Klasszikus

Bemelegítés

2004.10.29. 00:00
Ajánlom
Egyesek szerint a szokatlan őszi meleg okozta, mások a holdfogyatkozásra fogták, hogy rendkívül ideges nap volt október 28-a: ennyi értelmetlen veszekedést, sértődést magam is rég láttam egyszerre. Bele is fáradtunk rendesen: az Olasz Intézetben számos ásító embert, nyúzott arcot láthattunk. Ilyenkor kimondottan jól jön egy jó hangverseny, bécsi klasszikával és könnyű olasz áriákkal.

A Matáv Szimfonikus Zenekarának koncertsorozata amúgy is érdekes: az Olasz Intézetben hat hasonló koncert lesz, egy-egy Mozart- és Haydn-szimfóniával, közte olasz művekkel. Haydn londoni (és oxfordi) szimfóniái mellett a Mozartok kiválasztása is egységes, az úgynevezett 14-21. szimfóniák szólalnak meg (a 15. kivételével) – és mivel azt hiszem, egyikünk se tudja, mit takarnak a számok, nem csak azért éri meglepetés a hallgatókat, mert nem ismerik Donizetti Angolkürtversenyét. Lesz itt Vivalditól a verizmusig minden. Csak csütörtök este alakult másképp.

Szűcs Márta betegsége miatt ugyanis elmaradtak a Donizetti- és Bellini-áriák, így a két szimfóniát szünet nélkül játszotta a zenekar Fürst János vezényletével, ½ 9-kor tehát a fáradt közönség felszabadultan távozhatott.

A szimfóniák számozása nyilván külön cikket érdemel, annyit mégis megjegyzek, hogy nem lenne nagy extra költség odaírni a mű hangnemét, és ha már arra járunk, a Köchel–jegyzékszámát is. Tegnap a 134-es A-dúr szimfónia volt az első, vagyis a Huszonegyedik, de ha csiklandozni kezdenek, akkor se tudom megmondani, legközelebb, amikor a Tizenhatodik szólal meg, valóban a 128-as C-dúrt hallhatja-e a közönség. Másrészt örülök, hogy ezeket a korai Mozartokat játssza valaki. Részint önmaguk miatt: ezek ha nem is a legremekebb szimfóniák, formailag nem csak tökéletesek, hanem szellemesek is, és meg-megcsillan bennük a hamvas, romlatlan Mozart bája. Szigorúbban véve persze üres-játékokban, klisékben is bővelkednek e művek, érdemes megnézni, egy évvel keletkezésük után, a „kis” g-moll szimfóniában mennyivel kevesebb trilla van, mennyivel kevesebb az állandó aprózás, mennyivel frappánsabbak a befejezések. De oda is el kell jutni, még akkor is, ha valaki Mozartnak született.

Részint pedig a zenekar miatt örülök, hogy előveszik e műveket: Mozartot nagyon nehéz játszani, és egy szemmel láthatólag megfiatalodott, de talán még nem egészen kész zenekar számára igazán színvonalas gyakorlatsort jelent hat ilyen Mozart-szimfóniát elsajátítani. Különösen, ha közben maguk is szeretik, élvezik e műveket, ha mindannyiuk számára fontos, amit játszanak.

Sajnos csütörtök este erről nem voltam meggyőzve. Fürst János számára kedvesek e művek – ezt láthattuk. De nem hallhattuk. Ergonomikus mozdulatait, lassú és unalmas tempóit, a mezzofortéból alig-alig elmozduló hangerőt nem pótolja, ha valaki mosolyog, és már a tétel előtt a markát dörzsöli (szó szerint). Mintha a zenészek számára is inkább csak „edzés”, bemelegítés lett volna az A-dúr szimfónia, ez a kissé talán csiszolatlan ékszer, melyben azért van egy-egy szívmelengető melléktéma, trió vagy kidolgozás. Igaz, a terem akusztikája is érdekes: miközben kintről ragyogóan szól, bentről „süket”, a zenész könnyen érzi magát magányosnak és elhagyatottnak. Ebben a teremben talán szigorúbb karmesteri kézre van tehát szükség, ha nem akarjuk, hogy a két fuvola háromfelé szóljon.

Haydn Oxford-szimfóniájában szerencsére csak egy maradt, kiegészültek viszont a rezek. És az előadás is gyökeresen más lett – mintha a karmestert is kicserélték volna. Fürst ezúttal olyan gyors tempókat vett, amiket a zenekar sajnos nem mindig bírt. A trombiták minden háromnyolcados felütésben késtek, a kürtök talán már a Mozartban elhangolódtak, így a Menüett eltolt ritmusú triójának humora is hamiskásan szólt. Az oboa érdemel dicséretet egyszerre pontos és szépen rajzolt szólóival – ugyanez nem mondható el a fuvoláról. A vonósok sokkal árnyaltabban és precízebben szóltak, mint a Mozartban, nagyobb dinamikai skálán mozogva, amiben benne rejlik az ígéret, hogy a mostani „zenészanyagból” jó zenekar válhat.

A karmester itt felhagyott a megszorító intézkedésekkel: maga is szinte táncra perdült (érzésem szerint nem mindenütt indokoltan). Ha a Mozartban túl keveset, a Haydnban túl sokat intett. Mégis, minden említett hiba ellenére ez az Oxford-szimfónia megszólalt. Talán ilyen a mű, könnyebben eladja magát, de az is lehet, hogy Fürst János csodálatra méltó zeneszeretetével (talán épp a kézdörzsölésével) érte el, hogy felül kell emelkednünk a részleteken, és be kell ismernünk: jól éreztük magunkat. Ha a korai Mozart a készülés, akkor ugyanis a kései Haydn a vizsga. És ha ezen a vizsgán jelest nem adnék a Matáv-zenekarnak, különösen a fúvósoknak, azért meg se buktak. Érdemes készülni Mozarttal, Haydnnal, Donizettivel vagy Verdivel – és olykor kevésbé kedves, de erősebb kezű karmesterrel.

(2004. október 28. 19:30 Olasz Kultúrintézet – A Matáv Szimfonikus Zenekar koncertje; Mozart: Nr. 21. szimfónia; Haydn: Nr. 92. szimfónia; vez.: Fürst János)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Ezek Renée Fleming kedvenc szopránáriái

Az egyik legnépszerűbb amerikai operaénekes, Renée Fleming hat kedves áriáját gyűjtötte össze. Meglepő, de hiányzik egy nagyon fontos darab a listáról.
Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Színház

Csákányi, Grecsó, Lackfi és a Sztalker Zsámbékon

Telt házzal mennek Zsámbékon a nyári színházi és felolvasószínházi előadások, amelyek a város több, emblematikus helyszínén várják a közönséget a Romtemplom és a Bázis vonzásában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.
Klasszikus magazin

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.
Klasszikus ajánló

Sok Bachot hallhat majd a Veszprémi Régizenei Napokon

Idén is a veszprémvölgyi jezsuita templom lesz a Veszprémi Régizenei Napok helyszíne, ami július 22-én kezdődik, és hat napon át tart.
Klasszikus ajánló

Beethoven Tajvanon

Tajpeji zenekar érkezik a Duna Palotába, hogy Beethoven Sors-szimfóniája mellett klasszikus tajvani zeneszerzők műveiből játszanak.