Klasszikus

„Bernsteintől emberséget tanulhatunk”

2018.02.01. 09:22
Ajánlom
500 perc tiszta zene: Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar a magyar zenei élet krémjét gyűjti egybe február 4-én a Müpában, hogy Leonard Bernstein és a 20. század nagy amerikai zeneszerzők életművéből válogassanak.
Leonard Bernstein

Leonard Bernstein

Nem egy, de három maratont is szentelhetnénk Bernstein életművére, annyira sok műfajban alkotott és működött. Ön mikor, hogyan találkozott vele először?

Először a hetvenes években, Bécsben, amikor bejártam a Mahler-ciklusának próbáira és filmfelvételeire. Utána többször is, néhányat említenék ezek közül: Ossiachban ünnepeltük 60. születésnapját, ezen a koncerten az Állami Hangversenyzenekar játszott, Ferencsik János vezényelt és két szólista volt: Ránki Dezső és René Staar, a Bécsi Filharmonikusok egyik tagja. A másik Bernstein váratlan látogatása volt az általam vezényelt Figaro-előadáson a bécsi Staatsoperben valamikor a nyolcvanas években.

Utána hosszan gratulált, ami nekem először csak udvarias gesztusnak tűnt, de máig büszke vagyok arra, hogy később megemlíti életrajzában ezt a Figaro-előadást, mennyire tetszett neki.

Különben mindig elmentem a próbáira és koncertjeire, ha Bécsbe jött.

Jelenség volt a 20. században, afféle popkultúrában jelenlévő arca a klasszikus zenének. Létezhetne Bernstein a mai világban?

A ritka polihisztorok egyike volt, minden területen kimagasló színvonalon. Zeneszerző, karmester, ismeretterjesztő, zongorista, gondolkodó.

Szerintem ma is létezhetne ilyen, minden generációban születik egy-két kimagasló tehetség.

Mit tanulhat egy zenész Bernsteintől?

Elsősorban humanizmust, emberséget. Bernstein rendkívül melegszívű, odaadó ember volt. Máig megragadt bennem az a mondása, hogy:

"nagyon szeretem a zenét, de az embereket jobban szeretem”.

Fischer Iván

Fischer Iván (Fotó/Forrás: Stiller Ákos)

Mi nagyjából egyműves szerzőként ismerjük őt. Mi az oka, hogy a West Side Storyn kívül alig hallunk tőle valamit?

Talán mert a Candide megbukott a Broadway első bemutatóján. A Candide szerintem ugyanolyan jó, mint a West Side Story, csak akkor túl komolynak tartotta a korízlés. De számos csodálatos darabja van még, ezeket mutatjuk most be, nem is az összeset.

Nem csak Bernstein, hanem a kor többi amerikai komponistája is szerepel a maratonon. Miben más az amerikai zene, mint az európai repertoár?

Számos érdekes különbség van. Az egyik, hogy Amerikában viszonylag későn, tehát csak a huszadik században kerültek be az ottani táncformák a klasszikus zenébe. Mozart, Schubert elvégezték Ausztriában ezt a munkát a ländlerrel vagy a német táncokkal. Gershwin, Bernstein és társaik 150 évvel később tették meg ugyanezt a jazzritmusokkal és az amerikai táncokkal. A másik különbség az, hogy több az irányzat: az avantgárd, a minimalista vagy a posztmodern tonalitás egyformán virágzik.

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

Kapcsolódó

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

1943. november 14-én Bernsteint kizavarták az ágyból, és megmondták neki, hogy be kell ugrania a Carnegie Hallban Bruno Walter helyett. A többi pedig... nos, tudják a többit.

A hazai zenei élet színe-java fellép a maratonon.

Ez tudatos döntés volt, eredetileg arra gondoltam, hogy a gazdag magyar zenei élet közösen vegyen részt egy-egy zeneszerző ünneplésében. Nagy öröm, hogy mindenki lelkesen elfogadta a meghívásunkat.

Egy nap Leonard Bernsteinnel a Müpában

Kapcsolódó

Egy nap Leonard Bernsteinnel a Müpában

Egy nap, tizenegy koncert, 500 perc tiszta zene. Tizenegyedik közös zenei maratonját szervezi meg a Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa 2018. február 4-én. A nap főhőse ezúttal az amerikai álom klasszikusa, Leonard Bernstein lesz.

Frissítés: ahogy az januárban, a Fidelio Magazin lapzártája után kiderült, Fischer Iván nem tud részt venni a Bernstein-maratonon. A 21 órás koncertet így John Wilson vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.