Klasszikus

„Bernsteintől emberséget tanulhatunk”

2018.02.01. 09:22
Ajánlom
500 perc tiszta zene: Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar a magyar zenei élet krémjét gyűjti egybe február 4-én a Müpában, hogy Leonard Bernstein és a 20. század nagy amerikai zeneszerzők életművéből válogassanak.
Leonard Bernstein

Leonard Bernstein

Nem egy, de három maratont is szentelhetnénk Bernstein életművére, annyira sok műfajban alkotott és működött. Ön mikor, hogyan találkozott vele először?

Először a hetvenes években, Bécsben, amikor bejártam a Mahler-ciklusának próbáira és filmfelvételeire. Utána többször is, néhányat említenék ezek közül: Ossiachban ünnepeltük 60. születésnapját, ezen a koncerten az Állami Hangversenyzenekar játszott, Ferencsik János vezényelt és két szólista volt: Ránki Dezső és René Staar, a Bécsi Filharmonikusok egyik tagja. A másik Bernstein váratlan látogatása volt az általam vezényelt Figaro-előadáson a bécsi Staatsoperben valamikor a nyolcvanas években.

Utána hosszan gratulált, ami nekem először csak udvarias gesztusnak tűnt, de máig büszke vagyok arra, hogy később megemlíti életrajzában ezt a Figaro-előadást, mennyire tetszett neki.

Különben mindig elmentem a próbáira és koncertjeire, ha Bécsbe jött.

Jelenség volt a 20. században, afféle popkultúrában jelenlévő arca a klasszikus zenének. Létezhetne Bernstein a mai világban?

A ritka polihisztorok egyike volt, minden területen kimagasló színvonalon. Zeneszerző, karmester, ismeretterjesztő, zongorista, gondolkodó.

Szerintem ma is létezhetne ilyen, minden generációban születik egy-két kimagasló tehetség.

Mit tanulhat egy zenész Bernsteintől?

Elsősorban humanizmust, emberséget. Bernstein rendkívül melegszívű, odaadó ember volt. Máig megragadt bennem az a mondása, hogy:

"nagyon szeretem a zenét, de az embereket jobban szeretem”.

Fischer Iván

Fischer Iván (Fotó/Forrás: Stiller Ákos)

Mi nagyjából egyműves szerzőként ismerjük őt. Mi az oka, hogy a West Side Storyn kívül alig hallunk tőle valamit?

Talán mert a Candide megbukott a Broadway első bemutatóján. A Candide szerintem ugyanolyan jó, mint a West Side Story, csak akkor túl komolynak tartotta a korízlés. De számos csodálatos darabja van még, ezeket mutatjuk most be, nem is az összeset.

Nem csak Bernstein, hanem a kor többi amerikai komponistája is szerepel a maratonon. Miben más az amerikai zene, mint az európai repertoár?

Számos érdekes különbség van. Az egyik, hogy Amerikában viszonylag későn, tehát csak a huszadik században kerültek be az ottani táncformák a klasszikus zenébe. Mozart, Schubert elvégezték Ausztriában ezt a munkát a ländlerrel vagy a német táncokkal. Gershwin, Bernstein és társaik 150 évvel később tették meg ugyanezt a jazzritmusokkal és az amerikai táncokkal. A másik különbség az, hogy több az irányzat: az avantgárd, a minimalista vagy a posztmodern tonalitás egyformán virágzik.

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

Kapcsolódó

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

1943. november 14-én Bernsteint kizavarták az ágyból, és megmondták neki, hogy be kell ugrania a Carnegie Hallban Bruno Walter helyett. A többi pedig... nos, tudják a többit.

A hazai zenei élet színe-java fellép a maratonon.

Ez tudatos döntés volt, eredetileg arra gondoltam, hogy a gazdag magyar zenei élet közösen vegyen részt egy-egy zeneszerző ünneplésében. Nagy öröm, hogy mindenki lelkesen elfogadta a meghívásunkat.

Egy nap Leonard Bernsteinnel a Müpában

Kapcsolódó

Egy nap Leonard Bernsteinnel a Müpában

Egy nap, tizenegy koncert, 500 perc tiszta zene. Tizenegyedik közös zenei maratonját szervezi meg a Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa 2018. február 4-én. A nap főhőse ezúttal az amerikai álom klasszikusa, Leonard Bernstein lesz.

Frissítés: ahogy az januárban, a Fidelio Magazin lapzártája után kiderült, Fischer Iván nem tud részt venni a Bernstein-maratonon. A 21 órás koncertet így John Wilson vezényli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus ajánló

Remény és Győzelem

A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester december 15-én az Olasz Kultúrintézetben ezúttal a Nemzeti Énekkart fogja dirigálni.
Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus cselló

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.