúrintézet – A Matáv Szimfonikus Zenekar koncertje; Mozart: Nr. 21. szimfónia; Haydn: Nr. 92. szimfónia; vez.: Fürst János)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.