Klasszikus

Billentyűk és milliók

2015.01.28. 08:32
Ajánlom
A Bogányi-zongora lenyűgöző formatervezése, zengő hangja nem vitás - más kérdés, hogy a szakmai kiválóságból lesz-e üzleti siker, cseng-e majd a húrokhoz hasonlóan a kassza is? MAGAZIN

A Bogányi-zongoráról több külföldi oldal írt elismerően az utóbbi napokban, a classicfm.com például a legmenőbb zongorának nevezi, de a brit Guardian is alaposan körbejárja a témát. Ezek a cikkek elsősorban a design-ról, másodsorban a nyilvánosságra hozott műszaki részletekről szólnak, a hangzásról nem - ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a zongorát élőben csak a sajtóbemutató résztvevői és a Zeneakadémián tartott első koncert közönsége hallhatták. De mitől lehet - lehet-e egyáltalán - egy új zongora nemcsak formájában és hangzásában különleges, hanem a kereskedelmileg is sikeres?

(Jelen cikknek deklaráltan nem célja a fejlesztés jelentős részben állami finanszírozásának boncolgatása - kizárólag az új hangszer piaci esélyeiről kérdeztük forrásainkat.)

Egy utazó sztárzongorista abban különbözik a többi hangszeren játszó sorstársaitól, hogy minden alkalommal másik hangszeren kell tökéleteset produkálnia. Amíg egy hegedűs, vagy csellista azt a hangszert szólaltatja meg a pódiumon, amelyet sokszor már évek-évtizedek óta birtokol és minden ízében tökéletesen megismert, egy utazó zongorista jó esetben két, tipikus esetben egy nappal a koncert előtt ismeri meg a hangszert, amin játszania kell. (És nem ritkán csak a koncert előtt néhány órával.) Vannak persze ritka kivételek - pl. Schiff, vagy Barenboim -, akik megengedhetik maguknak azt a luxust, hogy egy féltonnás, hidegre-melegre, páratartalomra, mechanikai behatásra egyaránt érzékeny féltonnás preciziós szerkezetet vitessenek magukkal koncertről koncertre, de ez valóban talán öt-tíz művészt jelent.

Ebből - és nem másból - következett logikusan a Steinway "világuralma": az a tény, hogy az évtizedek alatt folyamatosan kimagasló és egyenletes minőséget produkáló D-modell kváziszabvány lett a világ valamennyi koncerttermében. Nem azért, mert mindenre ez a legjobb: sokak szerint a Bösendorfer vagy a Bechstein ideálisabb a bécsi klasszikus repertoár számára, egy Fazioli lenyűgözően hatalmas, csengő hangja pedig szinte biztosan alkalmasabb a nagy romantikus művekhez - ugyanakkor nem sok Bach-játékos választaná. De egy jól beállított Steinway mindenre alkalmas, és legfőképpen minden zongorista kb. evidens módon ismeri, nem tartogat számára meglepetést. És egy érkező szólista elsősorban ezt várja el attól a hangszertől, amelyet csak pár órája van megismerni.

Az első hangszer tehát minden teremben a Steinway D, és mivel minden zongora időnként felújításra szorul, a für alle fälle szellemében általában a második hangszerbeszerzés is ez. Ha a büdzsé engedi, emellé jöhet néhány esetben egy Yamaha (a jazzistákra is gondolva), egy Fazioli, vagy egy Bösendorfer Imperial, ami nemcsak hosszabb a Steinway D-nél, de még néhány extra is hang található rajta. (Nyilván nincs olyan mű, amely kihasználná ezeket, a cél a harmonikus rezonancia kiterjesztése volt - és persze egy újabb „leg" a marketing-anyagban.) Esetleg egy csembaló - ami persze nem zongora, viszont tipikus esetben sokkal több barokk produkció tart rá igényt, mint ahány zongorista hálás azért, hogy Faziolin vagy Yamahán is játszhat. Vagy egy Bogányi-zongorán.

A Bogányi zongora tehát nem fogja a Steinwayt letaszítani a trónról - de szerencsére nem is ez a küldetése. Azok a hangversenytermek fogják megvásárolni, ahol már van legalább 2-3 koncertzongora - de ilyen is van jó néhány szerte a világon. Szakértőkkel beszélgetve úgy tűnik, a Bogányi-zongora erőssége éppen abban van, amit a sajtóbemutatón és a koncerten hallhattunk: a romantikus és még inkább az impresszionista repertoár, valamint a jazz áll a legjobban a hangszernek, ugyanis sokkal jobban zeng, nagyobb és csengőbb a hangja, mint a hagyományos testű hangszereknek. Ugyanez azonban valószínűleg nem előny, inkább hátrány a kb. 1800 előtti (azaz a modern Hammerklavier születése előtti) műveknél és a 20. századi illetve kortárs repertoár jelentős részénél is.

De a valódi célközönség valószínűleg azokból áll majd, akik keverik a polonézt a polinézzel - néhány zeneőrültet és hangversenytermet leszámítva olyanok fogják megvenni a Bogányi-zongorát, akiknek egy gyönyörűen formatervezett, ritka és legfőképpen méregdrága luxuscikk beszerzése nem extra mutatvány, hanem napi rutin, kötelező alapgyakorlat. Ha el lehet adni 30 millióért egy drágakövekkel kivert (és borzasztó csúnya) iPhone 5-öt, akkor el lehet adni alig kétszer ennyiért egy speciális zongorát is, ami ráadásul iszonyat jól néz ki a nappaliban. Nem lennénk meglepve, ha az eladási számokban végül nem a koncerttermek, hanem az arab olajsejkek, kínai újgazdagok és persze a londoni orosz milliárdosok mutatkoznának erősnek - a zongora árazása, pozicionálása is láthatóan ezt célozza, közel négyszeres áron kínálják a Steinway D modellhez képest. Ez világos üzenet, kb. ugyanaz a szorzó, mint egy Mercedes - egy "standard" luxusautó - és egy Bentley között, aki az utóbbit veszi, nem nagyobb kényelemre, vagy jobb vezethetőségre vágyik, hanem egy státusszimbólumra. Persze az überprémium kategóriába nehéz betörni - de megvan az esély rá, hogy a Bogányi-zongorának sikerül.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Beleolvasó – Karl Ove Knausgård: A harmadik birodalom

A Hajnalcsillag-sorozat harmadik részében Karl Ove Knausgård új fénytörésbe helyezi az első részben megismert szereplők életét, és ahogy gyűlnek a rejtélyek, egyre mélyebbre hatol az öröklét erdejébe. Olvasson bele ön is a kötetbe!
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ősi rítust idéző Eötvös darab is elhangzik a MIKAMO koncertjén

A MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar legújabb programjában az emberi létezés különböző állapotait, az identitást és az érzékelést helyezi középpontba: az erre reflektáló darabokból összeállított műsorukat május 17-én a BMC-ben mutatják be.
Klasszikus ajánló

Filmzenétől balettig – amerikai zenei különlegességek hallhatók az Opera koncertjén

A Csillagok háborúja főcímzenéje, az Egy amerikai Párizsban, valamint Bernstein Candide című operettjének részletei is elhangzanak az Operaház Aranykor: Amerikai szépség című hangversenyén, május 18-án.
Klasszikus hír

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Klasszikus hír

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Klasszikus ajánló

Az amerikai zene dékánjától Spielberg zeneszerzőjéig – az Újvilágba kalauzol a Danubia Zenekar

Az amerikai klasszikus és igényes könnyűzene világába vezet el a Danubia Zenekar június 1-ji koncertje a Budapesti Kongresszusi Központban, ahol Copland 1943-as fanfárjától a jelen amerikai ihletéésű muzsikájáig utazhatunk.