Eötvös Péter és Pedro Amaral 2010-ben ültek le beszélgetni, ezek a találkozások teszik ki a most németül is megjelent Parlando – Rubato című könyv gerincét. A könyvben szó esik Eötvös kilenc operájáról, alkotótársairól, munkájának műhelytitkairól, megnyilatkozásait Pedro Amaral karmester zeneszerző magyarázatai kísérik.
Eötvös Péter a könyvbemutató előtt a német közmédiának nyilatkozott. Az utóbbi évek terméséből kiemelte Alle vittime senza nome (A névtelen áldozatoknak) című darabot, amelyet a négy legnagyobb olasz szimfonikus zenekar közös felkérésére írt. Ahogy elmondta, ez a szimfonikus mű egy őt manapság is élénken foglalkoztató ügyről, a menekültkérdésről szól. Középpontjában az Afrikából és az arab országokból Európa felé elinduló emberek állnak, akik „azokba a szörnyű kis gumicsónakokba beülve nem érik el a partot”. Számára mindez azért fontos, mert „emberekről van szó, nőkről, férfiakról és különösen -gyerekekről, akiket nap mint nap látunk a televízióban, akiknek szemük van és látnak, egészen addig, amíg a hajó egyszer csak elsüllyed és már nem élnek”.
A berlini bemutató a Collegium Hungaricumban zajlott, ahol Földényi F. László irodalomtörténész, esztéta vezette a beszélgetést.
A könyv magyarul 2015-ben jelent meg a Rózsavölgyi és Társa Kiadónál (és itt lehet megvásárolni).
Eötvössel ősszel többször is találkozhat a magyar közönség. Szeptember 17-én a Musikfabrik Köln élére áll a Müpában, október 10-én és 12-én az Angels in America című operáját mutatják be ugyanitt. Szintén a Müpában vezényli a Nemzeti Filharmonikus Zenekart október 31-én.

Kapcsolódó
A politika vált a legfőbb beszédtémává. Ennek nem kéne így lennie.
Októberben mutatják be Budapesten Eötvös Péter tizenöt éves operáját, az Angyalok Amerikábant. Ennek kapcsán olvasható interjú a világ egyik legkeresettebb operaszerzőjével.