Klasszikus

Billentyűk és milliók

2015.01.28. 08:32
Ajánlom
A Bogányi-zongora lenyűgöző formatervezése, zengő hangja nem vitás - más kérdés, hogy a szakmai kiválóságból lesz-e üzleti siker, cseng-e majd a húrokhoz hasonlóan a kassza is? MAGAZIN

A Bogányi-zongoráról több külföldi oldal írt elismerően az utóbbi napokban, a classicfm.com például a legmenőbb zongorának nevezi, de a brit Guardian is alaposan körbejárja a témát. Ezek a cikkek elsősorban a design-ról, másodsorban a nyilvánosságra hozott műszaki részletekről szólnak, a hangzásról nem - ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a zongorát élőben csak a sajtóbemutató résztvevői és a Zeneakadémián tartott első koncert közönsége hallhatták. De mitől lehet - lehet-e egyáltalán - egy új zongora nemcsak formájában és hangzásában különleges, hanem a kereskedelmileg is sikeres?

(Jelen cikknek deklaráltan nem célja a fejlesztés jelentős részben állami finanszírozásának boncolgatása - kizárólag az új hangszer piaci esélyeiről kérdeztük forrásainkat.)

Egy utazó sztárzongorista abban különbözik a többi hangszeren játszó sorstársaitól, hogy minden alkalommal másik hangszeren kell tökéleteset produkálnia. Amíg egy hegedűs, vagy csellista azt a hangszert szólaltatja meg a pódiumon, amelyet sokszor már évek-évtizedek óta birtokol és minden ízében tökéletesen megismert, egy utazó zongorista jó esetben két, tipikus esetben egy nappal a koncert előtt ismeri meg a hangszert, amin játszania kell. (És nem ritkán csak a koncert előtt néhány órával.) Vannak persze ritka kivételek - pl. Schiff, vagy Barenboim -, akik megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy egy féltonnás, hidegre-melegre, páratartalomra, mechanikai behatásra egyaránt érzékeny féltonnás preciziós szerkezetet vitessenek magukkal koncertről koncertre, de ez valóban talán öt-tíz művészt jelent.

Ebből - és nem másból - következett logikusan a Steinway "világuralma": az a tény, hogy az évtizedek alatt folyamatosan kimagasló és egyenletes minőséget produkáló D-modell kváziszabvány lett a világ valamennyi koncerttermében. Nem azért, mert mindenre ez a legjobb: sokak szerint a Bösendorfer vagy a Bechstein ideálisabb a bécsi klasszikus repertoár számára, egy Fazioli lenyűgözően hatalmas, csengő hangja pedig szinte biztosan alkalmasabb a nagy romantikus művekhez - ugyanakkor nem sok Bach-játékos választaná. De egy jól beállított Steinway mindenre alkalmas, és legfőképpen minden zongorista kb. evidens módon ismeri, nem tartogat számára meglepetést. És egy érkező szólista elsősorban ezt várja el attól a hangszertől, amelyet csak pár órája van megismerni.

Az első hangszer tehát minden teremben a Steinway D, és mivel minden zongora időnként felújításra szorul, a für alle fälle szellemében általában a második hangszerbeszerzés is ez. Ha a büdzsé engedi, emellé jöhet néhány esetben egy Yamaha (a jazzistákra is gondolva), egy Fazioli, vagy egy Bösendorfer Imperial, ami nemcsak hosszabb a Steinway D-nél, de még néhány extra is hang található rajta. (Nyilván nincs olyan mű, amely kihasználná ezeket, a cél a harmonikus rezonancia kiterjesztése volt - és persze egy újabb „leg" a marketing-anyagban.) Esetleg egy csembaló - ami persze nem zongora, viszont tipikus esetben sokkal több barokk produkció tart rá igényt, mint ahány zongorista hálás azért, hogy Faziolin vagy Yamahán is játszhat. Vagy egy Bogányi-zongorán.

A Bogányi zongora tehát nem fogja a Steinwayt letaszítani a trónról - de szerencsére nem is ez a küldetése. Azok a hangversenytermek fogják megvásárolni, ahol már van legalább 2-3 koncertzongora - de ilyen is van jó néhány szerte a világon. Szakértőkkel beszélgetve úgy tűnik, a Bogányi-zongora erőssége éppen abban van, amit a sajtóbemutatón és a koncerten hallhattunk: a romantikus és még inkább az impresszionista repertoár, valamint a jazz áll a legjobban a hangszernek, ugyanis sokkal jobban zeng, nagyobb és csengőbb a hangja, mint a hagyományos testű hangszereknek. Ugyanez azonban valószínűleg nem előny, inkább hátrány a kb. 1800 előtti (azaz a modern Hammerklavier születése előtti) műveknél és a 20. századi illetve kortárs repertoár jelentős részénél is.

De a valódi célközönség valószínűleg azokból áll majd, akik keverik a polonézt a polinézzel - néhány zeneőrültet és hangversenytermet leszámítva olyanok fogják megvenni a Bogányi-zongorát, akiknek egy gyönyörűen formatervezett, ritka és legfőképpen méregdrága luxuscikk beszerzése nem extra mutatvány, hanem napi rutin, kötelező alapgyakorlat. Ha el lehet adni 30 millióért egy drágakövekkel kivert (és borzasztó csúnya) iPhone 5-öt, akkor el lehet adni alig kétszer ennyiért egy speciális zongorát is, ami ráadásul iszonyat jól néz ki a nappaliban. Nem lennénk meglepve, ha az eladási számokban végül nem a koncerttermek, hanem az arab olajsejkek, kínai újgazdagok és persze a londoni orosz milliárdosok mutatkoznának erősnek - a zongora árazása, pozicionálása is láthatóan ezt célozza, közel négyszeres áron kínálják a Steinway D modellhez képest. Ez világos üzenet, kb. ugyanaz a szorzó, mint egy Mercedes - egy "standard" luxusautó - és egy Bentley között, aki az utóbbit veszi, nem nagyobb kényelemre, vagy jobb vezethetőségre vágyik, hanem egy státusszimbólumra. Persze az überprémium kategóriába nehéz betörni - de megvan az esély rá, hogy a Bogányi-zongorának sikerül.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Olasz, spanyol turnén járt a Fesztiválzenekar

Olaszországban és Spanyolországban játszott óriási sikerrel a Budapesti Fesztiválzenekar július végén. A turné utolsó állomásán, az újabb lezárások előtti utolsó pillanatban, Kodály zenéje szólt az Adán Martín Auditórium fantasztikus épületében.
Klasszikus klassz a parton

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.
Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.