- Hogy lett belőled kontratenor?
- Zenetanár szülők gyereke vagyok. Amikor hazaértem a gimnáziumból üres volt a lakás, szüleim tanítottak, én meg keresgéltem édesanyám lemezei között. Találtam egy-két Bee Gees-lemezt, és próbálgattam a hangomat a négy fal között, együtt énekeltem a Gibb fivérekkel. Észrevettem, hogy én is el tudom azokat a magas falzett hangokat énekelni, sőt megy ez nekem még feljebb is! Bevillant, hogy lehetne ezzel a hanggal valamit kezdeni. Esetleg a musical irányába menni, de ahhoz kell egy olyan rendező, aki bevállalja, hogy kontratenorral énekelteti el valamelyik szerepet. Aztán jött a barokk zene világa, mint lehetőség, de ott inkább a csellóirodalmat ismertem. Már az ELTE-re jártam ének-zene-karvezetés szakon, amikor az ottani énektanárom, Wiedemann Judit felhívta a figyelmemet, hogy Hamari Júlia az Operában tart kurzust. Reszketett a térdem, mielőtt odamentem hozzá. Ő látott bennem valamit, s én lettem az egyetlen kontratenor tanítványa. Több kurzusára elmentem, míg végül kihívott Stuttgartba.
- A kontratenor technikát nem tudná egy férfi jobban tanítani?
- Érdekes dolog ez. Hamari művésznő mindig azt mondta, hogy ő a torkában érzi, hogyha én valamit nem jól csinálok. S ő úgy tudta ezt megfogalmazni a saját hangfaja szerint, hogy én azt értettem.
- Azzal, hogy kontratenorrá váltál, egy kicsit magányos létre ítélted magad. Lehettél Arsamenes a Xerxes-ben, vagy IX. Pius az Excelsiorban, de nem nagyon van feladata egy kontratenornak, ha az általános operarepertoárt nézzük.
- Magyarországon tényleg nem, de máshol lételemei most már a kontratenorok a komolyzenei életnek. A szakmai magányosságot aláírom. Én egyébként bariton lennék, és sokszor felmerül bennem a kérdés, hogy miért nem jó ez nekem?
- Nem lehet váltogatni a két hangfajt?
- Lehetne, de az embernek egy lelke van, és ahhoz egy hang tartozik. A bariton egész más lelkület.
- Ők belevaló fickók általában, nem?
- A kontratenorok is belevaló fickók, nekik is meg van a maguk hősiessége, csak egy kontratenor nem az a minden lében kanál típus. Nem Don Giovanni, Papageno vagy Figaro. Inkább az, aki ha kell, hajlandó harcolni és szenvedni is: Arsamenes, a bibliai Dávid vagy Oberon a Szentivánéji álomból.
- Lassan eljutunk Shakespeare-ig...
- Kenneth Brannagh-nak a Sok hűhó semmiért filmadaptációja nekem 10-12 évesen rengeteget adott. Még ma is, ha valamelyik csatornán rátalálok, akkor számomra minden leáll. Bárhol hallottam egy érdekes Shakespeare-idézetet, érdekelt, hogy honnan való, addig lapozgattam a Shakespeare-kötetet, míg rábukkantam.
- Tudsz ilyet mondani?
- "Ne sírjatok kisasszonyok, ne sírjatok, a férfi mind kalandor, fél lába itt, fél lába ott, csak gondtalan csatangol." Sok hűhó semmiért. Szól ez nemcsak a hölgyeknek, szól ez a férfiaknak is. Shakespeare-hez kell egy jó adag önirónia is.
-A Facebook-bejegyzéseiből az derül ki számomra, hogy nagyon jó humorod van. Szerintem Shakespeare lájkolná.
- Köszönöm szépen! Ha az ember kimegy a színpadra, ott meztelenül áll. Muszáj, hogy tudja az ember magát szeretni. Ehhez pedig kell humorérzék.
- Hogy találtál éppen most Shakespeare-re?
- Ez a műsor két-három éve állt össze. Shakespeare korában, az Erzsébet kori reneszánszban elementáris része volt az életnek és a színházi életnek a zene. Egy drámaírónál sincs annyi dal, mint Shakespeare műveiben. Vagy a komoly drámát akarja oldani, vagy épp fordítva, a vígjátéki vonulatot akarja komolyabbá tenni és belefékezni egyet a cselekménybe. Van olyan drámája, amiben öt-hat dal is van akár. Például A vihar, A vízkereszt ilyenek. Ezek a dalok aztán önálló életre keltek. Mindig velünk van Shakespeare, nagyon sok szólás-mondás, szállóige, amit idézünk, tőle származik s nem is gondolunk rá.
- Tisztelegsz Alfred Deller kontratenor emléke előtt is. Deller egyfajta példaképed?
- Deller alakja mára mítikussá nőtt a kontratenorok között. Sokat kísérletezett a hangfaj lehetőségeivel. Angliában a kontratenor éneklésnek különben is nagy hagyománya van, minden templomi kórusban van három-négy kontratenor. Deller sok lemezt vett fel, a kontratenorságot mondhatni ő indította el, bebizonyítva, hogy ez mehet tovább a kasztráltaktól függetlenül is. Megmutatta, hogy ennek a hangfajnak van létjogosultsága. Csinált egy Shakespeare-lemezt, amiből mi is szemezgettünk. Azt gondoltuk Nick Claptonnal, hogy érdekes lehet két, pályája különböző szakaszán lévő kontratenor bemutatkozása együtt. Ő a pályája csúcsán lévő mester, én meg - ha nem is most indulok, de - még a felvezető szakaszban vagyok. Két különböző korosztály találkozása ez. Nick Prospero, én meg Benedek vagyok a Sok hűhó semmiértből.
- Énekeltek duettet is?
- Hogyne! A Deller-blokkban is lesz, meg egy kis tréfa is várható. Az egész műsor lezárásaként, mindennek a betetőzéseként Cole Porter: Kiss me Kate - A Makrancos hölgy-feldolgozásából a So in Love-ot énekeljük duett átiratban. Ez olyan, mint egy szerenád. Van benne szó tavaszról, halálról, sorsszerűségről, idő múlásáról, mindenről. De nagyon fontos megemlítenünk kiváló partnerünket, zongora kísérőnket Balog Józsefet is! Liszt- Mendelssohn: Szentivánéji álom-parafrázisa Cziffra György óta, vagyis fél évszázada nem hangzott el Magyarországon. Ennek a Horowitz-féle átiratát pedig még senki nem játszotta itt, úgyhogy Balog Józseftől ez most egy újkori magyar premier lesz!
- Járjátok majd az országot a műsorral, esetleg zenés irodalmi órákat tartotok?
- Felhívott a Gyulai Shakespeare Fesztivál igazgatója, szeretnék a műsort meghívni a fesztiválra. Ez azért is nagy öröm, mert a Gyulai Shakespeare Fesztivál tagja a Shakespeare Fesztiválok Nemzetközi Társaságának, amit a Globe Színház igazgatója hozott létre. Abban bízom, hogy talán nem csak országosan, de nemzetközileg is fel fogják karolni a műsort. Mert nehezen mondom ki, de ez a műsor félig-meddig búcsú a budapesti illetve a vidéki közönségtől. Úgy néz ki, hogy Angliába költözöm. Jövök én, ha hívnak, de az utóbbi időben sajnos akkor sem hívtak, ha jöhettem volna. Nem szeretném sem az időmet, sem az energiámat arra fecsérelni, hogy arra várjak, eszébe jutok-e valakinek.
- Konkrét feladatra mégy, vagy szerencsét próbálni?
- Is-is. Tanítani is fogok és a Händel estemet szeretném angolul is bemutatni Nickkel. Feladat mindig van.