„A Föld örvend,
az egek ujjonganak
látván Istent felsóhajtani,
és megszületni halandó testben.”
A zene évszázadokon át szolgálta az emberiséget olyan gondolatok és érzelmek kifejezésében, melyeket igen csak nehéz szavakba önteni. A halál és az elmúlás minden bizonnyal ezen témák közé tartozik, hiszen sokunk számára még manapság is tabunak számít. Bár tudjuk, hogy az élet része, mégis olyan félelmeket ébreszt bennünk, melyekkel nagyon nehéz bármit is kezdeni. Ahogyan egy új családtag születése rengeteg boldogságot hoz, úgy egy szeretett lény elvesztése az emberi lét egyik legszomorúbb tapasztalata.
Requiem aeternam dona eis, Domine – Adj Uram örök nyugodalmat neki. Ez az első sora az elhunyt tiszteletére celebrált gyászmisének. Az emberi lét ezen ismeretlen területe rengeteg mítosznak, emberi fantáziálásnak a gyökere, hiszen emberi szemszögből nézve a halál jelensége áthatolhatatlan sötétségként tornyosul földi életünk végén. Az egyiptomiak hittek a túlvilági életben, számos más vallás és filozófiai irányzat is osztván ezen elképzeléseket. Úgy tűnik hát, hogy ez a kérdés minden korban foglalkoztatta az emberiséget, ezért is adja a műsor alappillérét.
Egy másik aspektus, amely a programot inspirálta, a kettősség alapelve: világosság és sötétség, isteni és földi, véges és végtelen, apa és anya, magas és mély, látható és láthatatlan, jó és gonosz, halál és élet.
Lehetséges lenne kifejezni mindezt zenével, érzelmek és effektusok segítségével?
Ezen kérdésektől fűtve mutatja be a Domus Artis vallásos és egyházi művek összefűzött sorozatát a 16. századi Spanyolországból, mely a Názáreti Jézust, az emberi testet öltött Istent állítja a középpontba, aki megoldást, reményt, örömöt és boldogságot hozott az emberiségnek, s egyben megoldotta a halál megoldhatatlan problémáját. A halálból fakadó élet, vagyis az élet győzelme a halál felett szolgáltatja a legnagyobb kettősséget, a legszembetűnőbb kontrasztot, mely tökéletes vezérfonalat teremt az egymást követő zeneművek között.
A program gerincét Francisco Guerrero öt szólamú vallásos dalai és villanescai (falusi dalai) alkotják. A szövegek egyértelmű vallásos jellege ellenére Guerrero a kor dalainak népszerű dallamvilágát használva komponálta ezen műveit, mely szintén nyilvánvaló kettősséget sugall. Mateo Flecha „ensalada”-i (vallásos témájú darabjai, melyeknek szövegében latin és lokális nyelvek, zenéjében világi dallamidézetek keverednek) szintén a világi és a vallásos közötti egységet képviselik, melyekben a születéstörténet és a bűnből való megváltás népszerű ritmusokban és divatos zenei stílusokban ölt testet. Cristobald de Morales és Tomas Luis de Victoria személyében a spanyol vokális polifónia aranykora képviselteti magát, megidézve fényt és sötétséget.
A Domus Artis énekegyüttest a világhírű baseli Zeneakadémia, a Schola Cantorum Basiliensis diákjai alapították 2017-ben. Tagjai Argentínából, Brazíliából és Magyarországról indulva Baselben találtak egymásra.
Részletes program
DOMUS ARTIS ÉNEKEGYÜTTES (BASEL)
2018. június 14. 19:00
Nagyterem
- Guerrero: Qué buen año
- Guerrero: La tierra se está gozando
- Flecha: El Fuego
- Murcia: Marizapalos
- Guerrero: Acaba de matarme
- Victoria: O vos omnes
- Morales (Missa pro defunctis): Sequencia
- Offertorium
- Morales: Pie Jesu
- Victoria: Tenebrae factae sunt
- Attaingnant: La guerre
- Guerrero: Hombres, victoria!
- Guerrero: O dulce y gran contento
- Flecha: El Jubilate
Belépőjegy: 1500 Ft, diákjegy: 750 Ft