Klasszikus

Berlioz teletömte magát ópiummal, aztán megírta a Fantasztikus szimfóniát

2017.04.21. 14:12
Ajánlom
Ki gondolná, hogy mák éretlen termésének nedve kellett a vadromantika leggyönyörűbb szimfóniájának megalkotásához.

Berlioz nem volt jó bőrben 1829 tájékán. Huszonöt éves volt, de nem duzzadt benne az erő; állandó szorongás, depresszió és álmatlanság gyötörte. A zenei ötletek kisiklottak a kezei közül, és elmerült egy álomvilágba, amelyből nem igazán akart kimászni.

Ez a fantáziavilág megbetegít

– írta apjának. A következő évben viszont kigyúlt benne az alkotói láz, és iszonyatos tempóban komponálni kezdett. Április 16-án megírta a Fantasztikus szimfónia programját, amelyet ma olyan jól ismerünk, és elküldte egy barátjának: egy fiatalember telenyomja magát ópiummal, hallucinációi lesznek, egy mezőn van, egy bálon, majd a kivégzőhelyen, végül boszorkányok közé kerül, és az ő démoni táncukkal fejeződik be a mű.

Berlioz

Berlioz

De mennyiben tulajdoníthatjuk az ópium hatásának ezt a forradalmian új és zseniális szimfóniát? Egészen biztosak lehetünk benne, hogy Berlioz ópiumot fogyasztott ebben az időszakban. „Látom magamat a tükörben – írta apjának. –

A legkülönösebb látomásokat tapasztalom, melyek leírhatatlanok... olyan, mintha mindez ópium hatása lenne.”

Berlioz apja orvos volt, maga is rendszeres ópiumfogyasztó.

Az ópium a kor legtöbbet alkalmazott fájdalomcsillapítója volt, laudanum néven emlegetett tinktúrás formáját többnyire alkoholba csepegtették.

Ha Berlioz legalább egy-két éven át intenzíven használta a szert, akkor az adagokat is növelnie kellett. Ennek ellenére nem tudjuk, a zeneszerző milyen mélyre süllyedt drogfüggőségében, mennyiben használta inkább fájdalomcsillapításra a szert.

Annyi bizonyos, hogy a Fantasztikus szimfónia újító hangja nem egyszerűen magával a droggal magyarázható, hanem azzal a szemléletmóddal, amellyel tapasztalataikat ezek a fiatalok kifejezték. Miközben az ópium polgári használatban volt már két évszázada, csak

Berlioz generációja kezdte programszerűen az alkotáshoz is fogyasztani.

Ebben Thomas de Quincey esszéista fő műve nyújtott útmutatást, melyet Berlioz is élvezettel olvasott. Az Egy angol ópiumevő vallomásaiban Quincey ugyanis nem csak kábítószeres utazásait írja le, hanem azt is, hogyan állította a szert az alkotói tevékenység szolgálatába.

Az biztos, hogy nem Berlioz volt az éra legnagyobb junkie-ja, viszont többek között az ő szimfóniájának hatására jelentek meg egy-két évtizeddel később azok a francia művészek, akik határozottan drogos irodalmat kezdtek művelni – és úgy is éltek. Fő életterük a Club des Haschischins (Hasis klub) nevű szalon volt, melyet egy francia pszichiáter, Jacques-Joseph Moreau épp azért hozott létre, hogy tanulmányozza a szer hatását. Ide járt Alexandre Dumas, Honoré de Balzac, Gustave Flaubert, Gerard de Nerval, a Faust francia fordítója, és Charles Baudelaire – utóbbi itt írta A romlás virágait. Theophile Gautier költő – akire nagyban hatott Berlioz szimfóniája – hamar felismerte, hogy az egész nem jó semmire, és pár próbálkozás után felhagyott a hasissal, mondván, hogy

a nagy művek csak természetes álmodozásból születhetnek.

(források: Berlioz Emlékiratai, MikeJay.net, Wiki)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Vizuál

Erősen kopnak Van Gogh napraforgói, de legalább a festő ujjlenyomata megmaradt bennük

A holland festő sorozatának színei jelentősen "megkoptak" az elmúlt 130 évben - derült ki az 1889-es Napraforgók című festmény tudományos vizsgálatakor. Viszont felfedezték, hogy Vincent véletlenül belenyúlt a félkész képbe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.