Klasszikus

Billentyűs- pedálos párbaj

2010.11.01. 08:21
Ajánlom
A hiú Marchand és az elképesztő zsenialitású Bach. A két pianista óriás, akiket párbajuk után csak úgy emlegettek, hogy „Thalberg a legjobb, Liszt az egyetlen”.

A 21. században éppen a Művészetek Palotájában, Európa 2006-ban avatott, legjobb hangversenyorgonáján elevenedik meg a látványos és tanulságos zenei mérkőzések hagyománya. 2009 februárjában a francia Thierry Escaich és a német Wolfgang Seifen mérkőzött meg. Szigorú előírások és a stopperóra kérlelhetetlen kontrollja mellett kellett különböző szerkesztési elven nyugvó zenei formákat rögtönözniük. A párbajt döntetlennek ítélte a zsűri. Senki se gondolja azonban, hogy nem volt igazi nyertese az estének. A nézőteret zsúfolásig megtöltő, mintegy másfél ezer ember lélegzet-visszafojtva figyelte a darabok születését, nézte a kivetített stopperórát, vált szem- és fültanújává a mindaddig misztikusnak tartott alkotói folyamatnak.

Ezúttal ismét Thierry Escaich foglal helyet az egyik oldalon, aki a párizsi Conservatoire improvizáció tanszékének egyik professzora, és 2007 őszén lenyűgöző hangversenyt adott a Müpában Az operaház fantomja című némafilm alá varázsolt rögtönzéseivel. Ellenfele egykori párizsi tanítványa, a 2002-es Calgary Orgonaversenyen, némafilmre alkotott improvizációjával nyerni tudó Fassang László lesz. Mindezeket figyelembe véve az idei feladatok egy rövid némafilmre való rögtönzéssel is bővülnek november 14-én, a Müpa második Orgona párbaján. 

www.mupa.hu

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Klasszikus

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Zenés színház

Egy piszok erős nő az arab világban – A víg özvegy Dubajban

Állva tapsolta a közönség az Operettszínház A víg özvegy című előadását Dubajban, ahol három alkalommal látható Szabó Máté rendezése ezekben a napokban. Az alkotókat még az első előadás előtt sikerült utolérnünk.
Tánc

Így néznek ki a fizetések nemek szerint a balettban

A női vezetők hiánya a balettben régi vita tárgyát képezi. Azonban most elindult egy oldal, a Dance Data Project, ami új kérdéseket vet fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus molnár levente

Megjelent Molnár Levente első szólóalbuma

A Liszt-díjas bariton több mint 70 perces, 13 áriát és egy duettet tartalmazó nagylemeze a Nagyok, melankolikusok, vidámak, hősök címet viseli.
Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.